ГоловнеНова українська школа (НУШ)

Патріотичне виховання школярів НУШ

Патріотичне виховання-Шкільне життяКонцепція Нової української школи ґрунтується на ідеї виховання особистості, патріота, інноватора. Патріотичне виховання нині охоплює шкільну та позашкільну освіту, але його основи закладає родина. Про стан, напрямки розвитку та методи впровадження патріотичного виховання в Україні дізнавалась команда Проєкту «Навчаємось разом: дружня школа».

Відновлення перерваних традицій

Батьки нинішніх школярів, дитинство яких припало на 80-90-ті – перше «покоління незалежності». Вони зростали в період, коли радянська система патріотичного виховання пішла в небуття, а українська ще не сформувалася. Попри це, дехто став патріотом у зрілому віці завдяки самоосвіті, доступу до різноманітного контенту, вивченню історії. Нарешті з’явилась можливість відкрито говорити про розкуркулення, репресії, Голодомор та інші злочини проти українства, повертати імена забутих героїв. Помаранчева революція, Революція гідності та війна на Сході також для багатьох стала горнилом патріотичного духу. За опитуванням компанії Рейтинг-груп 2019 року, патріотами України себе вважали 83% українців.

Хто виховує патріотів?

Учні молодших класів НУШ знають про Україну набагато більше, ніж їхні батьки у тому ж віці. Можуть назвати державну символіку, заспівати гімн, знають імена видатних українців минулого та сьогодення, орієнтуються у літературних творах українських класиків та сучасних авторів – цю інформацію вони вивчають протягом навчального року в курсі кожного шкільного предмета.

Патріотичним вихованням опікується Відділ національно-патріотичного виховання при Міністерстві молоді та спорту. Затверджена стратегія національно-патріотичного виховання на 2019-2025 роки, в рамках якої працюють з дітьми. Пріоритетними напрямками визначено громадсько-патріотичне, військово-патріотичне та духовно-моральне виховання. Серед найвідоміших форм роботи – військово-патріотична гра «Сокіл-Джура» та її різновиди – «Джура-прикордонник», «Джура-десантник».

Найбільшою проблемою сучасного патріотичного виховання в Україні, певне, є неможливість працювати з дітьми тимчасово окупованих територій Донбасу та анексованого Криму.

Навчання через дію

Із перших років незалежності ідеї патріотичного виховання втілюють громадські організації: «Пласт», «Спас», «Школа бойового гопака» та інші, що працюють зі школярами впродовж року. Рух цей здебільшого тримається на ентузіазмі викладачів і спрямований на цікаве та змістовне дозвілля, фізичне загартування та формування україноцентричного світогляду. Перевагою таких організацій є добровільність вступу, а отже, можливість створити цілісне середовище однодумців. Недоліком  – неможливість охопити усіх охочих.

Сергій Шум – педагог, очільник Гурту козацького вишколу «Межигірський сокіл», виховник гри «Сокіл-Джура» поділився своїм досвідом патріотичного виховання дітей.

Сергій Шум-Шкільне життя

«У роботі з молодшими школярами ефективним є навчання через дію. Важливо максимально оживити українську культуру. Впродовж року влаштовувати народні свята, відтворювати традиції, обряди, де діти стають безпосередніми учасниками. Для своїх вихованців влаштовуємо Коляду, веснянки, гаївки, Свято першої борозни, Купала, запрошуємо кобзарів, народних майстрів. Так формується зв’язок з країною, усвідомлення, ким ти є. По можливості, варто влаштовувати дітям мандрівки історичними місцями, відвідувати інтерактивні екскурсії, археологічні розкопки. На свята одягати національний стрій. Навіть якщо маленька дитина не розуміє символів вишитих на сорочці – важливо, щоб вона звикла сприймати її як частину свого життя. Так само, як і знання української мови.

Українські бойові мистецтва – це також важливий інструмент виховання патріотів, адже вони формують світогляд. «Будемо сильними – нас будуть поважати, з нами будуть рахуватися», – говорю учням. Вчити відстоювати свою думку важливо і хлопців, і дівчат. Маленьким можна читати народні казки, в яких закладено важливі для українців сенси й моделі поведінки. На заняття до старших дітей запрошуємо воїнів АТО. Спілкуючись з ними діти усвідомлюють, що війна близько, країну треба захищати. А оскільки війна триває ще й в інформаційному та культурному просторі, школярів варто вчити протидіяти пропаганді. 

На мою думку, патріотичне виховання впроваджується швидше, якщо залучена вся родина. Наші заняття розвивають дисциплінованість, стриманість, організованість, самостійність. І як результат, – покращується успішність у школі”.

Концепція Нової української школи передбачає, що її випускники будуть патріотами з активною життєвою позицією, які діють згідно з морально-етичними принципами і здатні приймати відповідальні рішення, поважати гідність і права людини.Успішна реалізація цих ідей залежить від скоординованої роботи педагогів та батьків.

Наталка Шаманова, журналістка Проєкту «Навчаємось разом: дружня школа»

Цей матеріал був створений за фінансової підтримки Європейського Союзу та Міністерства закордонних справ Фінляндії. Його зміст є виключною відповідальністю партнера і не обов’язково відображає позицію Європейського Союзу та Міністерства закордонних справ Фінляндії.

НУШ-Шкільне життя

Читайте також:

Back to top button