Освіта і IT

Контекстна реклама і ремаркетинг

Мабуть, вам знайома ситуація: ви вводите у Google певний запит, наприклад, «купити праску онлайн», і одразу у перших рядках з’являються посилання на сайти, які вам можуть у цьому допомогти, із маленькою приміткою «реклама від  google». Так працює  контекстна реклама. Вона називається контекстною, тому що зміст рекламного оголошення більш-менш вписується в контекст певної інтернет-сторінки: у ваш пошуковий запит, чи наприклад, на сайті про домашніх улюбленців може бути рекламний банер з кормом для собаки.

А ще інша ситуація – наприклад, ви цікавились в інтернеті цінами праску і після цього ще місяць праски різних цін та форм «переслідують» вас на кожному сайті, в тому числі у соцмережах. Так працює ремаркетинг  (або ретаргетинг). Задача ремаркетингу – привабити потенційного покупця на сайт і таки підштовхнути до покупки (може, ви хочете купити ту праску, але сумніваєтесь – тож тепер доведеться скрізь бачити її :) ).

Тож чого більше в таких рекламних механізмах – користі чи шкоди?

Почнімо з користі. Як часто зазначають представники соцмереж та пошукових систем: реклама, яка з’являється відповідно до нашого запиту чи наших вподобань, точно несе нам користь. Це ніби консультант у віртуальному магазині: як тільки ви зайшли у магазин й озвучили запит - вам одразу пропонують різні варіанти. Спочатку, звісно, показують ті пропозиції, за які заплатили власники сайтів. Відповідно до ваших запитів, мережа має  інформацію про ваші зацікавлення, а тому пропонує  рекламу, яку алгоритми підбирають саме для вас. Також сайти часто мають й інші дані, наприклад, ваш вік, стать, місцезнаходження. Звісно, алгоритм ще не настільки розвинутий, щоби точно знати, що ви вже купили вищезгадану праску в інтернеті чи найближчому магазині, а тому буде показувати таку рекламу ще довго.

Проте інтернет-користувачі не завжди можуть  ідентифікувати контекстну рекламу як рекламу. Наприклад, банер із певним політиком на сайті медіа зовсім не означає, що редакція цього медіа підтримує певного політика. Також не всі товари, які рекламуються у контекстній рекламі, є справді вигідними за ціною-якістю.

Чи можна позбутись такої реклами?

На жаль, прямої такої опції немає, оскільки реклама – це спосіб заробітку для власників сайтів та пошуковиків.

  • Можна спробувати програми типу «AdBlock» (але варто розуміти, що вони негативно можуть впливати на загальний вигляд сайтів для користувачів).
  • Якщо ви не хочете бачити конкретну рекламу, то можете, натиснувши на «хрестик», закрити її, або поскаржитись у Google на нерелевантний чи некоректний зміст.
  • Можна також звести до мінімуму можливості постійно «продавати» вам щось, що ви колись шукали. Для того, щоб мережа не запам’ятовувала ваші запити та «вподобання» - користуйтесь «вікном анонімного користувача» (у браузері Chrome треба натиснути на три крапки справа вгорі і потім побачите меню, де можна обрати «Нове анонімне вікно»). Ще можна регулярно чистити історію історію та кеш браузера.
  • Також час від часу перевіряйте у налаштуваннях, що сайти знають про вас. Наприклад, коли бачите будь-яке рекламне оголошення у Facebook, натисніть «чому я бачу цю рекламу», тоді система вам покаже інформацію, яку вона про вас має, зокрема визначені нею ваші вподобання та зацікавлення. Їх вартує змінювати час від часу, щоб не посилювати інформаційну бульбашку і розуміти, які ще варіанти у вас є.

Матеріал розроблено IREX в рамках проєкту «Вивчай та розрізняй: інфо-медійна грамотність»

Читайте також:

  
Back to top button