Тема: Склад. Перенос слів із рядка в рядок по складах (2 клас. Українська мова)
Мета: поглибити знання учнів про склади як частини слова, на які воно ділиться при вимові; розвивати вміння розрізняти в слові кількість складів за кількістю голосних; виховувати любов до рідної мови.
Усі уроки української мови на сайті «Шкільне життя»
Хід уроку
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
- Перевірка домашнього завдання
Учні читають описи ромашки.
- Вправа на повторення
— Уважно прочитайте, що написано на дошці. Розділіть написане на 2 групи.
Вітер, ша, Ні, дме, ти, Та, сильний
— Що ви віднесли до першої групи? (Вітер, дме, сильний)
— Як можна назвати те, що ви віднесли до першої групи? (Слова)
— Доведіть, що це слова. (Вони мають зміст.)
— Що ви віднесли до другої групи? (ша, Та, ти, Ні)
— Як називається те, що ви віднесли до другої групи? (Склад)
— Чим відрізняється склад від слова? (Слово щось означає, а склади нічого не означають.)
III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
— Тема нашого уроку «Склад». Ми будемо ділити дво-трискладові слова на склади, визначати кількість складів у слові.
ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
- Пояснення вчителя
— Що можна скласти зі складів? (Слова)
— З яких складів можна скласти слово. (Тиша)
— Запишіть це слово і поділіть на склади. (Ти — ша)
— Доповніть інші склади до слів. (Ніна, Таня)
— Чому зі складами Ні, Та ви утворили імена? (Склади написані з великої букви — отримали імена.)
— Запишіть ці слова і поділіть на склади.
— Отже, що таке склад? (Склад — частина слова.)
Учитель може дати пораду, як легше розділити слово на склади.
— Уявіть собі, що вам потрібно дуже голосно і повільно прокричати слово, щоб було чутно далеко. Наприклад, вам потрібно назвати ім’я переможця у змаганні. Як ви тоді вимовите імена: Марина, Саша, Наташа? (Діти вимовляють імена, скандуючи.)
— Згадайте, коли люди можуть вимовляти слова по складах.
- Робота за підручником (с. 75-77)
Вправа 37. Учні додають до частин слів склади так, щоб утворилися слова, визначають, скільки складів і скільки голосних звуків у кожному слові, роблять висновок і перевіряють його, користуючись правилом: «Скільки в слові голосних, стільки і складів».
— Пригадайте прислів’я, у якому вживаються слова синиця, журавель.
(Краще синиця в жмені, ніж журавель у небі. Журавлі прилетіли — весну принесли. Синиця шкоду робить, а журавель відповідає.)
— Дайте загальну назву словам кожного стовпчика.
Вправа 38. Учні читають слова і називають ті, які не можна поділити на склади. Списують спочатку слова, що містять один склад, потім — два і, нарешті, три склади; підкреслюють склади, які позначено однією буквою.
— Поміркуйте, чому слова грак і шпак не можна поділити на склади.
Візьміть до уваги!
У кожному складі обов’язково є голосний звук. Саме він і утворює склад.
Слова переносяться з рядка в рядок складами: ли-па, бе-ре-за.
Склад, позначений однією буквою, не залишається в рядку і не переноситься: ака-ція, оси-ка, ірис, орел.
Вправа 39. Учні списують слова, поділяючи їх рисками для переносу.
— У яких словах є склади, яких не можна залишити в рядку або перенести?
— Визначте слова, у яких звуків більше, ніж букв.
Візьміть до уваги!
Односкладові слова не поділяються для переносу.
Вправа 40 (робота в парах)
— Які з поданих слів можна перенести.
— Поясніть, чому решта слів не ділиться для переносу.
- Фізкультхвилинка
V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ
- Змагання (по рядах )
Завдання написані на аркушах. Перемагає команда, яка правильніше і швидше поділить слова на склади.
Сова
фабрика млинці будова качка картина |
звірі
каструля зерно закладка копійка лавка |
гриби
капуста гумка іриска волошка рибалка |
Підбиття підсумків змагання.
- Гра «Один чи два?»
— Якщо почуєте слово з одного складу — підстрибніть, з двох складів — присядьте.
Кущ, сорт, слово, лист, риби, звірі, міст, півень, марка, кріт, дощ.
VI. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ. РЕФЛЕКСІЯ
— Що таке склад? (Склад — частина слова, яка вимовляється одним поштовхом повітря.)
— Як дізнатися, скільки в слові складів? (Потрібно знати, скільки в слові голосних звуків. У слові стільки складів, скільки голосних звуків.)
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
С. 17, вправа 41.
Завантажити: Тема: Склад. Перенос слів із рядка в рядок по складах (2 клас. Українська мова) (Розмір: 13.3 KB, Завантажень: 864)