ГоловнеФайлиШкільному психологу

Практичні вправи «Співпереживання собі» та «Вдумливість»

У нинішній тривожний час дуже часто хочеться заспокоїти нервову систему і загалом знайти бодай якусь рівновагу. Проте шалений ритм роботи, невтішні новини (про коронавірус, наприклад) можуть не залишати місця для саморефлексії і загалом приділення уваги власному емоційному стану. Це справді непросто, а в умовах школи – тим більше. Щоби вирішити проблеми такого характеру,   міжнародна команда авторів, вчителів, експертів з освіти Університету Еморі (США) протягом 20 років створювала, апробовувала і вдосконалювала  освітню програму соціально-емоційного та етичного навчання (СЕЕН).

Це практична програма, яка ґрунтується на баченні «етичного та повного співпереживання світу для всіх людей» і спрямована на учнів і вчителів.  Це означає, що програма:
•          розвиває усвідомленість;
•          розвиває емпатію;
•          сприяє заспокоєнню нервової системи й більшій рівновазі душі і тіла;
•          сприяє вихованню співпереживання до себе й до інших.

Програма працює в США, трьох країнах Південної Америки (Чилі, Колумбії та Бразилії), також – Австрії, Німеччині та Швейцарії, Іспанії, Італії, активно програму впроваджує Індія, а з 2019 року EdCamp Ukraine почав пілотування програми в українських школах  за підтримки Міністерства освіти і науки України, GIZ Civil Peace Service Ukraine (Громадська служба миру – GIZ Україна).

Чому СЕЕН потрібна в умовах COVID-19? Особливо під час онлайн-навчання на перший план виходить потреба розвивати навички стійкості, уваги, емоційної гігієни, власне, саме ті soft skills (м’які навички), які в основі матеріалів СЕЕН.

Зараз доступні сім практик (список поповнюватиметься), усі постери та роздаткові перекладені українською (нижче лінки). Ці вправи для початку потрібно опанувати вчителеві, і лише потім спробувати з учнями.  Для ефективної роботи матеріали можна роздрукувати / вивести на екран або використовувати при дистанційному навчанні.

Практика  «Співпереживання собі»

Мета – тренувати навичку підтримувати себе у непрості часи, тобто, коли ми стикаємося з труднощами, ми можемо практикувати добре ставлення до себе, як до свого друга / подруги.

Що потрібно зробити: 1) складіть список тих справ, які вам спочатку здавалися складними, а з часом і практикою ставали легшими; 2) оберіть щось одне зі свого списку і схематично намалюйте, як ви виконуєте цю справу чи завдання; 3) роздивіться свій малюнок та поміркуйте, що ви думаєте про це своє досягнення? Чи помічаєте ви приємні або нейтральні відчуття в тілі? Де вони зосереджені? Зафарбуйте (на схематичному малюнку людини)  кольором ті частини тіла, де ви щось відчуваєте. 4) відрефлексуйте, що допомогло вам відточити це вміння? Хто вам допомагав/ла? Як ви самі собі допомагали?

Для більш детальної інформації, переходьте за лінком, щоб дізнатися про етапи проведення практики, отримати постери та робочі аркуші.
Практика «Вправи на вдумливість»
Мета – навчитися сповільнюватися та уважно стежити за кожною миттю, помічати нові думки, емоції і самовідчуття в тілі, тобто важливо навчитися зосереджуватися і помічати, що відбувається всередині і ззовні нас (у даній вправі на прикладі вдумливого споживанні їжі та вдумливому розтягуванні і масажі).

Давайте разом спробуємо вдумливо споживати їжу, отож, що потрібно зробити: 1) покласти поруч з собою перекус, і хоч поки не куштувати його, проте необхідно подивитися на нього, відчути його структуру, понюхати його.  2) далі необхідно відкусити невеличкий шматочок та описати на відповідному робочому аркуші відчуття, смак, звук вашого перекусу; 3) спробуйте відчути чи з’явилися якісь приємні  або нейтральні самовідчуття в тілі, а також необхідно позначити кольором (на схематичному малюнку), ті частини, де ви їх відчуваєте; 4) тепер смакуйте вашим перекусом якомога повільніше та спробуйте відповісти для себе на питання: що я відчуваю ? (проте, якщо ваші думки блукають і відволікаються на щось інше, то поверніться увагою до споживання їжі та відчуття цього продукту). А тепер час відрефклесувати: як вдумливість змінила процес споживання вами цього перекусу?

Для більш детальної інформації, переходьте за лінком, щоб дізнатися про етапи проведення практики, отримати постери та робочі аркуші.

Матеріал розроблено IREX в рамках проєкту «Вивчай та розрізняй: інфо-медійна грамотність»

Читайте також:

  
Back to top button