Практичні вправи «Пригадуємо доброту» та «Давати раду ризикованим емоціям»
У час інфодемії та напередодні новорічно-різдвяної метушні у нас залишається все менше часу для саморефлексії та можливості приділяти увагу власному емоційному стану. Саме тому ми продовжуємо ділитися з вами практиками освітньої програми соціально-емоційного та етичного навчання (СЕЕН), що допомагають розвивати навички стійкості, уваги та емоційної гігієни (раніше ми вже розповідали про «Співпереживання собі» та «Вправи на вдумливість»).
Нагадаємо, що програму соціально-емоційного та етичного навчання (СЕЕН) протягом 20 років створювала міжнародна команда авторів, вчителів, експертів з освіти Університету Еморі (США), а з 2019 року EdCamp Ukraine почав пілотування програми в українських школах за підтримки Міністерства освіти і науки України, GIZ Civil Peace Service Ukraine (Громадська служба миру – GIZ Україна).
Зараз в українському перекладі є сім практик (список доповнюватиметься), постери та роздаткові матеріали. Усі ці вправи для початку потрібно опанувати вчителю, і лише потім варто практикуватися у них з учнями. Для ефективної роботи матеріали можна роздрукувати / вивести на екран або використовувати в онлайн-навчанні.
Практика «Давати раду ризикованим емоціям»
Щоб навчитися розпізнавати ризиковані емоції та обирати корисні стратегії для захисту себе та інших від сильних та стресових переживань, потрібно зробити декілька кроків:
- Пригадайте недавню ситуацію, коли ви відчули ризиковану емоцію, та свою реакцію на неї. Ви зреагували необдумано чи змогли скористатися помічною стратегією?
- Якщо ви скористалися стратегією, то опишіть, що саме ви зробили? Як це допомогло вам чи іншим людям?
- Перегляньте список і обведіть усі стратегії, які можуть вам знадобитися: випити горнятко води або чаю; прогулятися надворі; пограти у гру; поговорити з тими, кому довіряєте; подумати про те, що вас заспокоює або втішає; поглянути на речі під іншим кутом зору.
- Зобразіть на схематичному малюнку, як ви використовуєте помічну стратегію (свою власну або щось зі списку, описаного в пункті 3.)
Крім того, щоб навчитися добре давати собі раду з ризикованими емоціями, потрібно вміти ідентифікувати самовідчуття, які у вас виникають. Тому наступне завдання полягає в позначенні цих емоцій на схематичному зображенні тіла у тих місцях, де ви їх відчули. Також у цій практиці маємо «завдання на сьогодні»: потрібно скласти список улюблених корисних стратегій для боротьби із ризикованими емоціями і тримати їх під рукою, щоб швидко скористатися однією з них, коли відчуєте таку емоцію наступного разу.
Етапи проведення практики, постери та робочі аркуші можна знайти за цим посиланням.
Практика «Пригадуємо доброту»
Для того, щоб почуватися в безпеці, варто тренувати навички зосередження уваги на позитивній або нейтральній реакції нашого тіла, коли ми пригадуємо добрий учинок або добру людину.
Отож, що потрібно зробити:
- Пригадайте людину, яка проявила до вас доброту, запишіть, що вона вам сказала або зробила?
- Оберіть щось одне зі складеного списку та намалюйте / опишіть його словами. Після того як завершили, витратьте хвилинку на розглядання свого малюнка / перечитування тексту, та запишіть які відчуття виникають у вашому тілі.
- На схематичному малюнку свого тіла підпишіть відчуття, зокрема там, де ви щось відчуваєте.
Крім того, у цій практиці маємо «завдання на вечір»: перш ніж заснути, подумайте хвилинку про щось добре, що ви зробили комусь чи хтось зробив вам. Зверніть увагу, які відчуття виникають у тілі? Зосередьтесь на приємних або нейтральних відчуттях, а також відзначте для себе, про що ви будете думати сьогодні.
Для більш детальної інформації про цю практику, переходьте за посиланням.
Матеріал розроблено IREX в рамках проєкту «Вивчай та розрізняй: інфо-медійна грамотність»
Читайте також:
-
- Онлайн-навчання: Як застосовувати TikTok у школі?
- Інформаційна бульбашка: як в еру відкритості не потрапити в пастку «правильних» новин
- Медіаграмотність: Що почитати?
- Цифровий етикет у віршах класиків
- Контекстна реклама і ремаркетинг
- Як створити логотип класу?
- Навчальні відео – використання онлайн-інструментів на уроках
- А ви володієте інтернет-мудрістю?
- Як сфокусуватися в інформаційному шумі?