Конспекти уроків зарубіжної літератури 10 класУсі уроки зарубіжної літературиФайли

Позакласне читання. Е. Т. А. Гофман «Золотий горнець» (10 клас. Зарубіжна література)

Позакласне читання. Е. Т. А. Гофман «Золотий горнець».

Мета: формування предметних компетенцій: поглибити знання про творчість Гофмана; ознайомити учнів із твором Е. Т. А. Гофмана «Золотий горнець»; прищеплювати інтерес до літератури та мистецтва; формування ключових компетентностей: уміння вчитися: розвивати навички оцінювання культурно-мистецьких явищ; комунікативної: розвивати навички роботи в парі та в колективі; інформаційної: розвивати навички роботи із підручником та уміння критично оцінювати теоретичний матеріал; загальнокультурної: прищеплювати прагнення до літературної освіти, естетичний смак; розширювати світогляд школярів.

Тип уроку: урок позакласного читання з елементами аналізу епічного твору.

Обладнання: текст твору.

Хід уроку

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

ІІ. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

ІІІ. РОБОТА НАД ТЕМОЮ УРОКУ

  1. Бесіда на первинне сприйняття твору
  • Сам автор визначив свій твір як казку («Казка з нових часів»). Які ознаки цього жанру є у творі? (У творі поруч із реальними героями діють маги, чародії, відьми, що впливають на життя людей.)
  • Як ви вважаєте, чому твір має підзаголовок «Казка з нових часів»? (Можливо, цим автор наголошує, що у творі порушуватимуться проблеми, які непокоять людей його часу.)
  • Чи показана у творі реальність? (Так, але вона тісно переплітається з вигадкою.)
  • На вашу думку, з якою метою автор використовує прийом двоплановості дії? (Цей прийом дає можливість звернути увагу читача на проблеми, що непокоїли автора. Хоча в зображуваному легко впізнається Німеччина: німецькі імена, німецька їжа, назва німецького міста тощо.)
  • Що відомо про головного героя твору Анзельма? (Він студент)
  • Коли відбувається зустріч читача з героєм? (Автор конкретно вказує час і місце зустрічі з героєм: «На вшестя, годині о третій пополудні, через Чорну браму в Дрездені не йшов, а летів один юнак і з поквапу втрапив у кошик з яблуками та пиріжками старої огидної перекупки, майже все розчавив…» За такий вчинок юнака стара відьма послала йому прокляття: «А, тікаєш, чортів сину, скоро в пляшці згорбиш спину!».)
  • Знайдіть портрет героя. Яким постає він в уяві читача? (Герой ставний, вродливий юнак, але далекий від моди. «… Його синяво-сірий фрак був так скроєний, що, мабуть, кравець, який його шив, знав тільки з чуток про нові фасони, а чорні оксамитові штани, ще не дуже зношені, надавали всьому вбранню немовби магістерського стилю, до якого аж ніяк не пасувала ні постава юнака, ні його хода».)
  • Про що мріяв Анзельм? (Дістати посаду таємного секретаря.)
  • Що змінило його життя? (Він почув дивний шелест, дзвін кришталевих дзвіночків і таємничий шепіт золотисто-зелених змійок.)
  • Які особливі здібності мав студент Анзельм? (Він умів красиво переписувати. Саме завдяки цьому Анзельм і одержав пропозицію знаменитого архіваріуса Ліндгорста, яку йому передав реєстратор Гербранд.)
  1. Колективне складання схеми «ланцюжок сюжетної лінії твору»

Пригода біля Чорної брами — Прокляття старої відьми — Роздуми під бузиною — Три змійки. Почуття кохання ® Уранішнє піднесення та ще одна зустріч із відьмою — Натхнення від кохання — Розповідь Серпентини — Відчуття скляної сулії — Наступна сутичка із відьмою; відмова одружитися із Веронікою — Двобій добра і зла — Перемога.

  1. Переказ тексту
  • Розкажіть про всі пригоди, які трапилися з Анзельмом.
  1. Творче завдання
  • Схарактеризуйте риси вдачі головного героя. (Анзельм — бідний студент, але він людина багатого духовного світу, має творчу фантазію, романтик, мрійник, часто живе ілюзією, однак надзвичайно порядний. Саме тому його не завжди розуміють інші герої.)

ІV. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ

  1. Бесіда
  • Чому міщани висміювали Анзельма?
  • Яка подія спричинила дивні пригоди героя?
  • Які кумедні випадки вам запам’яталися?
  • Про що розповіла Анзельму Серпентина?
  • Чому Анзельмові було погано у своїй скляній сулії, а його товаришам — зручно і добре?
  • Що символізує в казці сулія?
  • Як співвідноситься фантастичне і реальне в казці?
  • Чи можливе подібне поєднання в нашому житті?
  • Чи схожий головний герой казки «Золотий горнець» Анзельм на Балтазара? Чим? (Балтазар є поетом у душі: він не лише складає вірші, але й відчуває свою єдність з природою, він має дар прозорливця.)
  1. Постановка та розв’язання проблемних ситуацій (робота в групах)
  • Подумайте, чому Анзельм досяг щастя? («Віра в тебе [у Серпентину] й кохання відкрили мені душу природи!» Він вірив у кохання й пізнання, тому йому й відкрилася істина.)
  • Чому героїв перенесли в Атлантиду? (Це вигадана країна, де панує щастя. Автор тим самим підкреслює, що щастя в реальному світі немає.)
  • Як ви розумієте останні слова твору: «І взагалі, хіба ж Анзельмове щастя — щось інше, як не життя в поезії, якій відкривається найглибша таємниця природи — священна єдність усіх речей?» (Людина щаслива тоді, коли досягне гармонії. Вона є в літературі, мистецтві, але, на жаль, не завжди трапляється в житті.)
  • Що в казці є символом щастя? (Золотий горнець і Атлантида.)

V. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Підготуватися до контрольної роботи за темою «Література доби Просвітництва та доби Романтизму. Творчість Й. В. Ґете та Е. Т. А. Гофмана».

Завантажити: Позакласне читання. Е. Т. А. Гофман «Золотий горнець» (10 клас. Зарубіжна література) (Розмір: 22.3 KB, Завантажень: 88)
Back to top button