Конспекти уроків зарубіжної літератури 7 класУсі уроки зарубіжної літературиФайли

Билинний герой Ілля Муромець (7 клас. Зарубіжна література)

Тема. Билинний герой Ілля Муромець (Билина як жанр давньої
літератури. Ідеал воїна-захисника в билині «Ілля Муромець і Соловей-Розбійник»)

Мета. Розкрити поняття про билину як жанр літератури; виявити художні особливості билини; розкрити подібність і відмінності билини від казки, міфу; пояснити історичну основу билин; охарактеризувати типи билинних образів; виявити сюжетні елементи й ідею билини «Ілля Муромець і Соловей-Розбійник»; учити визначати засоби поетичної мови в билинах (гіпербола, постійний епітет, повтор); розвивати вміння висловлювати власну думку, емоційне ставлення до зображених героїв, подій; розвивати навички виразного читання, коментованого читання; виховувати патріотизм, прагнення до героїчних учинків на благо вітчизни.

Обладнання: сучасні фото пам’ятника Володимиру Великому (м. Київ), Михайлівського Золотоверхого собору (м. Київ), Успенського собору (м. Київ); репродукції картин В. Васнецова «Богатирі» (1898), «Ілля Муромець» (1914), М. Шемарова «Ілля Муромець» (1974); фрагменти мультфільмів «Ілля Муромець і Соловей-Розбійник» (режисер В. Аксенчук, СРСР, 1978) та «Ілля Муромець і Соловей-Розбійник» (режисер В. Торопчин, Росія, 2007); уривок з опери О. Бородіна «Богатирі» (1868).
ХІД УРОКУ

Й великими, й малими ділами
можна заслужити милість Божу.
Володимир Мономах
«Повчання дітям»

І. Актуалізація опорних знань і вмінь.
— Хто такий Ілля Муромець?
— Яких ще героїв-богатирів Київської держави ви знаєте?
ІІ. Оголошення теми, епіграфа уроку.
ІІІ. Підготовка до сприйняття навчальної теми.
1.
Розповідь учителя про Київську державу (історія, культура, релігія) з демонстрацією репродукцій і фото.

  1. Читання й обговорення статті підручника «Поетичне відображення історії Київської держави в билинах» (с. 11–12).
    — Імена яких реальних історичних діячів трапляються в билинах?
    — Назвіть хронологічні межі подій, зображених у билинах.
    — Визначте роль билини в культурі Київської держави.
    3. Робота з таблицями.
    Спільні ознаки народних казок і билин
    1. Належність до оповідних жанрів фольклору.
    2. Розгалужена система подій.
    3. Поєднання реальності та художньої вигадки, фантастики.
    4. Боротьба добра і зла, життя і смерті, війни і миру, кохання та ненависті з обов’язковою перемогою добрих сил.
    5. Поділ героїв на позитивних і негативних.
    6. Утілення народних уявлень про ідеал (героя, держави, правління, сім’ї).
    7. Первісне побутування в усній формі, наявність різних варіантів.
    8. Використання характерних фольклорних прийомів (зачин, кінцівка, повтори, гіпербола, чарівність, постійні епітети, метафори, символи тощо).
    Відмінності народних казок і билин
Народні казки (чарівні)Билини
Герої — звичайні люди, які потрапляють у чарівний світ.Герої — богатирі, наділені величезною силою, або прості люди, наділені надзвичайними якостями.
Зміст — життєві події, перетворені народною фантазією.Зміст — важливі події національно-історичного значення, які відтворюються в легендарній або казковій формі.
Казка сприймається як ви
гадка.
Билини сприймаються як події реальної історії, відображені засобами художньої умовності.
Місце дії не визначено.Місце дії чітко визначено в конкретних назвах.
Головна мета — розважити
слухачів і дати їм мораль
ний урок.
Головна мета — передати емоційне ставлення до реальних історичних подій, утілити ідеї служіння державі, добру, свободі, миру.
Існує у формі розповіді.Особливий билинний вірш, пісенна форма.
  1. Формування нових знань і способів дії.
    1.
    Коментоване читання билини «Ілля Муромець і Соловей-Розбійник» . Під час читання різні групи учнів створюють «Богатирський словник», «Словник географічних назв», «Історичний словник»

«Богатирський словник»
Сагайдак — футляр для лука та стріл.
Кольчуга — частина старовинного захисного військового спорядження у вигляді сорочки з металевих кілець.
Палиця — важкий дрючок з потовщенням на кінці, що в старовину використовувався як зброя.
Піхви — футляр для шаблі, кинджала, меча.
Шолом — старовинний військовий металевий головний убір, що
захищав від удару холодною зброєю.
Щит — ручний предмет старовинного військового озброєння у
вигляді заокругленої чи прямокутної дошки (з дерева, металу, шкіри
тощо) для захисту тіла воїна від ударів холодною зброєю.
2. Бесіда за змістом билини.
— Розкажіть версії про походження Іллі Муромця.
— Куди та з якою метою він вирушає з рідної домівки?
— Як Ілля Муромець захистив Чернігів?
— Чому він відмовився стати там воєводою?
— Перекажіть епізод про поєдинок Іллі Муромця й Солов’я-Розбійника.
— Як Володимир зустрів Іллю Муромця в Києві?
— Знайдіть у тексті билини «Ілля Муромець і Соловей-Розбійник» фольклорні засоби, наведіть відповідні цитати.
— Доведіть цитатами з тексту, що Ілля Муромець сильний,
скромний, відданий християнській вірі та князю Володимирові.
— Визначте частини сюжету билини: експозиція, зав’язка, розвиток дії, кульмінація, розв’язка.
3. Робота з таблицею. Створення цитатного плану подій.

ПодіїЦитати з билини
1Від’їзд Іллі Муромця
2Перемога в першому бою під Черніговом
3Розповідь чернігівців про Солов’я
Розбійника
4Бій Іллі Муромця й Солов’я-Розбійника
5Перемога богатиря
6Зустріч з князем Володимиром
7Два накази Іллі Муромця
8Свист Солов’я-Розбійника
9Страта підступного ворога
10Уславлення Іллі Муромця
  1. Перегляд і обговорення фрагментів із мультфільмів «Ілля Муромець і Соловей-Розбійник» (режисер В. Аксенчук, СРСР, 1978), «Ілля Муромець і Соловей-Розбійник» (режисер В. Торопчин, Росія, 2007).
    — Висловте своє враження про мультфільм в аспекті відтворення сюжету билини, образу головного героя, особливостей поетичної мови.
    — Поміркуйте, чому автори екранізацій осучаснюють художні
    твори, змінюють сюжети, характери героїв.
    — Порівняйте анімаційні версії з позиції пересічного глядача (літературознавця, історика).

Творче завдання-дослідження
— Доведіть, що події в билині «Ілля Муромець і Соловей-Розбійник» відбуваються в період після хрещення Київської держави, тобто після 988 р.
— Як Ілля Муромець ставиться до віри?
— Як він її захищає?
— У яких словах і вчинках героя це відображено?
5. Робота з ілюстраціями.
— Роздивіться ілюстрації до билини «Ілля Муромець і Солове-йРозбійник» художників Віктора Васнецова й Михайла Шемарова.
Яким постає билинний герой у зображенні митців? Як кожен з них
увиразнив утілення в ньому рис ідеального героя?

V. Застосування знань, умінь, навичок.
Ігровий гейм
Складання кросворда за опорними словами (виділені літери мають скласти ім’я билинного героя). Форму кросворда оберіть з «Богатирського словника».
Гіпербола, билина, шолом, голядь.
Муром, кольчуга, Володимир, символ, меч, епітет, чернігівці,
тридцять.

VI. Домашнє завдання.
1. Прочитати билину «Ілля Муромець і Соловей-Розбійник»,
статтю підручника про билини. 2. Підготувати інсценізацію уривка
з билини (колективне завдання).

Завантажити: Билинний герой Ілля Муромець (7 клас. Зарубіжна література) (Розмір: 14.9 KB, Завантажень: 2)
  
Теґи
Back to top button
Close