Перетворення води. Кругообіг води в природі (3 клас. Природознавство)
Тема. Перетворення води. Кругообіг води в природі
Мета: формувати уявлення про умови перетворення води з одного стану в інший (з рідкого в газоподібний стан і з газоподібного — в рідкий, з рідкого — у твердий стан і з твердого — в рідкий), про властивості снігу і льоду, про кругообіг води в природі; формувати вміння застосовувати засвоєні знання в подібній і новій ситуаціях, виконувати досліди для перевірки передбачуваних властивостей або умов; виховувати прагнення висловлювати власну думку і доводити її.
Обладнання: склянки з водою; таблиця «Кругообіг води в природі», обладнання для демонстрації досліду (моделі кругообігу води в природі); речовини, що розчиняються і не розчиняються у воді.
ХІД УРОКУ
І. Перевірка домашнього завдання
1. Фронтальне опитування
— Що таке водяна пара?
— У яких трьох станах може перебувати вода?
— За якої умови вода з рідкого стану переходить у твердий?
— Як називають воду у твердому стані?
— Що таке розчинник?
— Що таке розчин?
2. Індивідуальне опитування
Завдання 1. Відібрати речовини, що розчиняються у воді. Довести за допомогою досліду.
Завдання 2. Відібрати речовини, що не розчиняються у воді. Довести за допомогою досліду.
Завдання 3. Назвати властивості снігу, льоду.
II. Повідомлення теми і завдань уроку
III. Мотивація навчальної діяльності
1. Слухання казки
КРАПЛЯ РОСИ
Рано-вранці на квітці троянди прокинулась Крапля роси.
— Як я тут опинилась? — замислилася Крапля.— Увечері ж була високо в небі. Як я потрапила на землю? І захотілось їй знову в небо. Пригріло сонечко. Випарувалась Крапля, піднялася високо в небо блакитне,
до самого Сонечка. Там — тисячі інших крапель! Зібрались вони в темну хмару й заступили Сонечко.
— Чого ви мене заступили від людей? — розгнівалось Сонечко. І послало на темну хмару вогненну стрілу. Влучила вогненна стріла, загримів грім. Злякалась темна хмара й розсипалась. Пішов дощ. Упала крапля на Землю.
— Дякую тобі, Крапле!— сказала Земля.— Я так скучила за тобою!
2. Інтерактивна технологія навчання «Коло ідей»
— Зосередьте свою увагу! Послухайте, будь ласка, запитання. Через 3 хвилини я надам вам слово.
— Де взялася Крапля вранці на троянді, як вона змогла піднятися знову високо в небо до самого Сонечка?
Групи дітей висловлюються по черзі. Після того, як будуть вичерпані всі відповіді, діти обговорюють запропоновані ідеї. Підбиваються підсумки роботи.
ІV.Актуалізація опорних знань учнів
— Які ви знаєте види опадів?
— Чому висихає вимита підлога, дошка?
— Чому висихає білизна?
— Куди зникає вода з калюж?
— Чому влітку часто міліють річки?
V. Первинне сприйняття й усвідомлення нового матеріалу
1. Робота з підручником (С. 94)
2. Бесіда за прочитаним
— Звідки взялися краплини води?
— Що називають водяною парою?
— Які ви знаєте властивості водяної пари?
— Як діють сонячні промені на воду-рідину?
— Що таке випаровування?
— Як Краплина потрапила в небо?
— А за яких умов вона знову стала Краплиною?
3. Демонстрація досліду (С. 94 підручника)
— Що ви бачите в посудині?
— Чи є щось спільне між посудиною з водою, яку ми нагріваємо, і тарілкою з льодом?
— Що ви помітили на тарілці з льодом після того, як вода нагрілася?
— Де взялися краплини води?
— Що з ними сталося?
— Що вам нагадав цей дослід?
Висновок. Водяна пара при охолодженні перетворюється на воду-рідину.
4. Робота з підручником (С. 95–96)
— Прочитаємо текст на с. 95. А тепер допоможемо Барвінку обрати з тексту
правильні відповіді.
Фізкультхвилинка
VI. Закріплення та осмислення знань
— Чому у річках, ставках, озерах улітку стає води менше?
— У які пори року в природі відбувається перетворення води з рідкого стану в газоподібний? З твердого стану — в рідкий?
«Мозкова атака» (інтерактивна технологія).
— Як ви розумієте вислів «Вода — одвічна мандрівниця»?
а) Діти висувають свої ідеї;
б) учитель записує на дошці всі ідеї, що пропонуються;
в) за необхідності висування ідей припиняється;
г) зібрані ідеї групують, аналізують, розвивають групою;
д) обирають ті ідеї, що, на думку групи, допоможуть розв’язати поставлене питання.
VII. Підсумок уроку
VIІІ. Домашнє завдання
1) Опрацювати статті підручника: «Перетворення води», «Кругообіг води в природі» (С. 94–97).
2) Дати відповіді на поставлені в підручнику запитання.
3) Намалювати сніжинки різної форми.