Конспекти уроків української літератури 8 класУсі уроки української мови та літературиФайли

Художня література як одна з форм духовної дiяльності людини (8 клас. Українська література) + Презентація

Автор: Дележа Альбіна Ярославівна

Навчальний заклад: гімназія № 290 м.Києва

Тема: Художня література як одна з форм духовної дiяльності людини.

Мета: розкрити значення мистецтва слова в духовному житті людини; поглибити розуміння понять «художній твір», «художній образ»; ознайомити учнів із багатозначністю художнього образу та його різновидами, з’ясувати функції художньої літератури; навчити за допомогою слова створювати елементарні образи; розвивати вміння аналізувати літературний твір; розвивати відчуття краси й сили художнього слова.

Хід уроку

  1. Організаційний етап
  2. Слово вчителя

Ось і промайнуло веселе літо, на зміну йому прийшла осінь, і ми знову з вами зустрілися на уроках української літератури. Попереду нас чекають нові знання, нові пригоди та подорожі, разом із героями творів, які ми читатимемо у 8-му класі, ми будемо любити, співчувати, радіти і засмучуватись, шукати та дізнаватись.

Відомий давньогрецький філософ Гіппократ свого часу сказав «Життя коротке, мистецтво – вічне». Звісно, не всі можуть погодитись із цими словами, а дехто взагалі скаже, що мистецтво нікому не потрібне, особливо у наш буремний час, коли ми маємо комп’ютери, технології, мобільний зв’язок та можемо розвивати науку. Такі думки не нові. Наприкінці 50-х років газета «Комсомольская правда» розгорнула на своїх сторінках дискусію між «фізиками» і «ліриками», тобто представниками науки і людьми мистецтва. Здавалося б, у час розвитку різноманітних галузей знання – спів солов’я нікого не цікавить, сприймається як щось суперечливе. У 1959 році російський поет Борис Слуцький написав вірш «Фізики і лірики», в якому не тільки протиставлено точні науки й поезію, а й пальму першості начебто віддається прихильникам техніки, знавцям природи. Того ж року Максим Рильський пише твір «Діалог навіяний дискусією про мистецтво», з текстом якого я пропоную вам ознайомитись.

  1. Читання твору Максима Рильського «Діалог навіяний дискусією про мистецтво» учнями за ролями

 ПЕРШИЙ ГОЛОС

 У часи космічної ракети,
Кібернетики та інших див
За облавок викиньте, поети,
Допотопних ваших солов’їв!

Геть жбурніть симфонії та мрії,
Як ганчірку кидають за тин!
Хто мотор полагодити вміє,
Вартий більше, ніж знавець картині

ДРУГИЙ ГОЛОС

 Ця суперечка виникла не вчора,
Може, у печерній ще добі,
Але буть додатком до мотора
Для людини мало, далебі!

Як же так убого ви живете,
Чом так занепали ви, скажіть,
Щоб у дні космічної ракети
Солов’я не в силі зрозуміть?

  1. Проблемне запитання
  •  А якою б була ваша позиція у цій дискусії?
  1. Повідомлення теми та мети уроку

Вам вже відомо, що література – один із видів мистецтва, духовна форма діяльності людини. Сьогодні на уроці ми з вами дослідимо чому це так, пригадаємо, які функції властиві літературі та за допомогою чого вона твориться. Крім того ви дізнаєтесь що називають художнім образом, на які різновиди вони поділяються та створите власні.

  1. Актуалізація опорних знань
  • Пригадайте, що називають мистецтвом?
  • Які види мистецтва вам відомі?
  • На які групи вони поділяються?
  • За якими ознаками?
  • Чому літературу вважають видом мистецтва?
  • Які її функції?
  • Що називають художнім образом?
  1. Опрацювання навчального матеріалу

Кожен вид мистецтва моделює світ у художніх образах властивими лише йому засобами і на відповідному матеріалі. У музиці їх створюють сполученням звуків різної висоти, сили та тривалості; у живописі — нанесенням тонів, півтонів, ліній, штрихів, крапок, плям фарбами різних кольорів; у скульптурі — нанесенням площин, кутів, округлостей на мармур, камінь, дерево, метал тощо.

Літературний образ — словесний, він виникає завдяки добору найточніших для вираження думки слів та використанням художніх засобів мови. У різних творах за допомогою художніх образів можна змалювати все, що доступне розуму та уяві людини: події минулого і сучасного, предмети і явища природи, космос і глибини океану.

  1. Робота з підручником

Що таке образ у літературі, на які різновиди поділяються літературні образи ми з вами дізнаємось, звернувшись до статті з нашого підручника.

Українська література: підруч. для 8 кл. загальноосвітн.навч.закл./О.М.Авраменко – К.: Грамота, 2016. – ст.3-5

  1. Створення таблиці «Типи художніх образів»

Зараз я пропоную вам узагальнити отриману зі статті інформацію у вигляді таблиці, усно доповнивши її прикладами із вивчених раніше творів.

ХУДОЖНІЙ ОБРАЗ
За способом сприйняттяЗоровий

 

За предметом змалюванняОбраз-персонажсловеснийепітетиперсоніфікація
Слуховий

 

Образ-пейзажметафориметонімія
Нюховий

 

Образ-символгіперболаСинекдоха
ДотиковийОбраз-річлітотаоксиморон
  1. Літературний практикум

А зараз я пропоную відчути себе справжніми майстрами слова. За допомогою поданих слів побудуйте невеликий твір зі слуховими, зоровими й нюховими образами:

Пахнути, гукати, рипіти, показувати, дивитися, линути.
Огірки, хліб, болото, трави, деркачі, перепілки, віз, небо, Чумацький Шлях, дорога, сон.
Синій, чумацький, , щасливий.
Я, мій. Десь, тихо, непомітно.

  1. Зачитування творів учнями
  1. Бесіда за питаннями
  • Які труднощі виникли у вас під час виконання завдання?
  • Які образи, окрім образів за типом сприйняття, ви використали?
  • Чому так вийшло?
  1. Робота з таблицею

Слова, які було вам запропоновано використати для виконання попереднього завдання – невипадкові. Їх взято із твору «Зачарована Десна» Олександра Довженко, з творчістю якого ви познайомитесь цього навчального року. Зачитайте цей уривок. Доповніть таблицю прикладами з нього:

Пахне огірками, хлібом, пахне болотом і травами, десь гукають деркачі й перепілки. Чумацький віз тихо рипить піді мною, а в синім небі Чумацький Шлях показує дорогу. Дивлюсь я на моє небо і непомітно лину в сон щасливий.

  1. Підсумки уроку
  1. Домашнє завдання

Стаття с. 3-5 підручника, № 11 ст. 6 (письмово)

Завантажити: Художня література як одна з форм духовної дiяльності людини (8 клас. Українська література) + Презентація (Розмір: 3.8 MB, Завантажень: 367)
  
Back to top button