Типи текстів: розповідь, опис, міркування (2 клас. Українська мова)
Тема: Типи текстів: розповідь, опис, міркування
Мета: формувати в учнів уявлення про різні висловлювання залежно від поставленої мети; вдосконалювати вміння визначати складові частини тексту; розширювати словниковий запас учнів; виховувати любов до тварин.
Хід уроку
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
- Перевірка домашнього завдання (с. 85, вправа 219)
— Прочитайте кінцівку тексту.
— Якими ласкавими словами ви звертаєтеся до тата?
— Вимовте звуки, які позначає буква я в словах ялинових і Ганнуся.
- Побудова тексту за поданим планом
— Прочитайте речення. Перебудуйте і запишіть текст за планом.
Хвиля накрила її і ледве не потопила.
Мурашка спустилася до струмка напитись.
Вона побачила, що мурашка тоне і кинула їй гілку.
Голубка несла гілку.
Мурашка сіла на гілку і врятувалася.
План
1) Мурашка.
2 ) Голубка.
3) Порятунок.
— Скільки частин буде у вашому тексті? Скільки абзаців?
— Як починаємо писати кожен абзац?
Перевірка робіт
— Прочитайте записаний текст. Доберіть до нього заголовок.
III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ Й МЕТИ УРОКУ
— Сьогодні на уроці ми дізнаємося, які бувають тексти, будемо вчитися розрізняти їх за видами.
ІV.ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
- Робота з дидактичним матеріалом. Колективний аналіз текстів
- Ромашка росте у полі. Дівчата полюбляють плести віночки з ромашок. Ромашка символізує доброту, ніжність.
- Ромашка — трав’яниста рослина. Рівна, висока з яскравою жовтою голівкою, в білих прозорих пелюстках.
- Ромашка — корисна лікарська рослина. Вона лікує людину від застуди. Ромашка відмінний заспокійливий засіб, корисний для здорового сну і відпочинку. Чашка чаю з ромашки на ніч, заспокоїть нерви, зніме напругу, прискорить засипання.
— Про що говориться в кожному з текстів? (Про ромашку.)
— Це у них спільне?
— Про що ви дізналися з першого тексту? (Де росте ромашка. Нею прикрашають дівочі віночки. Що вона символізує.)Це розповідь.
— Що дізналися з другого тексту? (Який зовнішній вигляд цієї квітки). Це опис.
— Про що дізналися з третього тексту? (Яку користь приносить ромашка.) Це міркування. У тексті пояснюється, чому саме ромашка — корисна лікарська рослина.
— Які бувають тексти?
— Отже, є три типи текстів: текст-розповідь, текст-опис, текст-міркування.
- Виконання тренувальної вправи 220 (с. 85-86)
— Прочитайте тексти.
— Про кого в них розповідається? (Про зайця.)
— Перший текст — це опис чи розповідь? Чому?
— Що ви можете сказати про другий текст? (Це текст-опис, бо в ньому описується зовнішній вигляд зайця.)
— Чому заєць на зиму змінює колір свого хутра?
— У якому з поданих текстів ви знайдете відповідь на це запитання? (У третьому.)
— Як називається третій текст? (Текст-міркування)
- Візьміть до уваги!
Ознайомлення учнів з теоретичними відомостями щодо існування типів текстів (с. 86).
- Каліграфічна хвилинка
З з єць заєць
- Словникова робота
Загадка
- Від страху тремтить, швидко біжить.
— Запишіть відгадку. Виконайте звуко-буквений аналіз слова заєць.
— Запишіть речення.
Заєць від куща, а жаба від зайця тікає.
— Поясніть, як ви зрозуміли приказку.
- Продовження роботи над виконанням вправи 220
— Спишіть друге речення тексту-міркування.
— Поясніть, замість якого слова вжито він.
— Поділіть на склади слово заєць. Назвіть букви в ненаголошеному складі.
- Фізкультхвилинка
V.ЗАКРІПЛЕННЯ ТА УСВІДОМЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ
- Творча робота
Складання опису зайчика за питаннями та поданими словами
— А тепер спробуйте самостійно описати зайчика. Який він?
Запитання: Хто такий зайчик? Що у нього на маківці? Які зубки має гризунчик? Яка у нього шубка? Як дивляться великі очі? Які лапки має вухань? Який у зайця хвостик? Який звірок зайчик?
Словник: дика тваринка; два довгих вушка; гострі та міцні; пухнасту, шовкову; насторожено; передні короткі, а задні довгі; куций, не заважає бігати; миролюбний.
— Прочитайте складений текст.
— Яку назву ви до нього придумали?
— За допомогою яких слів ви зв’язали в тексті перше і друге речення? (Зайчик — у нього)
— Третє і четверте речення? (Гризунчик — він)
— Як інакше ви називали зайчика, щоб уникнути повторів у тексті? (Зайчик, дика тваринка, гризунчик, вухань, звірок)
Висновок. Щоб наше мовлення було правильним, слід уникати повторів. Щоб зв’язати речення між собою, не слід повторювати одне й те саме слово багато разів. Його можна замінити іншим.
- Тестування «Так чи ні?»
- Текст складається з речень?
- До тексту неможливо дібрати заголовок?
- Речення в тексті не зв’язані за змістом?
- Текст можна поділити на частини?
- У тексті речення розміщені в певній послідовності?
- Кожна нова частина тексту починається з абзацу?
VI.ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ. РЕФЛЕКСІЯ
— З якими типами текстів ви ознайомилися на уроці?
— Які тексти (описи чи розповіді)найчастіше трапляються в нашому мовленні?
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
С. 86, вправа 221. За вибором скласти опис снігура або текст-міркування «Чому ця пташка так називається?».
Завантажити: Типи текстів: розповідь, опис, міркування (2 клас. Українська мова) (Розмір: 23.1 KB, Завантажень: 168)