Конспекти уроків зарубіжної літератури 10 класУсі уроки зарубіжної літературиФайли

Утілення різних форм естетизму в образах Безіла Холлорда, лорда Генрі та Доріана Грея (за романом О. Уайльда «Портрет Доріана Грея») (10 клас. Зарубіжна література)

Утілення різних форм естетизму в образах Безіла Холлорда, лорда Генрі та Доріана Грея (за романом О. Уайльда «Портрет Доріана Грея»).

Мета: формування предметних компетентностей: простежити особливості розв’язання питання про сенс краси у творчості різних письменників; розкрити філософсько-естетичну проблематику роману О. Уайльда; розвивати у старшокласників уміння аналізувати образи літературних персонажів, аргументовано доводити свою думку, посилаючись на різні джерела інформації; виховувати у старшокласників потребу у високих естетичних ідеалах; формування ключових компетентностей: уміння вчитися: розвивати навички оцінювання культурно-мистецьких явищ; комунікативної: розвивати навички роботи в парі та в колективі; інформаційної: розвивати навички роботи із підручником та уміння критично оцінювати теоретичний матеріал; загальнокультурної: прищеплювати прагнення літературної освіти, естетичний смак; розширювати світогляд школярів.

Тип уроку: урок формування вмінь та навичок.

Обладнання: портрет письменника, видання його твору, ілюстрації до нього.

Додатково:

Хід уроку

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

  1. Перевірка домашнього завдання
  2. Коментування парадоксів О. Уайльда про мистецтво учнями

Висновок. «Портрет Доріана Грея» — роман про красу зовнішню і внутрішню, про їх співвідношення в людині. Письменник утвердив своєрідний культ краси, заявивши, що мистецтво вище життя, що не воно породжує дійсність, а дійсність має наслідувати мистецтво, яке понад життя.

III. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

Учитель. «Людина — коваль свого щастя» — говорить народна мудрість. Так це чи ні, коли ми поглянемо на уайльдівських героїв? Можливо, є ще «ковалі», які із задоволенням експериментують, підкоряють когось своїй волі та розуму, не замислюючись над наслідками й залишаючись «у тіні»? Про це ми й поговоримо сьогодні на уроці.

ІV. РОБОТА НАД ТЕМОЮ УРОКУ

  1. Робота над системою образів роману (в групах)

1-ша група — характеризує образ лорда Генрі.

  • Чим Доріан цікавий Генрі Уоттону?
  • Чи можна Генрі Уоттона вважати духовним наставником Доріана Грея?
  • Виразно прочитайте роздуми лорда Генрі про красу [молодість]. Визначте, як вони вплинули на Доріана.
  • Чи можна лорда Генрі назвати моральною людиною? (Безіл Голуорд відзначає подвійну сутність лорда Генрі: «Дивна ти людина! Ніколи не говориш нічого морального і ніколи не робиш нічого аморального. Твій цинізм — тільки поза». Всі слова і дії лорда Генрі стосовно Доріана Грея послідовні й переслідують певну мету. Лорд Генрі не збирається розбещувати головного героя, адже згідно з його теорією, це знищить прекрасний образ Доріана. Навпаки, він прагне зробити все, аби зберегти красу свого друга. Перше, що робить лорд Генрі,- намагається переконати Доріана в цінності молодості й краси. І ця спроба увінчалася успіхом. Роздуми Генрі Уоттона спонукали Доріана прагнути вічної молодості. Отже, навіть не будучи аморальним у власних вчинках, можна привчити інших людей жити аморально.)

2-га група — характеризує образ художника Безіла.

  • Які репліки Безіла Голуорда співзвучні з передмовою до роману?
  • Яке враження справив на Голуорда Доріан Грей?
  • Чому Голуорд не хоче його знайомити з лордом Генрі?
  • Яке місце посів Доріан у житті художника?
  • Чому письменник приготував для Голуорда таку страшну смерть? (Безіл Голуорд помітив у Доріані Греї не лише його зовнішню красу, а й внутрішню чистоту, яку ця краса відображала. Портрет, написаний художником, насправді відображав не лише головного героя, а й уявлення про прекрасне власне Безіла Голуорда, який вбачав у юнакові свій ідеал. Художник прагнув втілити у творі гармонію тіла і душі. Однак О. Уайльд не ідеалізує образ свого героя, показує лицемірство художника, який надає можливість іншим проживати те, про що він пише.)

3-тя група — характеризує образ автора в романі.

О. Уайльд втілив свою філософію в кожному з головних героїв роману. Схематично це можна зобразити так:

Висновок. Немає прямих відомостей про те, чи є в романі «Портрет Доріана Грея» автобіографічні моменти. Через погляди О. Уайльда на мистецтво («Життя наслідує Мистецтво значно більше, аніж Мистецтво наслідує Життя»), мабуть, їх там і не може бути. І все ж, його естетика і всі її аспекти так чи інакше втілилися в образах дійових осіб роману. Герої твору розмірковують над тими самими проблемами, що й автор («взаємини» Мистецтва, Митця, Краси, Правди та ін.).

  1. Повідомлення результатів роботи груп
  2. Постановка та розв’язання проблемного питання
  • Які думки автора висловлює (чи підтверджує) Сібіла Вейн? (Тільки в Мистецтві краса. Доріанові Грею Сібіла Вейн подобалася лише в різних театральних образах. Коли вона виявила справжні почуття і з’явилася в природному вигляді, то викликала в героя тільки огиду. Потім це призвело дівчину до самогубства, але Доріан, за порадою друга, припинив думати про неї, адже страждання неестетичні.)

V. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ

Інтерактивна вправа «Мікрофон»

  • Продовжте речення:

— Моє зацікавлення (співчуття, осуд…) викликали такі герої роману… .

VI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Уміти характеризувати героїв роману за втіленням у їхніх образах різних аспектів естетизму.

Завантажити: Утілення різних форм естетизму в образах Безіла Холлорда, лорда Генрі та Доріана Грея (за романом О. Уайльда «Портрет Доріана Грея») (10 клас. Зарубіжна література) (Розмір: 21.6 KB, Завантажень: 12)
  
Back to top button