Вчитель НУШ: хто це?
Успіхи дитини під час навчання безпосередньо залежать від вчителя. Зараз вже недостатньо просто давати дітям знання та проставляти високі оцінки. Головний виклик перед сучасними вчителями полягає у тому, щоб навчити дітей наочно використовувати отриману в школі інформацію. Тепер починаючи з початкової школи, діти повинні вміти мислити практично та формуватися, як особистості. Тут на допомогу прийшла реформа освіти — Нова українська школа. Ми розбиралися, хто ж ці педагоги-супергерої — вчителі НУШ — та як вони готують дітей до життя, а не до іспитів чи ЗНО.
Довідка. З першого вересня 2017 року 100 пілотних шкіл України почали працювати за проєктом нового Державного стандарту початкової загальної освіти, що забезпечує реалізацію Концепції Нової української школи. Вчителі перших класів цих шкіл пройшли навчання за допомогою спеціальних тренінгів, що допомогло кардинально змінити підхід в навчанні сучасних дітей. Вже у 2018 році відповідно до принципів НУШ почали вчитися першокласники всієї України. Планується, що у 2030 році школу закінчать перші випускники повністю реформованої школи.
До чого тут педагогіка партнерства?
Великого значення в освітньому процесі НУШ набуває аспект педагогіки партнерства між всіма учасниками освітнього процесу. Вона ґрунтується на принципах гуманізму й творчого підходу до розвитку особистості. Її метою є створення нового гуманного суспільства, вільного від тоталітаризму і офіціозу.
Пріоритетним в розбудові НУШ тепер є сформувати в учнів систему загальнолюдських цінностей:
- морально-етичних — гідність, чесність, справедливість, турбота, повага до життя, повага до себе та інших людей;
- соціально-політичних — свобода, демократія, культурне різноманіття, повага до рідної мови і культури, патріотизм, шанобливе ставлення до довкілля, повага до закону, відповідальність.
У центрі освіти має перебувати виховання в учнів відповідальності за себе та за добробут нашої країни.
Яким має бути вчитель НУШ?
«Якщо вчитель став другом дитини, якщо ця дружба осяяна благородним захопленням, поривом до чогось світлого, розумного, у серці дитини ніколи не з’явиться зло», – писав Василь Сухомлинський.
Учителі НУШ мають усвідомлювати основні риси відповідальності, яку вони несуть за своїх учнів. В першу чергу, вона передбачає такі обов’язки:
- Поважати кожну дитину
- Вірити в успішність кожної дитини
- Бути чесними і визнавати власні помилки
- Вміти слухати й дотримуватися конфіденційності
- Бути послідовними й справедливими
- Мати високі очікування щодо кожного учня, у тому числі учнів з особливими освітніми потребами
- Цінувати особисті зусилля дітей
- Організовувати стимулююче навчальне середовище
- Постійно поновлювати свої знання про дитячий розвиток
Вчителі НУШ повинні розширювати сферу питань, до вирішення яких вони залучають учнів, й тим самим покращують якість навчання.
“У часи змін мабуть, кожен учитель мріє стати натхненником для своїх учнів. Я вважаю дуже важливо бути для них психологом та вміти знаходити спільну мову зі своїми учнями. В центрі роботи стоїть дитина, а один із пріоритетів навчання — воно має приносити задоволення всім учасникам освітнього процесу. Крім того, дитина має почуватись у школі вільно”, — говорить вчителька КЗ «Чорноземненська ЗОШ І-ІІІ ст. Якимівської селищної ради Запорізької області» Світлана Старшова.
Сьогодні вчитель повинен бути сучасною інтелігентною людиною й обов’язково володіти новими технологіями. Необхідно експериментувати разом з дітьми й створювати спільні проекти — так вони пізнають світ. Тільки вчитель, який шукає розвитку та йде в ногу з часом, здатний зрозуміти своїх нових учнів і бути їм цікавим.
“Уміти бути дитиною для вчителя НУШ – важливе вміння. Наша професія дарує нам можливість у такий спосіб продовжити своє дитинство і зрозуміти своїх вихованців. Постійно вчитися, самовдосконалюватися, розвиватися. Вчитель НУШ не боїться своїх помилок, визнає їх і вчить цьому своїх учнів. Помилка — не вирок”, — додає вчителька.
Проте найважливіше для вчителя НУШ — вміти досягати успіху й бути успішним. Діти цінують успішних людей і прагнуть бути схожими на них.
Анастасія Пасічна, журналістка проєкту “Дружня школа”
Цей матеріал створений за фінансової підтримки Європейського Союзу та Міністерства закордонних справ Фінляндії. Висловлені в цьому матеріалі думки жодним чином не відображають офіційний погляд Європейського Союзу чи Міністерства закордонних справ Фінляндії.