Конспекти уроків “Я досліджую світ” 3 класУсі уроки початкова школаФайли

Різноманітність рослин у природі (3 клас. Природознавство)

Тема. Різноманітність рослин у природі

Мета: формувати уявлення про різноманітність рослинного світу, про водорості; мохи, хвощі, папороті, хвойні рослини, квіткові рослини; учити розрізняти окремі рослини цих груп, розуміти цінність їх у природі; виробляти уміння узагальнювати, робити висновки, оцінювати результати діяльності (самооцінювання і взаємооцінювання); виховувати взаємоповагу у спільній діяльності; здатність до самовираження кожного учня, прагнення пізнавати і шанувати традиції свого краю.

Обладнання: таблиці із зображенням рослин; предметні малюнки; гербарії; гра «Конкурс знавців дерев».

ХІД УРОКУ

І. Перевірка домашнього завдання
Групова робота. Метод «Мікрофон
»
1 група.
Назвіть дерева своєї місцевості.
2 група. Назвіть кущі своєї місцевості.
3 група. Запишіть назви трав’янистих рослин своєї місцевості.
4 група. «Експерти» узагальнюють відповіді учнів та оцінюють за допомогою вчителя.

І. Мотивація навчальної діяльності
— Сьогодні ми продовжимо мандрівку у царство рослин, побуваємо в річках і морях, в лісах і на болотах, ознайомимося з розмаїттям рослин, що оточують нас усюди.

IІІ. Повідомлення теми і завдань уроку

ІV. Актуалізація опорних знань учнів
— Де можуть жити рослини?
— Які рослини живуть у воді?
— Які дерева утворюють хвойні ліси?
— Які рослини ростуть на наших клумбах?

V. Вивчення нового матеріалу
1. Розповідь з елементами бесіди
— Усі рослини поділяються на водорості, мохи, хвощі, папороті, хвойні та квіткові рослини.
1. Найпростіші за будовою рослини — це водорості. Вони не мають справжніх органів.
— Як ви гадаєте, чому ці рослини так називаються? Де вони живуть? (У воді) Де є вода? (У ставках, озерах, ріках, морях, океанах) Водорості — мешканці води. Вони живуть у водоймах із прісною водою та в солоній воді морів і океанів. Водорості дуже різноманітні.
— Де ви їх бачили?
— Якого вони кольору? (Зеленого)
— Зелені водорості живуть біля поверхні води. Від водоростей залежить
колір води в річці, та ставку. Про таку яскраво-зелену воду влітку кажуть, що
вона «цвіте».
— Як ви вважаєте, як зелені водорості утворюють поживні речовини?
— Хто використовує у воді кисень, який виділяють водорості?
— Що виділяється при диханні рослин і тварин, які живуть у воді?
— Хто живиться водоростями?
— То яке ж значення мають водорості?
Розглянути малюнки водоростей (С. 116). Розподілити їх на зелені, бурі, червоні.

  1. Друга група рослин — мохи. Мохи — невеличкі рослини, що підносяться лише на кілька сантиметрів над землею або стеляться по її поверхні. А витривалість у них дивовижна. Мохи витримують висушування навіть протягом кількох років, швидко оживаючи при зволоженні. Разом із тим вони спроможні переносити і довготривале затоплення, і значні температурні коливання. Розглядаючи на таблиці водорості зозулин льон і сфагнум, ви помітили, які органи в них відсутні? (Корінь, квітки)
    — Як розмножуються водорості, прочитаємо в підручнику на с.116.
    3. Третя група рослин — хвощі й папороті, багаторічні трав’янисті рослини,
    які походять від давніх велетенських хвощів і папоротей, що росли на Землі мільйони років тому.
    Розглянемо гербарій хвощів та папоротей чоловічих. Які органи в них відсутні? (Квітки, плоди)
    — Як же вони розмножуються? (Кореневищами)
    — Хвощі і папороті ростуть по всій території України в листяних і в мішаних лісах, на узліссі або біля водойм. На полях, де живуть хвощі, ґрунт потребує вапнування.
    Кореневище деяких папоротей застосовують у пивоварні для виготовлення
    клею. Листя папороті використовують як підстилку худобі. Якість гною значно поліпшується, якщо він містить багато калію. Ще папороті використовують у медицині (ліки від кашлю, глистів, золотухи).
    4. Четверта група рослин — хвойні рослини.
    Метод «Незакінчене речення» (використовуючи мікрофон)
    • Сосна, ялина, модрина — це…
    • Тис ягідний, ялівець звичайний — це…
    • У хвойних рослин листки…
    • Хвоя опадає з…
    • Насіння у хвойних рослин утворюється…
    • Ця інформація дозволяє нам зробити висновок, що…
    5. П’ята група рослин — це квіткові рослини. Цей відділ охоплює близько 300 тисяч видів. Представники цього виду поширені майже скрізь на земній кулі. Близько шостої частини суші вкривають ліси. Значну площу займають також степи, савани, луки, поля культурних рослин. Живуть квіткові рослини як у прісних водоймах, так і в морях і океанах. Таким чином, квіткові рослини займають панівне становище.

Усі квіткові рослини мають корінь, стебло, листки, квітки, плоди з насінням. Серед квіткових рослин є дерева, кущі, трав’янисті рослини. Вони використовують енергію сонця, поживні речовини ґрунту, повітря і воду, перетворюючи їх у вуглеводи (крохмаль, цукри), білки, жири тощо. А ці органічні продукти споживають тварини і люди. Квіткові рослини впливають
на клімат Землі, на газообмін в атмосфері, зокрема виділяють кисень, необхідний для життя.
2. «Мозковий штурм»
— Для чого ще використовують квіткові рослини? (Продукти харчування,
сировина для промислового виробництва…
)

VІ. Робота з підручником
1. Читання статті «Квіткові рослини» (С. 119–120)
2. Розглядання й аналіз ілюстрацій
— Чим відрізняються квіткові рослини від рослин, які ви вивчили?

VІІ. Підсумок уроку. Оцінювання учнів

VIІІ. Домашнє завдання
Опрацювати статті (С. 115–120), дати відповіді на запитання.

Завантажити: Різноманітність рослин у природі (3 клас. Природознавство) (Розмір: 20.6 KB, Завантажень: 72)
  
Back to top button