ГоловнеНова українська школа (НУШ)Початкові класи

Самостійний та незалежний: важливі навички майбутнього першокласника

Перший урок - Шкільне життя

Одна з переваг Нової української школи – забезпечення рівних можливостей усім дітям на початковому етапі освіти. Саме тому зарахування до перших класів проходить без іспитів і конкурсних відборів. Однак турботливі батьки прагнуть знайти кращі підготовчі курси або намагаються самостійно навчити дитину всього, що, на їхню думку, полегшить навчання і процес адаптації до шкільного життя. На розвиток яких навиків майбутніх першокласників варто звернути увагу в першу чергу, журналісти Проєкту “Навчаємось разом: дружня школа” дізнавалися у психологині дошкільної освіти Лариси Приступ.

Не тільки грамота й письмо

«Відсутність конкурсів та співбесід у школах батьки сприймають по-різному. Для одних це аргумент: «Не будемо готуватися, в школі всього навчать!» інші ж впевнені: – вчити читати, писати, рахувати, декламувати вірші англійською потрібно мало не з пелюшок, бо «після трьох уже пізно». А на практиці маємо – діти з енциклопедичними знаннями не можуть запам’ятати шлях від дверей класу до фонтанчика з водою, гублять зошити, не вміють знаходити серед тридцяти торбинок зі спортивною формою свою, відчувають труднощі в спілкуванні з однолітками чи соромляться сказати вчителю про свої потреби, – розповідає Лариса Приступ. – Тож окрім інтелектуальної, важливо враховувати фізіологічну та соціально-психологічну готовність малюка до школи». Вона радить батькам звернути увагу на те, як дитина взаємодіє з малознайомими однолітками та дорослими, чи схильна до партнерства, розуміння почуттів інших. Наскільки сформована її емоційно-вольова сфера, вміння чекати своєї черги, ділитися, долати труднощі. Також варто більше уваги приділити формуванню побутових  навичок.

Уміння, що забезпечують самостійність

Для майбутнього першокласника самостійність у побуті вкрай важлива. Дитина, яка може обходитися без допомоги дорослого у простих побутових ситуаціях почуватиметься у школі значно впевненіше. Звісно, роль педагога НУШ – допомогти учню опанувати всі необхідні для школи компетентності, але основи закладаються в родині. Тож варто перевірити такі уміння:

– стежити за своїм зовнішнім виглядом та за своїми речами

Поправляти перекручену спідничку, заправляти сорочку, розчісувати волосся, користуватися носовичком, мити руки після вулиці, прикриватися, коли кашляєш – чудово, якщо у дітей з цим не виникає труднощів.

– робити все швидко

Мінімум три рази на тиждень першокласнику буде потрібно переодягатися на урок фізкультури, важливо вміти робити це швидко і самостійно. Зимою додасться ще й щоденне вдягання теплого верхнього одягу. Якщо в класі тридцять дітей, вчитель фізично не може зав’язувати шапочки й застібати курточки кожному. Важливо, щоб дитина мала такий одяг, який легко вдягнути без сторонньої допомоги: взуття на липучках, шапочки-шоломи, шарфи-хомути тощо. Крім того, в школі дітям доведеться швидко їсти. Учні молодшої школи мають 15 хвилин перерви на сніданок. Якщо малюк звик вдома сидіти за столом годину, неспішно пережовуючи страву, то в школі такої можливості не буде. Також нові друзі можуть принести смаколики – якщо у вашої дитини є харчова алергія, дуже важливо, щоб вона знала про це і вміла відмовитися від їжі, яка може їй зашкодити.

– організувати робоче місце та підтримувати порядок

У школі доведеться знаходити перед уроком необхідні книжки та зошити, збирати олівці та фарби після творчих занять, підтримувати порядок на своєму робочому місці, самостійно складати шкільний рюкзак. Часто першокласники випадково міняються речами, бо не можуть самостійно ідентифікувати своє. Варто все підписувати, особливо якщо в клас купили однакову канцелярію чи форму для уроків фізкультури. Також важливо навчити дитину складати речі охайно – інакше біла футболка може опинитися в мішечку з брудними кросівками, а надкушене яблуко у відділі із зошитами.

– знати основи фінансової грамотності

Це одна з ключових компетенцій НУШ. Чи може дитина здійснювати прості фінансові операції зі своїми кишеньковими грошима? Наприклад, розрахуватися за покупки у шкільному буфеті, порахувати решту.

– говорити про свої потреби, просити про допомогу

 Чудово якщо прості побутові форс-мажорні ситуації не викликають у дитини тривоги. Щось не зрозумів чи забув? Маєш погане самопочуття? Хочеш вийти до вбиральні? Скажи про це дорослому! У будь-якій незрозумілій ситуації варто не соромитися, а звертатися по допомогу до вчителя, вихователя. Важливо, щоб з першого дня вчитель став для першокласника тим авторитетним дорослим, якому вона зможе довіряти.

Звісно, більшість соціальних та побутових умінь діти здобувають впродовж перших років життя самостійно, наслідуючи дорослих. Також малюки, що відвідують заклади дошкільної освіти швидше вчаться робити все за графіком. Але навіть якщо не встигли щось опанувати до школи – не біда. Адже метою Нової української школи є всебічний розвиток, виховання, соціалізація та набуття нових умінь впродовж всього життя.

Наталка Шаманова, журналістка Проєкту «Навчаємось разом: дружня школа»

НУШ-Шкільне життя

Читайте також:

Back to top button