Конспекти уроків української мови 2 класУсі уроки початкова школаФайли

Типи текстів: розповідь, опис, міркування (2 клас. Українська мова)

Тема: Типи текстів: розповідь, опис, міркування

Мета:  формувати  в учнів уявлення  про  різні  висловлювання  залежно  від  поставленої мети;  вдосконалювати  вміння  визначати  складові  частини  тексту;  розширювати словниковий запас учнів; виховувати любов до тварин.

Хід уроку

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

  1. Перевірка домашнього завдання (с. 85, вправа 219)

—  Прочитайте кінцівку тексту.

—  Якими ласкавими словами ви звертаєтеся до тата?

—  Вимовте звуки, які позначає буква я в словах ялинових і  Ганнуся.

  1. Побудова тексту за поданим планом

—  Прочитайте речення. Перебудуйте і запишіть текст за планом.

Хвиля накрила її і ледве не потопила.

Мурашка спустилася до струмка напитись.

Вона побачила, що мурашка тоне і кинула їй гілку.

Голубка несла гілку.

Мурашка сіла на гілку і врятувалася.

План

1) Мурашка.

2 ) Голубка.

3)  Порятунок.

—  Скільки частин буде у вашому тексті? Скільки абзаців?

—  Як починаємо писати кожен абзац?

Перевірка робіт

—  Прочитайте записаний текст. Доберіть до нього заголовок.

III.  ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ Й МЕТИ УРОКУ

—  Сьогодні  на  уроці  ми  дізнаємося,  які  бувають  тексти,  будемо  вчитися розрізняти їх за видами.

ІV.ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

  1. Робота з дидактичним матеріалом. Колективний аналіз текстів
  • Ромашка росте у полі. Дівчата полюбляють плести віночки з ромашок. Ромашка символізує доброту, ніжність.
  • Ромашка —  трав’яниста  рослина.  Рівна,  висока  з  яскравою  жовтою  голівкою, в білих прозорих пелюстках.
  • Ромашка — корисна лікарська рослина. Вона лікує людину від застуди. Ромашка відмінний заспокійливий засіб, корисний для здорового сну і відпочинку. Чашка чаю з ромашки на ніч, заспокоїть нерви, зніме напругу, прискорить засипання.

—  Про що говориться в кожному з текстів? (Про ромашку.)

—  Це у них спільне?

—  Про що ви дізналися з першого тексту? (Де росте ромашка. Нею прикрашають дівочі віночки. Що вона символізує.)Це  розповідь.

—  Що дізналися з другого тексту? (Який зовнішній вигляд цієї квітки). Це опис.

—  Про що дізналися з третього тексту? (Яку користь приносить ромашка.) Це міркування. У тексті  пояснюється,  чому саме  ромашка —  корисна лікарська рослина.

—  Які бувають тексти?

—  Отже,  є  три  типи  текстів:  текст-розповідь,  текст-опис,  текст-міркування.

  1. Виконання тренувальної вправи 220 (с. 85-86)

—  Прочитайте тексти.

—  Про кого в них розповідається? (Про зайця.)

—  Перший текст — це опис чи розповідь? Чому?

—  Що  ви  можете  сказати  про  другий  текст?  (Це  текст-опис,  бо  в  ньому описується зовнішній вигляд зайця.)

—  Чому заєць на зиму змінює колір свого хутра?

—  У  якому  з  поданих  текстів  ви  знайдете  відповідь  на  це  запитання? (У  третьому.)

—  Як називається третій текст? (Текст-міркування)

  1. Візьміть до уваги!

Ознайомлення  учнів  з  теоретичними  відомостями  щодо  існування  типів текстів (с. 86).

  1. Каліграфічна хвилинка

З з єць заєць

  1. Словникова робота

Загадка

  • Від страху тремтить, швидко біжить.

—  Запишіть відгадку. Виконайте звуко-буквений аналіз слова заєць.

—  Запишіть речення.

Заєць від куща, а жаба від зайця тікає.

—  Поясніть, як ви зрозуміли приказку.

  1. Продовження роботи над виконанням вправи 220

—  Спишіть друге речення тексту-міркування.

—  Поясніть, замість якого слова вжито він.

—  Поділіть на склади слово заєць. Назвіть букви в ненаголошеному складі.

  1. Фізкультхвилинка

V.ЗАКРІПЛЕННЯ ТА УСВІДОМЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ

  1. Творча робота

Складання опису зайчика за питаннями та поданими словами

— А тепер спробуйте самостійно описати зайчика. Який він?

Запитання: Хто такий зайчик? Що у нього на маківці? Які зубки має гризунчик? Яка у нього шубка? Як дивляться великі очі? Які лапки має вухань? Який у зайця хвостик? Який звірок зайчик?

Словник: дика тваринка; два довгих вушка; гострі та міцні; пухнасту, шовкову;  насторожено;  передні  короткі,  а задні довгі;  куций,  не  заважає  бігати; миролюбний.

—  Прочитайте складений текст.

—  Яку назву ви до нього придумали?

—  За  допомогою  яких  слів  ви  зв’язали  в  тексті  перше  і  друге  речення? (Зайчик — у нього)

—  Третє і четверте речення? (Гризунчик — він)

—  Як  інакше  ви  називали  зайчика,  щоб  уникнути  повторів  у  тексті? (Зайчик, дика тваринка, гризунчик, вухань, звірок)

Висновок. Щоб  наше  мовлення  було  правильним,  слід  уникати  повторів. Щоб зв’язати речення між собою, не слід повторювати одне й те саме слово багато разів. Його можна замінити іншим.

  1. Тестування «Так чи ні?»
  • Текст складається з речень?
  • До тексту неможливо дібрати заголовок?
  • Речення в тексті не зв’язані за змістом?
  • Текст можна поділити на частини?
  • У тексті речення розміщені в певній послідовності?
  • Кожна нова частина тексту починається з абзацу?

VI.ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ. РЕФЛЕКСІЯ

—  З якими типами текстів ви ознайомилися на уроці?

—  Які тексти  (описи чи розповіді)найчастіше трапляються в нашому мовленні?

VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

С.  86,  вправа 221.  За вибором  скласти  опис  снігура або  текст-міркування «Чому ця пташка так називається?».

Завантажити: Типи текстів: розповідь, опис, міркування (2 клас. Українська мова) (Розмір: 23.1 KB, Завантажень: 149)
  
Back to top button