Засудження жаги до наживи, холодного розрахунку та бездуховності суспільства в романі «Пригоди Олівера Твіста» (10 клас. Зарубіжна література)
ТЕМА: Засудження жаги до наживи, холодного розрахунку та бездуховності суспільства в романі «Пригоди Олівера Твіста».
МЕТА: розкрити авторську позицію щодо зображених в романі подій; розвивати навички характеристики літературних персонажів; виховувати в старшокласників щирість, відвертість, непримириме ставлення до наживи, холодного розрахунку та бездуховності.
ОБЛАДНАННЯ: ілюстрації до роману, портрет Дж. Крукшанка.
ТИП УРОКУ: урок засвоєння нових знань і формування на їхній основі вмінь і навичок.
Треба прагну ти бути людиною, незважаючи на всю жорстокість навколишнього світу, і це можливо. О. Генрі
І. Мотивація навчальної діяльності.
- Бесіда.
— Назвіть основні моральні переконання Ч. Діккенса.
— Якою мірою ідеали Діккенса втілені в його творах?
— Чи погоджуєтеся ви з таким висловлюванням Ч. Діккенса: «Брехня відверта чи завуальована, висловлена чи ні, завжди залишається брехнею»?
— Назвіть відомі вам інші афоризми або приказки і прислів’я про правду і брехню.
— Яке підтвердження знаходить висловлена Ч.Діккенсом думка в романі «Пригоди Олівера Твіста»?
II. Робота над темою уроку.
- Презентація теми, мети уроку.
- Актуалізація опорних знань.
— Яке місце в літературі XIX ст. належить темі жаги до наживи, холодного розрахунку та бездуховності суспільства?
— Назвіть художні твори зарубіжної та української літератури, в яких ця тема є провідною.
- Слово вчителя
У романі« Пригоди Олівера Твіста» Діккенс очима свого головного героя подивився на світ, на різні сфери життя і на людей. Героя, який, як з гіркотою пише Ч. Діккенс, став жертвою «системи віроломства й облуди», але зміг вистояти.
- Робота над епіграфом.
- Бесіда.
— Чи можна героїв роману Діккенса умовно поділити на «позитивних» та «негативних»?
— Кого ви віднесете до кожної із категорій?
— Які людські вади розвінчує Ч. Діккенс?
— Чому в «Пригодах Олівера Твіста» критичні інтонації автора пов’язані як із характерами персонажів, котрі є представниками світу карних злочинців, так і літературних героїв, які охороняють порядок і законність у державі?
— Чому керівництво робітного дому вважає його мешканців порушниками закону?
- Заповнення таблиці.
Карні злочинці | Працівники робітного дому | ||
Герой | Вчинки, риси характеру | Герой | Вчинки, риси характеру |
Фейджин | Місіс Менн | ||
Білл Сайкс | Місіс Корні | ||
Ненсі | Містер Бамбл |
- Характеристика літературних персонажів з використанням цитатного матеріалу.
- Бесіда.
— Що вам відомо про соціальну дієвість творчості Діккенса?
— Зображення яких вчинків працівників робітного дому викликає у вас найбільшу відразу ?
— Хто із охарактеризованих персонажів заслуговує на неоднозначне ставлення до себе?
— Якими вчинками Ненсі викликає співчуття і повагу читачів?
— Чому більшість персонажів Діккенса зображені занадто гротескно й карикатурно, але не викликають сумнівів читача в достовірності?
Висновок.
Негативні персонажі роману — це носії зла, жорстокі, аморальні й цинічні люди. Хижаки за своєю сутністю, що завжди наживаються за рахунок інших. Жорстокі звичаї, які панують у середовищі карних злочинців, не дуже відрізняються від звичаїв притулків для дітей-сиріт.
- Повторне звернення до теми уроку.
- Презентація ілюстрацій до роману Дж. Крукшанка. Переказ епізодів роману, зображених на ілюстраціях.
- Демонстрація портрета художника.
Хвилинка ерудита.
Джордж Крукшанк – провідний майстер книжкової ілюстрації і сатирично-політичної карикатури XIX ст. За життя він проілюстрував понад 850 книг.
Прославився сатиричними карикатурами для журналів. З 1820 року захопився ілюструванням книжок сучасних йому авторів. Його живі й кумедні ілюстрації дитячої літератури стали новим явищем в історії книгодрукування і знайшли численних наслідувачів у Європі й Америці. Результатом співпраці Крукшанка з молодим Діккенсом стали ілюстрації до «Нарисів Боза» та «Пригод Олівера Твіста». Саме з ілюстраціями цього художника роман «Пригоди Олівера Твіста» публікувався в одному з літературних журналів з квітня 1837 по березень 1839 року.
- Бесіда.
— Наскільки ілюстрації Крукшанка співзвучні з романом Ч.Діккенса?
— Чи збігаються зображення на малюнках із вашим власним уявленням про діккенсівських героїв ?
— Чи впливали на вас картини П. Пікассо, В. Перова під час створення ілюстрацій до роману?
- Презентація мікрогрупою художників власних ілюстрацій до роману.
III. Підбиття підсумків уроку.
Заключне слово вчителя.
Еволюція поглядів Діккенса, розвиток його майстерності, зміна співвідношення романтичних і реалістичних начал у романі Діккенса визначаються тим, наскільки глибоко він осягав феномен добра і зла. В його ранніх творах, до яких тяжіють і «Пригоди Олівера Твіста», суспільне й особистісне зло не завжди пов’язані одне з одним. Діккенс – романтик стверджує добро, Діккенс – реаліст уважно розглядає психологію своїх «темних» героїв. Романтична антитеза приводить до того, що соціальні конфлікти, які реально визначають благополуччя чи нещастя персонажів, взагалі знімаються автором на користь утопічно-романтичного розв’язання інтриги. Добро — ідея, яка перемагає зло, тому його носіями виступають різні люди, незалежно від їхнього соціального статусу.
Очікувані результати.
Учень :
— відзначає випадки поєднання в творі Ч.Діккенса романтизму й реалізму;
— характеризує образи головних героїв твору.
Домашнє завдання.
Визначити риси реалізму та романтизму в романі «Пригоди Олівера Твіста».
Завантажити: Засудження жаги до наживи, холодного розрахунку та бездуховності суспільства в романі «Пригоди Олівера Твіста» (10 клас. Зарубіжна література) (Розмір: 23.3 KB, Завантажень: 21)