Щорічно 9 березня ми невтомно говоримо про те, як уникати маніпулятивних упереджених думок і формувати в учнів та учениць власну думку стосовно постаті Тараса Шевченка. Сьогодні ми продовжимо цю традицію, представляючи матеріали проєкту щодо творчості Кобзаря.
🔸 Урок української літератури №13. 8 клас. Вправа «Розрізняємо факти й судження». Учні й учениці можуть позмагатись між собою, розрізняючи факти і судження на прикладах із життя Тараса Шевченка.
🔸 Урок української літератури №13. 8 клас. Вправа «Наш Шевченко». Прийом критичного читання невеликих біографічних статей допоможе відмовитись від навішування ярликів під час аналізу життя і творчості поета.
🔸 Урок української літератури №14-5. 8 клас. Вправа «Порівняння медіатворів». Після аналізу того, як засоби кіномови впливають на сприйняття, організовуємо круглий стіл для обговорення питання актуальності філософської лірики Тараса Шевченка в сучасному житті українців/-ок.
🔸 Урок української літератури №41. 9 клас. Вправа «Наскрізний Шевченко: допис у соцмережі». Мета — наблизити Шевченка до наших часів, певною мірою конкурувати із соціальними мережами й комп’ютерними іграми.
🔸 Урок української літератури №42. 9 клас. Вправа «Сучасні інтерпретації творчості Шевченка». Опрацюйте тему інтерпретації художнього твору: або зробіть порівняльний аналіз балади «Причинна» та трейлеру до неї, або проаналізуйте дві музичні версії поезії «Думи мої, думи мої».
🔸 Урок української літератури №43. 9 клас. Вправа «Мобільний “Кобзар”». На прикладі сучасного формату книг – мобільних застосунків – поговоріть з учнями/-ицями про безпеку власних персональних даних.
🔸 Урок української літератури №46. 9 клас. Вправа «Пошук символів поеми та прочитання їх у контексті українського сьогодення». Спонукайте учнів та учениць до розвитку аналітичного й творчого мислення, навичок роботи з текстом (на прикладі поеми Тараса Шевченка «Кавказ»), візуальної грамотності (робота зі світлинами періоду Революції гідності, картиною сучасного художника).
🔸 Урок української літератури №48. 9 клас. Вправа «Спростуй мем». Поговоріть із учнями та ученицями про вплив пропаганди на формування комплексу меншовартості та розгляньте, як цей вплив може виявлятись у сучасному інтернет-просторі.
🔸 Урок української літератури №48. 9 клас. Вправа «Флешмоб на основі цитат із послання» допоможе вам разом із вихованцями продумати концепцію та хід флешмобу на основі цитат із твору.
🔸 Урок української літератури №49. 9 клас. Вправа «Аналіз гендерного питання в поемах Тараса Шевченка “Катерина” і “Наймичка”». Ця вправа, мабуть, дуже доречна під час розмови про 8 Березня, оскільки спрямована на осмислення долі матерів-одиначок у поемах Тараса Шевченка, а також на порівняння економічного становища жінок у Російській імперії першої половини ХІХ століття та в сучасній Україні.
🔸 Урок української літератури №51. 9 клас. Вправа «Розвінчування міфів щодо ролі жінки у традиційному українському суспільстві». Проведіть із учнями та ученицями дискусію, чи справді українська жінка мала незалежність і на рівні з чоловіками ухвалювала рішення, які очікування були до жінки, наскільки іконізований за Шевченком образ матері відповідав реаліям тогочасного суспільства.
🔸 Урок української літератури №55. 9 клас. Вправа «Груповий відеопроєкт про творчість Тараса Шевченка». Отримайте детальну інструкцію-супровід для цікавих учнівських проєктів.
🔸 Урок української літератури №56. 9 клас. Вправа «Осучаснення творів митця. Авторське право». Пропонуємо долучитися до популяризації творів Шевченка, не забуваючи водночас про дотримання авторського права.
Матеріал розроблено IREX в рамках проєкту «Вивчай та розрізняй: інфо-медійна грамотність»