ГоловнеОсвіта і IT

Інформаційна бульбашка: як в еру відкритості не потрапити в пастку «правильних» новин

Інтернет об’єднав людей з усієї планети. Проте алгоритми соцмереж і пошукових систем — розділили нас за інтересами, професіями, місцем проживання та помістили у так звані інформаційні бульбашки. Кожен живе у своїй інтернет-реальності. Переконайтеся в цьому, провівши простий експеримент.

У кожного свій «гольф»

Зберіться в родинному колі або в класі з учнями. Відкрийте Google і введіть у пошук слово «гольф». Система видасть результати про спортивну гру, вид одягу, а також модель авто марки Volkswagen. Результати пошуку будуть прив’язані до вашого місця розташування, історії пошукових запитів, відвідування сайтів магазинів одягу, авто тощо. Але в кожного буде різний порядок цих результатів. Кращий ефект «бульбашки» буде помітно, якщо гуглити з різних населенних пунктів. Або — через анонімований браузер Tor, який видасть геть іншу картинку.

Тепер відкриваємо стартову сторінку в YouTube. У всіх будуть різні пропозиції відео. Вони залежатимуть від підписки на канали, історії пошуку, раніше переглянуті чи вподобані відео.

Зазирнімо у Facebook.  Знову стрічка новин буде різною, бо алгоритм пропонує публікації відповідно до нашої попередньої поведінки в соцмережі: хто в нас у друзях, що ми поширюємо,  ким маємо спільні фото, яке місце роботи позначили…

У чому проблема?

Інформаційні бульбашки спотворюють наше сприйняття реальності і поміщають в інтелектуальну ізоляцію. Нам здається, що світ переважно такий, яким ми його бачимо у своєму смартфоні.

А ми хочемо бачити те, з чим ми згодні. Саме це пропонують соцмережі та пошукові системи. Все, що не вписується в цю картину, ми сприймаємо негативно, інколи вороже. Так ми можемо ставати вразливими до маніпуляцій і фейків чи толерувати мову ворожнечі й агресію стосовно тих, хто має іншу думку. У цьому головна небезпека бульбашок.

Як не потрапити до бульбашки?

Варто іноді дивитися ті канали інформації, де транслюється інша точка зору, підписуватись на людей, чиї цінності ви не поділяєте, шукати інформацію з різних джерел. Ви можете й далі не погоджуватися з ними, однак тепер будете знати їхні аргументи. Варто запитувати себе: чому люди можуть мати інші погляди? Як вони обґрунтовують свої переконання?

Порада! В онлайн-кусі VeryVerified є чудовий розділ, присвячений інформаційним бульбашкам. Тут можна переглянути цікаве відео, пройти тест і дізнатися, чи залежите ви від алгоритмів соцмереж.

А якщо ви не проходили курс раніше – саме час це виправити і перевірити свої знання з медіаграмотності.  Набравши достатньо балів у фінальному тесті, ви отримаєте персональний сертифікат від розробників курсу.

Посилання на курс VeryVerified, який тепер доступний трьома мовами (українською, російською та англійською): https://verified.ed-era.com/ua.

Матеріал розроблено IREX в рамках проєкту «Вивчай та розрізняй: інфо-медійна грамотність»

  
Back to top button