ГоловнеНова українська школа (НУШ)

Я громадянин України: як креативно знайомити молодших школярів з принципами та символами державності?

Початкова школа-Шкільне життя

Напередодні Дня незалежності команда Проєкту “Навчаємось разом: дружня школа” вирішила з’ясувати, як цікаво та доступно пояснити молодшим школярам значення цього свята.

Леся Юрчишин викладає історію, правознавство та громадянську освіту. Створила курс «Основи правознавства» Всеукраїнської школи онлайн, а минулого року стала найкращим вчителем громадянської освіти за версією Global Teacher Prize Ukraine. На роботі справу має зі старшокласниками, а в родині – з малечею:

Леся Юрчишин-Шкільне життя

«Мій племінник, якому сім, ще 2 роки тому пояснював мені, що синє – це небо, жовте – пшеничка, і разом – це прапор України. А побачивши на Західній Україні поряд з синьо-жовтим ще й червоно-чорний прапор, почав розпитувати, що це і чому висить разом», – каже педагогиня.

У питанні громадянської освіти Леся радить йти за інтересом дитини: «Навіть під час звичайних прогулянок розмовляйте, розповідайте про світ, називайте, що бачите навколо – так рано чи пізно виникне питання державних символів. Знаю, що у багатьох школах є традиція зранку слухати гімн – це не так складно організувати, але привчає дітей до певного типу поведінки і спонукає їх до запитань: а що ми робимо? А чому? З ваших відповідей дітям і почнеться їхня освіта».

Марія Гуреш викладає історію у середніх класах декількох приватних шкіл і веде історичний факультатив для 3-4 класів.

Марія Гуреш -Шкільне життя

Вона певна: розповідь про державні символи потрібно поглиблювати поступово: «Як виглядають прапор і герб, повинні знати вже першачки. Беремо ручки, прямокутні трафаретики, ділимо прямокутник навпіл і розфарбовуємо. Все легко! У 2-му класі можна попрацювати з картою: в школі роздивіться, де знаходиться Україна на карті Європи, а вдома нехай діти позначать, де живуть вони, де бабусі й дідусі, де були влітку, де мріють побувати тощо. У 3-му класі вже можна розповісти, що означає наш герб. Для 4-класників – час вивчити гімн повністю та розповісти про його авторів (уникаючи травмуючих подробиць), заглибитись у символіку та історію гербу: це була печатка князя Святослава, і 1100-1200 років тому нею завіряли важливі папери».

Питання національної ідентичності бентежить суспільство і постійно обговорюється в публічному просторі. Як виховати громадянина? Людину, яка знає і любить свою країну, її історію і культуру, мислить категоріями суспільного блага, готова примножувати багатства рідного краю, оберігати його честь, славу і незалежність?

Реформа НУШ виховує в дітях громадянські та соціальні компетентності, «пов’язані з ідеями демократії, справедливості, рівності, прав людини, добробуту та здорового способу життя, усвідомленням рівних прав і можливостей, що передбачають співпрацю з іншими особами для досягнення спільної мети, активність у житті класу і школи, повагу до прав інших осіб, уміння діяти в конфліктних ситуаціях, пов’язаних із різними проявами дискримінації, цінувати культурне розмаїття різних народів та ідентифікувати себе як громадянина України, дбайливе ставлення до власного здоров’я і збереження здоров’я інших людей, дотримання здорового способу життя».

Ще 2016 року Кабінет міністрів  затвердив план заходів щодо популяризації державних символів України та виховання поваги до них у суспільстві: для школярів тут передбачаються і конкурси творчих робіт, присвячених державним символам, і обладнання тематичних куточків, і вивчення державного гімну. Не відкидаючи запропонованого, можна розвивати вищеназвані компетентності через створення середовища, яке підживлювало б цікавість до батьківщини, використовуючи в тому числі позашкільні ресурси та можливості.

Навчайте під час гри
Історикиня Леся Юрчишин ділиться власним досвідом: «Мої племінники дуже люблять складати пазлики. Тож я цілеспрямовано купляла їм великі пазли типу «Моя країна Україна», «Країни Європи» та інші від українського виробника. І коли складали їх, одразу ж обговорювали, що ще зображено на пазликах, які є області чи тваринки, в якій області які цікавинки, які країни-сусіди…».

…і під час творчих занять

Освітянка Марія Гуреш згадує, із яким захватом її учні малювали день народження козака: «Діти намалювали іменинника і одягли його у святкове вбрання, намалювали страви і гостей торжества, а я розповіла про те, як жили в ту епоху. В молодшій школі діти охоче сприймають таку інформацію, оскільки їх іще не захопила круговерть середньої школи із великою кількістю предметів».

Відвідуйте фестивалі, музеї, виставки 

На 1700 кв.м. столичного Музею становлення української нації показана наша історія від трипільців і сарматів до сучасності. Це перший в Україні інноваційний музей історії, де минуле поєднується із сучасними технологіями. Увазі відвідувачів представлені 25 експозицій, сюжети з реалістичними скульптурами королів та гетьманів, військових та вчених, артистів та спортсменів.

«Особливе враження справляє на малюків зал АТО: вони раптом усвідомлюють, що історія – це не лише про людей, які жили 500 років тому і давно померли, що це також і про людей, які живуть разом із ними, що історія тягнеться і твориться тут і зараз, – ділиться враженнями Марія Гуреш. – Цей чудовий, масштабний музей має потенціал, якому не видно кінця і краю, тут цікаво і дітям, і дорослим. Сюди доречно сходити родиною або організувати шкільну екскурсію класом».

Щороку в різних куточках України проходять історичні, музичні, культурні фестивалі. Однією із найбільш яскравих залишається інтерактивна виставка Ukraine WOW, яка встановила національний рекорд відвідуваності. Марія Гуреш радить відвідувати такі події разом із дітьми – особливо ті, де відбуваються історичні реконструкції різних епох.

«Різноманітні ремісничі майстер-класи, відтворення подій, вбрання і страви, битви на мечах тощо зазвичай цікавлять малечу, зокрема, це фестивалі «Під покровом Тризуба», «Холодний Яр», а ще є чудовий фестиваль повітряних куль, який відбувається в Кам’янці-Подільському», – каже вона.

Читайте книжки

Дитяча література з історії України та громадянської освіти стрімко розвивається. На поміч батькам та вчителям книжки «Я і Конституція», «Мальована історія незалежності», воркбук «Козаки правлять країною» тощо. Окремої уваги заслуговує проєкт воркбуків (робочих зошитів) «Глина» від українського видавництва Discursus, електронні версії яких є у вільному доступі: їх зручно роздрукувати і виконувати завдання разом зі школярами.

Дивіться мультфільми

«Мультики люблять усі! Навіть учні 10-11-х класів із задоволенням дивляться мультики», – запевняє педагогиня Марія Гуреш.

«Випуск серіалу «Книга мандрівка. Україна» про Асканію Нову ми з дітьми бачили вже більше 20 разів – дуже сподобались герої», – додає Леся Юрчишин.

Попри «дитячу» форму, сучасні українські анімації містять краєзнавчу, історичну, культурологічну інформацію і сприяють формуванню національної свідомості.

До спільного перегляду і обговорення можна порадити:

– серіал «Книга-мандрівка. Україна», створений на основі вже досить відомої «Книги мандрівки. Україна»: упродовж 3 хвилин він розповідає цікавий факт з української історії; додамо, що півроку тому був створений однойменний інтерактивний мобільний додаток;
– мультфільм «Пригоди Котигорошка і його друзів», створений на основі українських народних казок та міфів. популяризує українських героїв;
– анімаційний казково-пізнавальний серіал «Моя країна Україна» розкриває легенди про Україну;
– мультсеріал «Це – наше, і це – твоє» розповідає про досягнення і унікальні цікавинки на кшталт літака «Мрія», українського чорнозему і трембіт.

Реформа НУШ передбачає виховання учнів у співпраці із батьками і недарма: у справі розвитку достойного громадянина достойної держави співпрацювати слід і школам, і батькам, і спільнотам, і недержавним організаціям. Адже відчувати любов до Батьківщини та щиро пишатися своєю громадянством здатні навіть малюки.

Марина Ніколайчук, журналістка Проєкту «Навчаємось разом: дружня школа»

Цей матеріал був створений за фінансової підтримки Європейського Союзу та Міністерства закордонних справ Фінляндії. Його зміст є виключною відповідальністю партнера і не обов’язково відображає позицію Європейського Союзу та Міністерства закордонних справ Фінляндії.

НУШ-Шкільне життя

Читайте також:

Back to top button