Візуальне мистецтво активно розвивається завдяки цифровим інструментам. Сьогодні за допомогою стильних фільтрів і обробці в редакторі подвір’я зі старим сараєм можна перетворити на топ-ресторан, а дідусевий гараж — на vip-офіс. Ви зберете тисячі лайків в Інстаграмі. Та головне — вам повірять без вагань. Ми розкажемо про кілька прикладів, які демонструють, як важливо бути уважним до контенту у соціальних мережах, як перевіряти фото і чому не треба нервувати через «ідеальне» життя інших.
Балі в ІКЕА
У лютому цього року блогерка Наталія Тейлор опублікувала в Інстаграмі (де має понад 320 тисяч підписників) низку фото з підписом про чудовий відпочинок на острові Балі. Публікації зібрали тисячі захопливих відгуків і побажань. Виявилось, світлини були постановочними та зроблені в магазині меблів ІКЕА. А фото «пейзажів» Балі вона просто взяла з мережі.
Невдовзі Наталія зізналася, що це був експеримент, щоб показати: не можна брати на віру весь контент, який ми бачимо в інтернеті. «Іноді люди хочуть збрехати про те, хто вони насправді, і сьогодні це зробити нескладно», — каже Наталія у зверненні до підписників.
Альпініст
Французький політик Ерік Воерт розмістив у Твіттері фото, як він підкорює вершину в Альпах.
Його підписники розкритикували знімок, вважаючи, що Воерт хизується тим, чого не було. На думку коментаторів, фото просто перевернуте: Воерт не здіймається на гору, а стоїть на снігу горизонтально. На це вказують силуети людей на задньому плані, положення застібки на його куртці і трос, який лежить, а не звисає.
Ресторан №1 у Лондоні
Неймовірний експеримент провів журналіст Vice Уба Батлер.
За допомогою вигаданих відгуків у TripAdvisor йому вдалось вивести неіснуючий ресторан The Shed at Dulwich на перше місце серед закладів Лондона. Усі фото «ресторану» були зняті на його маленькому подвір’ї та в невеликій кімнаті, де він мешкав. Детальніше тут.
А відеоблогер з Лондона Байрон Дентон публікував в Інстаграмі фейкові фото у дизайнерських речах і набирав більше десяти тисяч уподобань. За тиждень експерименту лише п’ять людей запитали в нього, чи знімки реальні.
Як розпізнати обман
Автори фотофейків розраховують на вау-ефект і нашу емоційну реакцію: лайк, поширення чи іншу дію. У повсякденному житті головна зброя проти фотофейків — уважність і звичка перевіряти інформацію. Звертайте увагу на:
• непропорційні елементи на фото;
• неприродні кольори, форми;
• деталі: невідповідність погоди, одягу, номерів авто, назв вулиць, положення тіней, віддзеркалення тощо;
• коментарі під фото (можливо, хтось уже розвінчав фейк).
Для перевірки зображень на оригінальність і пошуку першоджерела можна використовувати такі сервіси: зворотній пошук у Google, TneEye, ImageEdited, Fotoforensics.
• Про особливості виявлення фейкових фото на професійному рівні — у статті ВВС.
• А тут можна пройти онлайн-тест від Adobe (розробник програми Photoshop) і дізнатися, чи зможете ви відрізнити справжні фото від оброблених у редакторі.
Матеріал розроблено IREX в рамках проєкту «Вивчай та розрізняй: інфо-медійна грамотність»
Читайте також:
- Як провести відпустку: п’ять із половиною порад для вчителів
- Як майстерно розповідати історії?
- Чому ми любимо онлайн-тести і як медіаграмотність захищає ваші дані
- Сім способів креативно завершити навчальний рік
- Як зробити скріншот (знімок екрану)?
- Як створити стікери для месенджерів?
- Як навести лад в електронній скриньці
- Deep Nostalgia: «оживляємо» старі фото для уроків
- Клабхауз (Clubhouse): що треба знати про нову соцмережу?
- Як безпечно користуватися месенджерами?
- Онлайн-навчання: Як застосовувати TikTok у школі?