Конспекти уроків української літератури 8 класУсі уроки української мови та літературиФайли

Пісні Марусі Чурай, що стали народними (8 клас. Українська література) + Презентація

Автор: Дележа Альбіна Ярославівна

Навчальний заклад: гімназія № 290 м.Києва

Тема: Пісні Марусі Чурай, що стали народними

Мета: ознайомити учнів із найважливішими відомостями життєпису легендарної піснярки з Полтавщини – Марусі Чурай, її трагічною долею та пісенною спадщиною; ознайомити з текстами пісень «Засвіт встали козаченьки», «Віють вітри, віють буйні», з’ясувати їх мотиви, образи, жанрову приналежність; дати поняття «лірична пісня», її ознаки; розвивати вміння виразного читання, коментування пісень; висловлювати власне ставлення до Марусі та її пісень, робити висновки, узагальнення, формувати естетичні смаки учнів; виховувати повагу до творчих, обдарованих людей з народу — активних творців духовності; прищеплювати інтерес до наслідків власної праці.

Хід уроку

  1. Організаційний етап
  1. Актуалізація опорних знань у вигляді відповідей на тестові завдання
1. Історичні пісні належать до:

А) ліричних

Б) епічних

В) ліро-епічних творів

2. Основна відмінність історичних пісень від козацьких полягає в тому, що в історичних піснях:

А) завжди описуються реальні події

Б) завжди описуються лише реальні історичні особи

В) описується не лише козацька доба

3. Прикладом історичної пісні, у якій змальовано боротьбу козаків проти татаро-турецьких нападників є:

А) «Чи не той то хміль»

Б) «Зажурилась Україна»

В) «За Сибіром сонце сходить»

4. Темою пісні «Ой як же крикнув та козак Сірко» є розповідь про:

А) смерть Івана Сірка

Б) боротьба Івана Сірка проти ляхів

В) похід козаків на чолі з Іваном Сірком на кримського хана

5. Який художній засіб використано у назві пісні «Зажурилась Україна»

А) Синекдоха

Б) Персоніфікація

В) Гіпербола

6. Які з поданих пісень належать до пісень періоду Визвольної війни?

А) «Ой як же крикнув та козак Сірко», «Чи не той то хміль»

Б) «Чи не той то хміль», «Ой Морозе, Морозенку»

В) «Чи не той то хміль», «За Сибіром сонце сходить»

7. Хто з перелічених осіб, оспіваних в історичних піснях, був полковником за Хмельницького?

А) Іван Сірко

Б) Нестор Морозенко

В) Устим Кармалюк

8. Який період історії описано у пісні «Максим козак Залізняк»?

А) Період татаро-турецьких нападів

Б) Період Визвольної війни

В) Період Гайдамацького руху

9. Повстання у якому місті зображено у пісні «Максим козак Залізняк»?

А) Жаботин

Б) Богуслав

В) Умань

10. Яка з цих пісень є піснею літературного походження?

А) За Сибіром сонце сходить»

Б) «Максим козак Залізняк»

В) «Ой Морозе, Морозенку»

11. Як звати головного героя пісні «За Сибіром сонце сходить?

А) Богдан Хмельницький

Б) Устим Кармалюк

В) Нестор Морозенко

12. Хто є оповідачем у пісні «За Сибіром сонце сходить»?

А) Устим Кармалюк

Б) Кобзар

В) Козак

  1. Повідомлення теми та мети уроку

Вивчаючи тему історичних пісень, ми з вами дізналися, що не всі вони фольклорного походження, деякі з них мають авторів. І цими авторами не завжди були чоловіки. Сьогодні на уроці ви познайомитесь із життям та творчістю Марусі Чурай – відомої української поетеси та піснярки.

  1. Опрацювання навчального матеріалу

Не є встановленим історичним фактом, що на українській землі в першій половині XVII століття жила народна поетеса і «піснетворка» Маруся, але беззаперечним є той факт, що український народ сприйняв її як цілком реальну особу. Про своє життя Маруся розповіла у піснях, що їх сама склала, або в тих, що їй приписують.

Наукових досліджень про Марусю Чурай нема. Про неї пишуть письменники і поети, ось так про неї написав Михайло Стельмах: «Три віки ходить пісня Марусі Чурай по нашій землі, три віки любові вже подарувала дівчина людям. А попереду — вічність, бо велика любов і велика творчість — невмирущі». І це, безперечно так.

Чому так вражає доля Марусі? Чому про неї можна дізнатися із її пісень?

  1. Перевірка домашнього завдання

Вашим домашнім завданням було написати повідомлення про Марусю Чурай. Пропоную вам їх зачитати.

5.1. Матеріал для вчителя 

За переказами, Маруся Чурай народилася в 1625 (за іншими версіями — у 1628 або 1629) році в сім’ї козацького сотника Гордія, який був одним із провідників антипольського повстання. Після смерті батька, котрий був одним зі старшин під час Повстання Острянина та у 1638 році як бунтівник спалений на багатті у Варшаві, залишилася жити з матір’ю в Полтаві. Їхній будинок стояв на березі Ворскли, неподалік Хрестовоздвиженського монастиря, що зберігся й нині.

Дівчина була надзвичайної вроди і мала багато залицяльників, серед яких був і молодий козак Іскра Іван Якович, але своє серце вона віддала Грицю Бобренку, синові хорунжого Полтавського полку. Зі спалахом Хмельниччини у 1648 році Гриць вирушив на війну, обіцяючи повернутись. Дівчина чекала на нього 4 роки. Проте коли Гриць повернувся до Полтави, він вже не звертав уваги на Марусю, бо покохав іншу дівчину, Ганусю, із заможної полтавської сім’ї. Зраджена Маруся не витримала втрати та вирішила отруїти себе зіллям, що вона таємно взяла у місцевої бабусі-відьми, але його ненароком випив Гриць.

Улітку 1652 року полтавський суд засудив Марусю до страти, але її було амністовано універсалом Богдана Хмельницького, який приніс Іван Іскра. Текст універсалу: «В розумі ніхто не губить, кого щиро любить. Отже, і карати без розуму не доводиться, а тому наказую: зарахувати голову полтавського урядника Гордія Чурая, відрубану ворогами нашими, заради чудових пісень, що вона їх складала. Надалі ж без мого наказу смертних вироків не здійснювати. Марусю Чурай з-під варти звільнити». Для покути дівчина ходила на прощу до Києва, але повернувшись у 1653 році до Полтави померла у віці 28 років, не перенісши смерті коханого.

5.2. Слово вчителя

За що ж пісні Марусі Чурай так полюбилися народові, що через них її  навіть помилували від страти? Давайте з’ясуємо, прочитавши їх.

  1. Робота над змістом твору «Засвіт встали козаченьки» 

6.1. Виразне читання пісні «Засвіт встали козаченьки» учнями

6.2. Бесіда за питаннями

  • Як, на вашу думку, цей твір пов’язаний із життєвою долею Марусі Чурай?
  • Чи наявний у ньому її образ?
  • Яким він постає?
  • Яким зображений козак у творі?
  • Чому молодий козак не вірить, що він швидко повернеться з походу додому?
  • З яким проханням син звертається до матінки? Якою є її реакція на це?
  • Опишіть внутрішній стан матінки, яка проводжала свого сина у далеку дорогу. Чи не марні її хвилювання?
  • Чим починається і завершується твір?
  • Як називається цей літературний прийом і чому яка його роль у творі?
  • Як ви вважаєте, до якого жанру належить цей твір? Чому?

6.3. Літературний аналіз твору 

Тема: зображення походу козаченьків, розлука хлопця з матінкою і коханою.

Ідея: звернення сина до матері, що вона прийняла його кохану як свою дитину.

Жанр: козацька пісня літературного походження

Художні засоби:

Епітети: ясні очі, кінь вороненький

Метафори: стоїть місяць, кінь спіткнувся, година настала

Рефрен: Засвіт встали козаченьки

В похід з полуночі,

Заплакала Марусенька

Свої ясні очі…

  1. Опрацювання навчального матеріалу

До речі, пісні Марусі Чурай надзвичайно любив український композитор Микола Лисенко. Музичну тему пісні «Засвіт встали козаченьки» він узяв за основу увертюри до опери «Тарас Бульба». А також написав музику до іншої пісні – «Віють вітри, віють буйні» до опери «Наталка Полтавка» за Іваном Котляревським. Цю пісню батько української літератури використав як вступну арію Наталки. Пропоную вам ознайомитись з текстом цієї пісні.

  1. Робота над змістом твору «Віють вітри, віють буйні»

8.1. Виразне читання пісні «Віють вітри, віють буйні» учнями

8.2. Бесіда за питаннями

  • Який настрій цього твору?
  • Хто є центральним образом твору?
  • Охарактеризуйте внутрішній стан дівчини.
  • Чому, на вашу думку, в пісні порівнюється доля дівчини із самотньою билиною, що росте на полі?
  • Чому героїня вважає, що її долі завидують люди?
  • Для чого, на ваш погляд, твір завершується риторичним запитанням?
  • Як, на ваш погляд, чи схожа доля героїні твору з долею його авторки? Свої міркування обґрунтуйте.
  • Як би ви охарактеризували жанр цього твору?

8.3. Теорія літератури

Лірична пісняце твір, що віддзеркалює психоемоційну сферу народного життя.

Ознаки ліричної пісні:

  • Монологічна будова (іноді допускаються діалоги)
  • Психологічний паралелізм
  • Наявність образів-символів
  • Висока емоційність
  • Які з поданих ознак наявні у пісні «Віють вітри, віють буйні»?

8.4. Літературний аналіз твору 

Тема: відтворення страждань дівчини за своїм милим.

Ідея: возвеличення щирого почуття кохання, вірності.

Жанр: лірична пісня літературного походження

Художні засоби:

Епітети: буйні вітри, щаслива билинка, люте горе, тяжко жити

Метафори: віють вітри, дерева гнуться.

  1. Підсумки уроку у вигляді творчої рефлексії

Які враження справили на вас пісні Марусі Чурай? Чому вони так полюбилися людям, а сам Богдан Хмельницький через них звільнив Марусю від страти? Свої думки запишіть у вигляді міні-есе. Час для виконання роботи – 5 хвилин.

  1. Зачитування учнівських есе
  1. Домашнє завдання

Вивчити напам’ять пісню Марусі Чурай «Засвіт встали козаченьки»

Завантажити: Пісні Марусі Чурай, що стали народними (8 клас. Українська література) + Презентація + Сертифікат (Розмір: 5.3 MB, Завантажень: 413)
  
Back to top button