ГоловнеНова українська школа (НУШ)Початкові класи

Як розширити словниковий запас дитини

Вміння спілкуватися та правильно висловлювати свою думку — дуже важлива навичка у сучасному світі комунікацій. Не важливо, це жива зустріч, онлайн-конференція чи листування у соціальних мережах. Перше враження про людину складається саме тоді, коли вона починає висловлюватись. Саме вміння спілкуватися, знаходити спільну мову, грамотно писати та говорити є запорукою в досягненні успіху. Ми дізнались у експертки, як можна розвинути розмовні навички у дитини.

Учень, навчання-Шкільне життя

Що таке словниковий запас?

Жанна Хома, вчителька української мови та літератури, переможниця всеукраїнського конкурсу Teacher Innovation Cup -2020 в номінації «Я зможу», головний редактор Першого карпатського журналу для дітей «Чарівний ліхтарик», письменниця, авторка циклу казок «Маленькі історії Дарчика та Міккі»:

“Словниковий запас дитини формується у ранньому віці і напряму залежить від позитивної мотивації до спілкування. Однак механічне заучування слів не збагатить активний словник. Лише шляхом цілеспрямованої роботи з використанням вправ та ігрових завдань, читання текстів можливо поповнити словник дитини. На таких заняттях стануть у пригоді предметні та сюжетні малюнки, різноманітні ігри, книги та дитячі журнали.”

Вчителька підкреслює, що саме в дитячій періодиці можна знайти різноманіття ігор та вправ, що покликані збагатити дитячий словник. Приблизні норми словникового запасу у дітей:

  • до року – 3-4 слова.
  • 1 рік 3 міс. – 6-8 слів;
  • 1 рік 6 міс. – 8-20 слів;
  • 1 рік 9 міс. – 20-25 слів;
  • 2 роки – 50-80 слів;
  • 3 роки – 250-700 слів;
  • 4 роки – 1500-2000 слів;
  • 5 років – 3000 слів;
  • 7 років – 3500 слів.

Доросла людина зазвичай володіє словниковим запасом у 100 000 слів. Якщо вчасно почати роботу та займатись з власною дитиною, то вона зможе не тільки досягти цього показника, а й перевершити його.

Вправи на збільшення словникового запасу дитини

У дитячому журналі «Чарівний ліхтарик» Жанна Хома пропонує кілька завдань з розвитку мовлення:

Гра у слова

Ця проста гра допоможе не лише зосередитись та сконцентрувати увагу, а й збагатить активний словник. Пошукова діяльність дуже до вподоби дітям, саме тому такий кросворд, де слова вже записані правильно і їх лише потрібно відшукати, допоможе запам‘ятати не лише слова, а і їхній правопис.

Знайди відповідність

Не секрет, що діти не володіють усією лексикою, навіть найпростішою. Так, дехто плутає ожину й малину, а дехто кавун та диню. Саме тому дуже важливо не лише заучувати слова, а й супроводжувати їх відповідними ілюстраціями. А якщо спроєктувати все це на подібну гру, то ми залучимо ще й мимовільну пам‘ять.

Віршик напам‘ять

Коротенькі віршики — це те, з чого починає кожна турботлива мама. Адже саме завдяки римованим рядочкам дітки краще запам‘ятовують не лише слова, а й цілі речення. Прочитати віршик та спробувати відтворити його з пам‘яті, розглядаючи ілюстрацію – це те, що допоможе вашій дитині опанувати навички зв‘язного мовлення.

Пісеньки

Дитячі пісеньки так само як і віршики сприяють розвитку зв‘язного мовлення. Рима, ритміка та мелодика позитивно вплинуть на психоемоційний стан дитини й допоможуть маляті заговорити. Дитячі пісні можуть супроводжуватись руханками й танцями, а разом з тим можуть стати інтерактивним додатком, де дитина може розкритись у кількох напрямках.

Казка

Казка — це перший художній прозовий твір, з яким знайомиться дитина у ранньому віці. Роль казки важко переоцінити, оскільки вона не лише збагачує словниковий запас, а й вчить основним принципам: розрізняти добро і зло, допомагати старшим, знаходити вихід зі складних ситуацій. Дитина проєктує на себе роль головного героя, тому вчиться і переймає з казок певний життєвий досвід. А якщо казка інтерактивна (текст супроводжується QR-кодом, за яким можна переглянути мультфільм за твором), то вона сприяє не лише розвитку активного словничка, а й розвитку ораторських навичок.

Малюнки в тексті

Дитячі віршики та казки супроводжуються цікавими ілюстраціями. Та якщо створити ілюстрацію не поза текстом, а безпосередньо в тексті, то це неабияк спонукає дитину до мовлення та дозволить розширити словниковий запас. Разом з тим така вправа допоможе правильно сформулювати думку та почати говорити поширеними реченнями.

Цей матеріал створений за фінансової підтримки Європейського Союзу та Міністерства закордонних справ Фінляндії. Висловлені в цьому матеріалі думки жодним чином не відображають офіційний погляд Європейського Союзу чи Міністерства закордонних справ Фінляндії.

НУШ-Шкільне життя

Читайте також:

Back to top button