А. П. Чехов. «Скрипка Ротшильда», «Пані з песиком» (10 клас. Зарубіжна література)
А. П. Чехов. «Скрипка Ротшильда», «Пані з песиком»
Мета: формування предметних компетентностей: ознайомити учнів із історією написання оповідань, повторити поняття комічне, гумор, іронія, сатира, епічний твір, оповідання, ознайомити з темою та ідеєю оповідань «Скрипка Ротшильда» та «Пані з песиком»; розвивати навички роботи з конспектом, текстом, творчу уяву, мислення; прищеплювати інтерес до літератури, читання, спонукати до уважності, швидкої реакції; сприяти вихованню найкращих рис характеру; формування ключових компетентностей: уміння навчатися: розвивати навички створення конспекту, повідомлень; комунікативної: розвивати навички виступу перед аудиторією, участі в бесідах; загальнокультурної грамотності: виховувати творчу особистість, яка прагне літературної освіти, має естетичний смак, відкрита до нових знань.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Обладнання: дидактичний та роздавальний матеріал; відеозапис вистави «Скрипка Ротшильда» (реж. К. Гінкас, ТЮГ, Москва; у ролі Якова — В. Барінов, у ролі Ротшильда — І. Ясулович, у ролі Марфи — А. Нєстєрова); портрет письменника, ілюстрації до оповідань; медіазасоби.
Хід уроку
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
ІІ. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
ІІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
Інтерактивна вправа «Встановіть відповідність» (перевірка домашнього завдання; робота з картками для кожного учня)
Комічне | різновид комічного, коли про серйозне говорять із доброзичливою посмішкою |
Гумор | різновид комічного, гостре висміювання всього нечесного, несправедливого |
Іронія | твір, у якому автор в оповідно-описовій формі змальовує події, людей, їхні вчинки |
Сатира | те, що викликає сміх |
Епічний твір | різновид комічного, тонка, прихована насмішка, глузування |
IV. РОБОТА НАД ТЕМОЮ УРОКУ
- Аналіз оповідання «Скрипка Ротшильда»
- Повідомлення підготовленого учня про історію написання твору
(Решта учнів роблять нотатки у зошитах.) - Перегляд уривка вистави «Скрипка Ротшильда»
- Інтерактивна вправа «Ґронування»
- Складіть ґрона до образів Якова Бронзи та Марфи (робота по варіантах: 1-й варіант — до образу Якова Бронзи, 2-й варіант — до образу Марфи).
(Двоє учнів працюють біля дошки. Учитель коригує записи під час перевірки.)
Бесіда
- Як ви розумієте назву оповідання?
- Де відбуваються події твору? Зачитайте опис містечка.
- Як звуть головного героя? Скільки йому років? Чим він займається? Якою фразою можна сформулювати сенс його життя?
- Як ви гадаєте, чому Яків витратив усе життя на заробляння? Що для нього означало зазнавати збитків?
- Яка подія змінила життя героя?
- Якою ми бачимо Марфу перед смертю? Чому її обличчя має радісний вираз?
- Про що свідчить те, що всі 52 роки спільного життя Марфи і Якова чехов описує одним реченням?
- Що відчував герой під час хвороби та після смерті дружини?
- Навіщо автор направляє його до річки? Символом чого є ріка?
- Про що він думає, сидячи під вербою біля річки?
- Які нові почуття відчуває Яків? Яким він стає?
- Чому саме скрипку автор обирає як музичний інструмент?
- Чи вбачається у цьому схожість із власне автором, його думками про плинність часу та життя?
- Чому музика Якова була сповненою туги та розпачу?
- Як змінилося ставлення Якова до Ротшильда? Яке враження на Ротшильда справляє музика Якова?
- Що відчував герой перед смертю? Яким було його останнє прохання?
- Чому саме Ротшильдові Яків віддає скрипку?
- Над чим спонукає замислитись образ головного героя?
- Аналіз оповідання «Пані з песиком»
1) Повідомлення підготовленого учня про історію написання твору (Решта учнів роблять нотатки у зошитах.)
2) Бесіда
- Де і коли розгортаються події на початку твору?
- Як проводять час відпочивальники?
- Чому знайомляться герої?
- Якими були їх перші враження? Як поводяться герої оповідання?
- Якими стали стосунки між героями через тиждень після знайомства? Як змінилося їхнє ставлення одне до одного? Про що це свідчить?
- Якою біла поведінка героїв після близькості? Прокоментуйте.
- Яким було розставання героїв у Ялті?
- Яким став Гуров після повернення до Москви? Який випадок яскраво демонструє, що Дмитро Дмитрович став по-іншому дивитися на своє життя, оточення?
- Чому Гуров їде до міста С.? Якими були перші його враження від перебування у цьому місті?
- Що зрозумів герой, коли побачив Анну Сергіївну в театрі? Зачитайте відповідний уривок.
- Чому таку очікувану зустріч героїв автор супроводжує фразою: «Запели настраиваемые скрипки и флейта, стало вдруг страшно, казалось, что из всех лож смотрят»?
- Чи були щасливими закохані, коли почали таємно зустрічатися? Що мав на увазі Гуров, коли говорив, що у нього було два життя?
- Чи змінило кохання героїв, порівняно з початком твору?
- Чому, на вашу думку, Чехов залишив фінал оповідання відкритим?
- Компаративний аналіз оповідань
1) Робота з епіграфами (перевірка домашнього завдання)
(Учні зачитують обрані епіграфи, за допомогою вчителя обирають найкращі та записують їх до порівняльної таблиці.)
2) Заповнення порівняльної таблиці
Тема | «Скрипка Ротшильда» | «Пані з песиком» |
Епіграф до оповідання | ||
Провідна ідея твору | ||
Як змінилися головні герої оповідань Яків і Гуров? | ||
Ставлення автора до своїх героїв | ||
Ваше ставлення до головних героїв |
V. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ
VI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Закінчити роботу з порівняльною таблицею оповідань. Прочитати п’єсу «Вишневий сад».
Індивідуальне завдання. Підготувати повідомлення про історію створення п’єси «Вишневий сад»
Завантажити: А. П. Чехов. «Скрипка Ротшильда», «Пані з песиком» (10 клас. Зарубіжна література) (Розмір: 25.2 KB, Завантажень: 13)