Конспекти уроків української мови 2 класУсі уроки початкова школаФайли

Наголос. Наголошені й ненаголошені звуки і склади. Усне складання кінцівки розповіді (2 клас. Українська мова)

Тема: Наголос. Наголошені й ненаголошені звуки і склади. Усне складання кінцівки розповіді (впр. 1-3, с. 13-14)

Мета: вчити учнів вимовляти слова так, щоб чітко було чути наголошений звук (не розтягуючи слово по складах); розвивати пам’ять, увагу; виховувати любов до природи.

Наочність: підручник, зошит.

Тип уроку: комбінований.

ПЕРЕБІГ УРОКУ

І. Організаційний момент

ІІ. Актуалізація опорних знань

  1. Хвилинка каліграфії

Оо ой йо ом ор ов он Ол Ом ох

Ознака, олень, олівець

Ой, яка чудова українська мова!

— Поділіть слова на склади для переносу.

— Запишіть звукову модель до слова олень.

— Чому в кінці речення стоїть знак оклику?

— Назвіть послідовно звуки і букви у слові яка.

  1. Словникова робота

— Прочитайте слова. Які голосні пропущено? Запишіть слова. Підкресліть букви, що позначають голосні звуки.

ч _ тв _ р м _ д _ ль г _ р _ й ш _ ф _ р

— Скільки складів у кожному слові?

— Який склад у кожному слові наголошений? Як його розпізнати?

III. Повідомлення теми і мети уроку

— Тема нашого уроку «Наголос».

ІV. Вивчення нового матеріалу

  1. Робота за підручником (с. 13–14)

Пояснення вчителя

Наголос — це знак, який указує на те, що один зі звуків у слові вимовляємо посиленим голосом (з більшою силою голосу). Цей звук називаємо наголошеним.

Вправа 1, стор. 13.

— Прочитайте скоромовку.

Прибігла мишка до Мишкà:

— Позич горіхів півмішка!

Мишко всміхається до мишки:

— А принеси медку півмиски!

Володимир Ладижець

— Зверніть увагу на підкреслені слова. Поясніть їх значення. Вимовте наголошені звуки.

— Чому останнє слово першого рядка пишемо з великої букви?

Зверніть увагу на те, що один зі складів вимовляємо голосніше. Такий склад називається наголошеним. Решта складів у слові — ненаголошені.

Вправа 2,стор. 14.

— Прочитайте текст. Про що в ньому розповідається?

Ми живемо на дев’ятому поверсі білого будинку, що       стоїть над самісінькою Русанівською затокою.

Якось мама вийшла на балкон. Вона побачила в ящику справжнісіньке яйце. Тільки не куряче, а крапельками всіяне. А вже ввечері ми все знали. То — дика качка. Потім яєць стало аж дев’ятеро. Що ж вона з ними робитиме?

За Михайлом Слабошпицьким

— Спишіть другий абзац, уставляючи пропущені букви. У цих словах визначте наголошені звуки, склади. Позначте наголосом. Поясніть правопис підкресленого слова.

— Придумайте кінцівку розповіді. Розкажіть.

Вправа 3, стор. 14.

— Прочитайте слова. Спишіть. Запам’ятайте, як вони пишуться.

Батьківщина, вересень, герой, завдàння, учитель.

  1. Первинне закріплення

— Прочитайте «луною» за вчителем, виділяючи голосом наголошений склад у словах: кішка, собака, папуга, рибка.

— Прочитайте слова кожної групи, виділяючи голосом наголошений голосний.

Ліс, лісовий, лісник, лісок. Липень, липа, липовий, липка. Вода, водичка, водяний, водний.

— Як називаються слова кожної групи?

  • Фізкультхвилинка

Раз-два — всі присіли,

Потім вгору підлетіли.

Три-чотири — нахилились,

Зі струмочка гарно вмились

П’ять-шість — всі веселі,

Крутимось на каруселі.

Сім-вісім — в потяг сіли,

Ніжками затупотіли.

Дев’ять-десять — відпочили,

І за парти тихо сіли.

V. Узагальнення й систематизація знань

  1. Робота над віршем

— Прочитайте вірш уголос.

Вовк ведмедя розбудив:

Вже весна, вставай, іди!

Виліз велетень з барлога —

Вовк втікає в ліс від нього.

— Випишіть виділені слова. Поставте знак наголосу.

  1. Гра «За абеткою»

— Запишіть слова в алфавітному порядку. Поставте наголос.

Малина, абрикос, трава, сидить, росте, сонце.

  1. Робота в групах

— Зі слів кожного рядка складіть речення і запишіть його. Над словами поставте наголос.

1) ліс, у, весна, прийшла;

2) одяглися, у, дерева, вбрання, зелене;

3) над, бджоли, гудуть, квітами.

  1. Робота в парах

— Прочитайте акровірш. Запишіть слово-відгадку. Поставте наголос. Запишіть звукову модель слова.

Віє, віє, повіває

І всюди він гуляє.

То холодний, то колючий,

Енергійний, хоч куди!

Раді йому вітряки.

VІ. Підбиття підсумків. Рефлексія

— Що таке наголос?

— Який склад називається наголошеним?

— Чи можуть бути в слові два наголошені склади?

— Як називаються склади, на які не падає наголос?

VII. Домашнє завдання

С. 14, вправа 3.

— Складіть та запишіть речення з кожним словом вправи 3.

Завантажити: Наголос. Наголошені й ненаголошені звуки і склади. Усне складання кінцівки розповіді (2 клас. Українська мова) (Розмір: 24.1 KB, Завантажень: 38)
  
Back to top button