ГоловнеНова українська школа (НУШ)

Як організація простору в класній кімнаті впливає на продуктивність школярів?

Нова українська школа приділяє чимало уваги організації освітнього простору. Цій темі присвячені одразу чотири посібники, що мають на меті допомогти вчителям, батькам та дотичним до галузі спеціалістам у його створенні. Чи дійсно те, як облаштована класна кімната, впливає на результати навчання? Розкаже проєкт «Дружня школа».

 Чи дійсно впливає навколишнє середовище на школярів?

Ідея облаштування навчального простору — не лише у фокусі освітян, але й науковців. Так, дослідження, опубліковане 2018-го року в журналі Elsevier, вивчало залежність між візуальною стимуляцією навколишнього середовища та когнітивними показниками дітей. Протестувавши 64 дитини 8-12 років у двох різних класних кімнатах, науковцям вдалося з’ясувати: середовище, “перевантажене” візуальними збудниками (численні зображення різних предметів на стінах кімнати), відволікає школярів та заважає їм сфокусуватися на завданнях. Натомість в класі, де таких подразників не було (стіни залишалися порожніми), учні працювали краще і продемонстрували вищі результати.

Звісно, це не означає, що стіни класів початкової школи мають бути порожніми. Інше дослідження, проведене у Великобританії, проаналізувало 153 класні кімнати. Експерти з’ясували: найкращий ефект на навчання мали ті, де постери та інше оформлення займали менше половини простору на стінах.

З тим, що оформлення класу має бути мінімалістичним і ненав’язливим, погоджується Олександр Павленко, заступник директора з навчально-виховної роботи Центру позашкільної освіти Дарницького району м. Києва, вчитель історії СШ №274.

Олександр Павленко-Шкільне життя

  • Якщо оформлення на стінах класу забагато, діти будуть відволікатися, а не слухати вчителя й матеріал. Добре, коли кабінет дозволяє «поринути» у певну тему. Наприклад, на уроках історії він буде наповнений картами, зображеннями видатних особистостей. Наочний матеріал мотивує учнів до навчання, дозволяє їм краще запам’ятовувати матеріал та розвивати візуальну пам’ять.

Інші чисельні вивчення освітнього простору дозволили сформувати науковцям невеликий порадник з візуального оформлення класів для вчителів. Так, вони рекомендують використовувати для цього творчі роботи (але не оцінки) учнів, розміщувати на стінах цитати, карти та інші матеріали, які можуть знадобитися під час навчання. Важливо, аби в класі було достатньо світла: з’ясувалося, що це впливає на показники учнів з математики та читання.

Де шукати практичну інформацію?

Українські ґайдлайни дають рекомендації з колористики, підходів до організації сучасного освітнього простору, планування та дизайну інтер’єрів приміщень школи та пришкільної території. Про це йдеться в посібнику “Мотивуючий простір”: тут є і про важливість створення простору, не перевантаженого візуально, і про кольори, які варто використовувати для оформлення класних кімнат початкової школи (найкращий ефект матимуть теплі відтінки).

Багатофункціональні класи, де можна організувати різні форми навчання та швидко адаптувати простір до актуальних потреб школярів, можуть суттєво покращити процес навчання. Саме тому одна з важливих умов нового освітнього простору — безбар’єрність.

Корисні дрібниці, які можуть стати у нагоді

Аби створити для школярів дружнє середовище, до якого хочеться повернутися, існує безліч дрібниць. Це може бути дошка зі щоденними вітаннями та важливими оголошеннями сформує настрій на цілий день. Позитивні мотиваційні постери додадуть натхнення. Розклад уроків та календар допоможуть тримати фокус уваги, а ще нагадають про дні народження однокласників та інші святкові дати.

Різноманітні блоги майорять яскравими ідеями з декору класних кімнат. Втім, більше — не означає краще. Оформлюючи освітній простір, важливо не перестаратися: це матиме вплив на пам’ять, увагу та саморегуляцію молодших школярів, а отже й на те, як триватиме процес навчання та які результати вони демонструватимуть.

Навчання та пізнання світу — важлива частина життя школярів, і комфортне освітнє середовище грає чималу роль в його ефективності.

Ярослава Кобинець, журналістка проєкту «Дружня школа»

Цей матеріал створений за фінансової підтримки Європейського Союзу та Міністерства закордонних справ Фінляндії. Висловлені в цьому матеріалі думки жодним чином не відображають офіційний погляд Європейського Союзу чи Міністерства закордонних справ Фінляндії.

НУШ-Шкільне життя

Читайте також:

Back to top button