Конспекти уроків української літератури 8 класУсі уроки української мови та літературиФайли

Володимир Підпалий. Коротко про митця. Ідеї поезій «Бачиш: між трав зелених…», «Зимовий етюд» (8 клас. Українська література) + Презентація

Автор: Дележа Альбіна Ярославівна

Навчальний заклад: гімназія № 290 м.Києва

Тема: Володимир Підпалий. Коротко про митця. Ідеї поезій «Бачиш: між трав зелених…», «Зимовий етюд»

Мета: ознайомити учнів із життям та творчим шляхом Володимира Підпалого; змістом творів «Бачиш: між трав зелених…», «Зимовий етюд»; виконати ідейно-тематичний аналіз творів, з’ясувати їхні образи, жанрову приналежність; розвивати вміння виразно й вдумливо читати вірші, знаходити та характеризувати художні образи, визначати роль художніх засобів; виховувати людяність, любов до природи, естетичні почуття, формувати національну свідомість,  відповідальність за свої вчинки та дії для природного середовища, всього, що оточує.

Хід уроку

  1. Організаційний етап
  1. Перевірка домашнього завдання
  1. Повідомлення теми та мети уроку

Цей щирий, ніжний, вдумливий та прекрасний поет прожив усього 37 років. Невиліковна хвороба обірвала його поетичну пісню так рано. Проте все життя письменника – у його творах, його душа – у віршах. Сьогодні на уроці ви познайомитесь із постаттю цього митця, Володимира Підпалого, та спробуєте дізнатися про нього більше, прочитавши його безсмертні поезії.

  1. Опрацювання навчального матеріалу

Найкраще дізнаватися про життя письменників від них самих. У 1966 році у віці 30 років Володимир Підпалий написав свою біографію, з якою ми можемо ознайомитись:
«Народився я в селі Лазірках 9 травня 1936 року, за 25 км від Лубен. Мати Ольга Степанівна — козачка з хутора Макарівщини, а батько Олексій Лукович — виходець з-під Великої Багачки. На дев’ятому році мати була вже круглою сиротою і шукала щастя наймитуванням у Лубнах. Може тому, коли я підріс і міг вечорами читати їй «Кобзаря», плакала гірко й невтішно, повторюючи завжди одне: «Всі наймити, синочку…» Вона знала тьму казок та приповісток, шанувала загадки і вміла знаходити до них ключ. Але ніколи я не чув, щоб вона співала… Мати вміла і любила працювати, кохалася у квітах (вся хата була великим квітником…) і чистоті. Померла вона самітньою 21 січня 1957 року, на 53 році свого життя. Я тоді був у армії… Батько працював на залізниці, любив сади і бджільництво. Загинув під Києвом 1943 року. Пам’ятаю його добре. Якби володів пензлем, можна було б відтворити його образ у величезному циклі: батько качає мед; батько садить дерева; батько іде до армії, і т. д. В селі й до сьогодні розповідають про те, як він співав. А я пам’ятаю дві його пісні — про Байду та «Ой забіліли сніги».

Учився я у Величанській семирічній та Лазірківській середній школах. Любив (і люблю) історію, літературу; донині не знаю і не розумію точних наук. В школі читав дуже багато, але без ніякісінької системи. 1953 року закінчив 10 класів; 1955 року був мобілізований на флот. Службу служив, але не любив: нудьгував за степом, садами. 1957 року демобілізувався (через хворобу ніг) і поступив до Київського університету на філологічний факультет (український відділ), який і закінчив 1962 року. Перші вірші видрукував на шпальтах комсомольських «Молоді України» та «Зміни» (1958 р.). У Державному видавництві художньої літератури 1963 року вийшла перша збірочка «Зелена гілка», а роком пізніше — «Повесіння» у «Радянському письменникові». Нині підготував дві книги: «Тридцяте літо» для видавництва «Молодь» та «Книгу лірики». Мрію написати пісню… Працюю старшим редактором поезії у «Радянському письменникові». Одружений, маю доньку. Позапартійний. Позаспілковий. Київ, 26 вересня 1966 р.».

Наступного 1967 року Володимир Підпалий вступив до Спілки письменників. Того ж року вийшла в світ і згадувана збірка «Тридцяте літо». Після того були  й інші книжки:  «В дорогу — за ластівками» (1968) та «Вишневий світ» (1970). Зі своїх творів Володимир Підпалий постає борцем за відродження української культури, людиною-подвижником, що в нелегкі 60 — 70-і роки підтримував справжню літературу, писав і редагував справжні твори.

  • Що вам відомо про українську культуру та літературу 60-х років?
  • В чому полягала особливості шістдесятництва?

Шістдесятництво – частина української інтелігенції 1960-х років ХХ століття, які проявили національну свідомість і моральну опозицію тоталітарному державному режиму. Даний феномен у культурі був характерним не лише для України, але і Радянського союзу загалом. Він виражався у створенні моральної опозиції до тоталітарного державного режиму. Шістдесятництво стало можливим через політичні процеси, які відбувалися у Радянському Союзі. Період після смерті Сталіна та розвінчання його культу створили передумови для появи нового покоління талановитих літераторів та митців.

Володимир Підпалий належав до поетів-шістдесятників, які не просто працювали у 60-х роках XX століття, а виробили і відстояли свою художньо-естетичну позицію у громадському та культурному житті. Поезія стала виразником ідей, настроїв, почуттів цілого покоління. За сміливу правду героїв жорстоко карали. Наприклад, Володимира Підпалого неодноразово «запрошували» на профілактичні бесіди до КДБ, видавництвам давали негласні вказівки гальмувати публікації поета в періодиці. Сам Підпалий згадував: коли він працював у редакції журналу «Радянський письменник» старшим редактором, слово «Україна» вимовляли обережно, з оглядкою. У віршах це слово заміняли на «Батьківщина». Та поети-шістдесятники залишалися чесними і безкомпромісними.

Загадковою була і смерть письменника, адже з життя він пішов від променевої хвороби 24 листопада 1973 року у віці 37 років. Ознаки хвороби почали шквально розвиватись в другій половині дня 22 лютого 1972 року. Побутує версія, що Володимира Підпалого було отруєно, а до вбивства причетні співробітники КДБ. Це був акт терору як частина загальної операції «Блок» направленої на ліквідацію духовного та інтелектуального опору окупації.

Творчість Володимира Підпалого в прижиттєвих збірках запропонувала нову базовану на національній традиції поетичну пропозицію «тиху лірику», суть якої у медитаційних роздумах єдності людини, живого, світу і народу, гармонійності глибини і співмірності людини з найменшим у світі і самим світом. Тож я пропоную ознайомитись вам зі зразками цієї лірики.

  1. Робота над змістом твору «Бачиш: між трав зелених…»

5.1. Виразне читання поезії учнями

5.2. Бесіда за питаннями

  • Як ви вважаєте, до кого звертається автор у творі?
  • Чому пташат, на думку поета, необхідно захищати й берегти?
  • Чому він використовує в тексті слова «станьмо ось тут навшпиньки»?
  • Ким він намагався стати для малечі? Як це характеризує митця?
  • Чи маємо право проявляти сумніви і боязкість?
  • Чому руки і серце є тими засобами, за допомогою яких можна протистояти невпевненості?
  • У чому митець бачить людський гріх?
  • Чому совість є виявом людяності?
  • Чи є в поезії приховані запитання до читачів? Які саме?
  • Якими словами закінчується поезія?
  • Що незвичайного у будові твору?

5.3. Літературний практикум

  • Пригадайте, що таке рима та ритм.
  • Дослідіть, як римуються рядки поезії.
  • Чи наявний у ній ритм? Як його визначити?

5.4. Літературний аналіз твору

Тема: заклик до бережного ставлення до природи, до всього живого на землі.

Ідея: возвеличення людяності, бережливого ставлення до природи та всього живого.

Жанр: пейзажна лірика

Художні засоби:

Епітет: дощі зернисті

Метафори: заховати руки, серце; яструб свисне; ляже на совість гріх;

Порівняння: як грудочки пташата; яструб-розбійник

  1. Робота над змістом твору «Зимовий етюд»

6.1. Виразне читання твору учнями

6.2. Бесіда за питаннями

  • Які враження та емоції викликала у вас поезія?
  • Як ви розумієте назву твору?

6.3. Теорія літератури

Етюд— невеликий за обсягом, переважно безсюжетний твір настроєвого характеру.

6.4. Бесіда за питаннями

  • Чому автор, на вашу думку, вибрав таку назву свого твору?
  • Знайдіть метафори і порівняння в тексті. Яка їхня функція у творі?
  • Якби вам довелося намалювати ілюстрацію до твору, яка кольорова гама переважала б? Чому?
  • Що, на вашу думку, має на увазі автор, коли говорить «…все запорошене, все насторожене, вся Україна заслухалась —і не спить…»?

6.4. Літературний аналіз твору

Тема: зображення краси зими

Ідея: возвеличення краси природи, гармонії людини та природи, любові до рідного краю

Жанр: етюд

Художні засоби:

Метафори: неба льодинку холоду; синьо в очах; місто тікає; все насторожене: Україна заслухалась і не спить.

Порівняння: вечір, мов казка; казка, як вечір.

  1. Підсумки уроку у вигляді творчої роботи

Коли ми розглядали біографію письменника, то звернули увагу на те, що його твори належать до так званої «тихої лірики». Тепер, коли ви знайомі зі змістом деяких із них, то спростуйте або доведіть це твердження. Чи є лірика Володимира Підпалого «тихою». Що він хотів донести до нас за допомогою своїх творів? Свої роздуми викладіть у форматі мініесе. Час для виконання роботи – 5 хвилин.

  1. Зачитування учнівських есе
  1. Домашнє завдання

Підготуватись до контрольної роботи за творчістю В.Сосюри, В.Голобородька, В.Підпалого

Завантажити: Володимир Підпалий. Коротко про митця. Ідеї поезій «Бачиш: між трав зелених...», «Зимовий етюд» (8 клас. Українська література) + Презентація + Сертифікат (Розмір: 16.0 MB, Завантажень: 1544)
Back to top button