Хрящові риби. Визначальні ознаки будови, біологічні особливості, середовища існування (7 клас. Біологія)
Тема: Хрящові риби. Визначальні ознаки будови, біологічні особливості, середовища існування
Мета : розкрити особливості зовнішньої будови та процесів життєдіяльності хрящових риб у зв’язку з водним середовищем життя; розвивати вміння порівнювати біологічні об’єкти, аналізувати та формулювати висновки; виховувати ціннісні орієнтації на збереження природи.
Обладнання: зошит, підручник, таблиці, кросворд, комп’ютер
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Хід уроку
І. Організаційний момент
Привітання учнів, перевірка їх готовності до уроку. Створення робочого настрою.
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів
Бесіда
- Яких тварин ми вивчили в цьому навчальному році?
- Як ви гадаєте, чому цих тварин Ж.-Б. Ламарк на початку ХІХ ст. виділив в окрему групу — безхребетні?
- Яких тварин відносять до групи безхребетні?
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
Слово вчителя
Послухайте монолог однієї з хребетних тварин:
«Моє прекрасне тіло, схоже на корпус надзвукового лайнера, покрите тисячами ледве видимих вашому оку зубів. Кожен з них — маленька копія тих, яких сотні в моїй пащі. Не раджу вам торкатися мого тіла голими руками: на них тут же з’явиться безліч порізів.
Не намагайтеся у воді ударити мене в бік або спину ножем — це марно. Вразливі місця на моєму пружному тілі — це моє рило і живіт. Мене може вбити лише кинутий досвідченою рукою гарпун або кулеметна черга, та й то лише тоді, коли я опинюся за метр від поверхні води. Я не відчуваю болю і не боюся перелому кісток, оскільки в мене їх просто немає.
Я пливу, і моя голова неквапливо повертається то в один, то в інший бік у такт рухам хвоста. Мої очі невпинно вишукують жертву. Я описую коло за колом, немов у ритуальному танці. У моїх плавних рухах немає агресії, та все ж я наганяю страх.
Сіро-блакитне забарвлення мого тіла, зуби і серпоподібний хвіст служать одній меті — убивству. Завдовжки я можу бути кілька сантиметрів, а можу сягати понад 20 м.
Кожна з моїх щелеп озброєна шістьма рядами гострих зубів, і якщо раптом один з них ламається, то на його місце стає інший. От чому ви називаєте мою пащу «револьверною».
Я можу розвинути швидкість до 30 вузлів. Словом, я якнайкраще пристосована до життя в океані».
— Монолог якої тварини ви почули? (Акули.)
— До якої групи тварин вона належить?
Повідомлення теми уроку. Визначення разом з учнями мети і завдань уроку.
Завантажити: Хрящові риби. Визначальні ознаки будови, біологічні особливості, середовища існування (7 клас. Біологія) (Розмір: 59.4 KB, Завантажень: 984)