ГоловнеНова українська школа (НУШ)

Першокласник рятує життя: правила першої допомоги для школярів

Безпечне освітнє середовище – один із основних принципів НУШ. Звісно, створити його – завдання дорослих. Та не менш важливий обов‘язок батьків та вчителів – навчити дітей основним правилам першої допомоги. Такі навички, засвоєні з першого класу, у майбутньому можуть врятувати чиєсь життя. Розповідаємо про  те, чи здатні першокласники надавати першу допомогу і як їх цьому навчити.
Перша допомога-Шкільне життя
Чому це важливо?

Медичну допомогу надають фахівці. Але в критичних ситуаціях життя людини залежить від своєчасно наданої домедичної допомоги. За статистикою МОЗ, домедична допомога протягом перших чотирьох хвилин на 30% збільшує шанс порятунку постраждалого. Це стосується, наприклад, серцево-судинних патологій, важких травм, отриманих внаслідок ДТП чи в побуті, потрапляння стороннього предмету у дихальні шляхи і тощо.

Кілька років тому в українських школах розпочалася реалізація спеціального проєкту «Я Можу Врятувати Життя». Громадські активісти та медики, вирішили навчати школярів основам надання домедичної допомоги. За даними проєкту, статистика дійсно невтішна:

  • 82% українців вважають, що не готові надати домедичну допомогу через те, що не мають для цього достатніх знань та умінь;
  • 68% українців не надають допомогу через страх зашкодити постраждалому;
  • 30-50 тис. життів українців щороку можна було б врятувати за умови своєчасного надання домедичної допомоги.

Першу допомогу здатні надати навіть першачки

Щоб ситуація з наданням домедичної допомоги в Україні покращилась, необхідно, аби, принаймні, кожен десятий володів відповідними навичками. Оскільки ці фундаментальні знання дійсно рятують життя, краще отримати їх ще у шкільні роки. Коли навчити дитину основам першої допомоги та чи здатні першачки її надати, ми запитали у експерта, президента Всеукраїнської Спілки Парамедиків, лікаря Комунального некомерційного підприємства «Центр екстреної медичної допомоги та медицини катастроф міста Києва» Ярослава Вуса.

«Чи зможе першокласник надати першу допомогу? Упевнено можу відповісти, що так, зможе! Більш того, у порівнянні з дорослими діти навіть мають певні переваги. Головна перевага в тому, що діти  повною мірою не усвідомлюють наслідків своїх дій. Тому у них немає страху, що щось піде не так, їх це не зупиняє», – каже Ярослав Вус.На думку лікаря, вчитися основам домедичної допомоги діти  можуть із семирічного віку: така інформація для них дуже цікава.

Перша допомога: інструкція для школярів

Згідно з методичними рекомендаціями, розробленими експертами для шкільного курсу «Я Можу Врятувати Життя», учні мають володіти знаннями та навичками про:

  1. Базові реанімаційні заходи.
  2. Кровотечі: капілярну, артеріальну, венозну.
  3. Допомогу у випадку обструкції дихальних шляхів стороннім тілом.

Школярі можуть навчитися проводити непрямий масаж серця чи використовувати дефібрилятор, переконаний Ярослав Вус.

Психолог Робін Якобс (США) ділиться методами, які допоможуть навчити дитину правилам надання першої допомоги. Саме їх вона використовує, щоб ознайомити з цією важливою інформацією свою дочку.

  1. Показуйте приклад у повсякденному житті. Найкраще, що можуть зробити батьки у ситуації, коли дитина впала з велосипеда, порізалася чи отримала іще якусь травму, це залишатися спокійними. Це основне правило, яке мають засвоїти діти на вашому прикладі.
  2. Коментуйте. Якщо ваша дитина отримала травму, то відразу після інциденту докладно поясніть їй, що, як і чому ви робили. Так інформація добре запам‘ятовується і ваша дитина знатиме, наприклад, як зупиняють кровотечу.
  3. Грайтеся в лікаря. Візьміть кетчуп, щоб імітувати кров, справжні бинти, ватні кульки. Спочатку лікарем будете ви, а потім дайте дитині досхочу попрактикуватися, навчитися користуватися інструментами та матеріалами. Також в ігровій формі можна навчити дитину перевіряти дихання та пульс.
  4. Періодично повторюйте інформацію про те, куди дзвонити у критичній ситуації. При цьому важливо, щоб дитина могла описати ситуацію телефоном. Цьому теж можна навчитися, використовуючи рольові ігри.

Анастасія Пасічна, журналістка проєкту “Навчаємось разом: дружня школа”

Цей матеріал був створений за фінансової підтримки Європейського Союзу та Міністерства закордонних справ Фінляндії. Його зміст є виключною відповідальністю партнера і не обов’язково відображає позицію Європейського Союзу та Міністерства закордонних справ Фінляндії.

НУШ-Шкільне життя

Читайте також:

Back to top button