Конспекти уроків зарубіжної літератури 6 класУсі уроки зарубіжної літературиФайли

Утвердження сили людської думки у творі. Духовне й фізичне випробування Кліві (6 клас. Зарубіжна література)

 Тема. Утвердження сили людської думки у творі. Духовне й фізичне випробування Кліві.

Мета. Познайомити з творчістю    американського    письменника Роберта Шеклі, поглиблювати  уявлення про фантастику як літературний жанр, розвивати уміння аналізувати літературні твори; розвивати творчу уяву.

Обладнання: портрет Роберта Шеклі,  проектор,     мультимедійна презентація.

Тип уроку: урок формування нових знань, умінь, навичок.

Наскільки людина перемагає страх,  настільки вона є людиною.  Томас Карлейль

Хід уроку

І. Організаційний момент.

   Повідомлення теми, очікуваних результатів, епіграфу уроку. Запис теми та епіграфу уроку в зошити.

ІІ. Актуалізація опорних знань і умінь.

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.

Слово вчителя.

ІV. Формування нових знань, умінь і навичок.

Слово вчителя.

Сьогодні ми познайомимося з одним з найвідоміших письменників – фантастів сучасності – Робертом Шеклі.

− Літературу якої країни представляє Роберт Шеклі?

  • Що цікавого ви дізналися про автора?(бесіда-аналіз мультимедійної презентації)
  • Виділимо з біографії три значні періоди в житті автора.

Життя у місті Нью-Йорк. Тут він народився в 1928 році, тут в 60-і роки XX ст. він надрукував свої фантастичні оповідання, які прославили його ім’я, принесли матеріальний статок. Серед них – «Запах думки», «Демони», «Полювання», «Ритуал», «Необхідна річ»

Творчі поїздки на острів Ібіца, що розташований у Європі, в Іспанії.Тут Шеклі прожив не один рік, створив повісті, деякі романи, відчував себе кожної миті щасливим на морському узбережжі.

     Перебування в Україні. Місто Київ. В  Україну Р. Шеклі приїздив у 2005 р. на літературне зібрання письменників-фантастів за запрошенням. В Україні Шеклі відчував себе щасливим,бо його шанували більше, ніж на батьківщині в Америці. Мріяв оселитись в Криму на березі Чорного моря, але раптово письменник тяжко захворів. Українські  шанувальники його творчості зібрали кошти, щоб тяжкохворий Р.Шеклі повернувся лікуватись додому в Америку.Та після складної операції письменника не стало. Він пішов з життя у грудні 2005р., залишивши після себе чудову спадщину фантастичних оповідань, повістей, романів, сценаріїв до фільмів і, навіть, сценаріїв до комп’ютерних ігор.

Бесіда за прочитаним твором:

  • Чи сподобався твір?Що вас вразило чи здивувало?
  • Що ви можете сказати про назву оповідання?
  • Як ви вважаєте, думки мають свій запах? Як ви розумієте назву твору?
  • У чому незвичність цієї назви?
  • Яка думка, на ваш погляд, буде слушною: оповідання Р.Шеклі «Запах думки» є казковим чи фантастичним? Чому?

 Аналіз змісту оповідання Р.Шеклі «Запах думки»:

  • Хто головний герой оповідання «Запах думки»?
  • Чим займався Лерой Кліві?
  • У яку критичну ситуацію він потрапив?   (Екстремальна ситуація —  це важкі, дуже складні, з ризиком для життя і здоров’я людини обставини. Людину, яка потрапила в екстремальну ситуацію можуть охопити такі почуття:тривога,  небезпека, емоційна напруга, страх, відчай, паніка, стрес, байдужість)
  • Прослідкуємо, на що здатна людина, що потрапила в надзвичайні обставини, і як вона долає небезпеки і перешкоди у зображенні письменника – фантаста Роберта Шеклі.
  • Яке рішення прийняв Кліві? Це його врятувало?
  • Якою герой побачив планету З-М-22?(Відповідь зачитайте).
  • Чи схожа вона на Землю? Чому?(Вкажіть художні деталі).
  • Що ж було фантастичним для Кліві на цій планеті?(Відповіді підтвердіть рядками з тексту).
  • Світ космосу став для Кліві відкритим чи обмеженим ? Чому?
  • Встановимо сутність конфлікту поміж героєм і світом.(Кліві і неземна цивілізація)
  • Цей світ для нього свій чи чужий? Чому?
  • Які духовні та фізичні випробування проходить герой? Результати досліджень запишемо в таблицю.

  Запитання до розділу  «фізичні випробування»:

  • Зачитайте фрагменти тексту, в яких говориться про фізичні випробування Кліві. («…в кораблі стає надто спекотно… піт, який заливав очі, сумка на спині обмежувала рухи…з останніх сил намагався не втратити свідомість, хоча йому здавалося, що всі кістки його тіла поламані… вибухова хвиля кинула Кліві обличчям донизу. Він … втратив свідомість. … Він перебував у безтурботному стані шоку. Йому здавалося, що розум відокремився від тіла й вільно плаває в повітрі. Усі турботи, почуття, страхи залишилися в тілі: розум був вільний… Він надто стомився, щоб рухатись, а вкрите синцями тіло нило… Кліві був знесилений…Він зітхнув і втратив свідомість…Був за крок від загибелі…)
  • Перед якою загрозою для життя він опинився?( У нього залишилося близько п’яти метрів, щоб навчитися не думати про п… (пантеру). Загроза бути знищеним .Неймовірним зусиллям він опанував себе. Настав час серйозно подумати.)
  • Що Кліві здивувало в поведінці білки та вовка?
  • Яким чином звірі полювали один на одного?
  • Що таке телепатія?
  • Хто для Кліві був найбільш небезпечним? Якою він побачив пантеру?(Відповідь зачитайте).
  • Давайте прослідкуємо послідовно у тексті, крок за кроком, які шляхи порятунку від пантери завдяки силі своєї думки обрав Лерой Кліві. Яка саме думка остаточно врятувала Лероя Кліві від пантери, а отже і від смерті?

  Запитання до розділу  «духовні випробування»:

  • Які духовні цінності Кліві не втрачає навіть в надзвичайній ситуації? (Дисциплінованість, почуття відповідальності за доручену справу: «…але поштова сумка, як і раніше, була міцно пристебнута до його спини.» «…беріг пошту до останнього, а це ознака гарного листоноші»)
  • Що нового навчився в екстремальних умовах? (Кліві зрозумів, що намагатися не думати про щось – це все одно, що зупиняти лавину голими руками. …Людський мозок неможливо свідомо й прямо загальмувати. Для цього потрібні час і практика.
    Схоже, тут кожна тварина має характерний запах думки.)
  • …Смолоскип! Кліві одразу зрозумів, що вихід знайдено. (…відтепер став справжнім телепатом. Із заплющеними очима він міг бачити й відчувати, що відбувається довкола нього. Кліві міг відчувати страх у думках тих, хто втікав від нього.)
Адаптація Лероя Кліві на планеті З-М-22
Духовні випробуванняФізичні випробування
Поведінка в екстремальній ситуації

Відповідальність
Формування сили думки:
-навчився керувати своїми думками, –уникає паніки,
-оволодів телепатією,
-намагається побороти страх.

Фізична робота в аварійному режимі з метаморфозами
Фізичний біль
Утома і  виснаження
Загроза знищення від пантери
Результати випробуваннь
«Він боровся з цією планетою за її правилами і переміг… Так і мало бути. Хіба завдяки своєму розуму й умінню пристосуватися людина не була завжди і скрізь царем природи?»
  • Як розв’язується конфлікт у творі? Чи вдалося Кліві вижити на планеті З-М-22? Чому? Зачитайте.
  • З якою метою, на вашу думку, Р.Шеклі  написав цей твір? (Показати велич людини, уміння виживати в екстремальній ситуації завдяки силі думки та умінню пристосовуватися)
  • Яких літературних персонажів, що потрапляли в екстремальні умови та з гідністю з них виходили переможцями, ви знаєте і можете назвати» («Жага до життя» Дж.Лондон», Жуль Верн «П’ятнадцятирічний капітан» ….)

 Заключне слово учителя:

На основі сказаного можна зробити висновок, що надзвичайні обставини виявляють в людині можливості, про які вона і не здогадується. За допомогою лише сили розуму герой перемагає чужу планету. І діяти в екстремальних умовах треба дуже швидко. Недарма сам Р.Шеклі говорить, якщо «мені не потрібна вічність, мені достатньо     миті». Так само Лерою Кліві достатньо було миті, щоб силою думки врятувати собі життя  Аналітична  та дослідницька робота над оповіданням Р.Шеклі «Запах думки» дала  нам можливість зрозуміти авторську позицію, відображену у змісті твору «… завдяки своєму розуму  й умінню пристосовуватися людина була завжди і скрізь царем природи…». Цей твір – справжній гімн людині і її розуму.

VІ. Оцінювання.

VІІ. Домашнє завдання.

– вивчити, що таке наукова фантастика;

–   виписати елементи наукової фантастики з тексту оповідання       «Запах думки»;

– скласти схему-характеристику Кліві.

Завантажити: Утвердження сили людської думки у творі. Духовне й фізичне випробування Кліві (6 клас. Зарубіжна література) (Розмір: 25.7 KB, Завантажень: 37)
  
Теґи
Back to top button
Close