Тема: Зовнішня будова пагона. Розвиток пагона із бруньки. Лабораторна робота № 4. Пагін та його будова. Розмаїтість пагонів (біологія 7 клас)

Цілі уроку: розглянути будову й основні функції пагона; з’ясувати роль складових частин пагона, роль листків у живленні рослини та стебла у здійсненні зв’язку між листками й корінням.

Обладнання й матеріали: живі рослини (найкраще пеларгонія) або їхні живці, гербарій, таблиця будови пагона, ілюстрації рослин з пагонами різної форми, пагони деревних рослин, що зимують (липа, каштан, клен або ясен, бузок).

Базові поняття й терміни уроку:   пагін, стебло, листок, верхівкова й бічна бруньки.

Хід уроку
І. Організаційний етап

ІІ. Актуалізація опорних знань і мотивація навчальної діяльності учнів
Питання для бесіди

  1. Які функції виконує корінь?
  2. Що таке пагін?
  3. Які функції виконує пагін?

III. Вивчення нового матеріалу

Будова бруньок і розвиток пагона

Починаючи опис будови бруньок, учитель для активізації уваги учнів ставить запитання:
— Що таке бруньки?
— Якою є їхня будова?

Потім пропонує школярам, використовуючи рисунки підручника, знайти верхівкову й бічну бруньки, вкриті щільними, шкірястими лусочками, роздивитися ці бруньки в розрізі. Увага учнів привертається до квіткової бруньки, наявності в неї під лусочками зародкового стебла й розташованих на ньому зародкових листків і квіток. Друга брунька листкова. У неї під лусочками знаходиться лише зародкове стебло з листками. Далі пропонується розглянути рисунок «Розвиток пагона з бруньки» й розповісти, що ж розвинулося з квіткової та листкової бруньок.

Узагальнюючи відповіді учнів, учитель підводить їх до висновку: «Брунька — це вкорочений пагін. Із бруньок розвиваються пагони листкові та квіткові».

Ріст стебла в довжину, його галуження

Після вивчення будови бруньок і розвитку пагона слід з’ясувати, якою частиною росте стебло в довжину, яке значення має галуження стебла для життя рослини, які потрібні умови для росту стебла. Необхідно показати учням, що ріст і галуження стебла є дуже важливим пристосуванням у житті рослини. У природі рослини часто живуть поблизу одна від одної, скупчено. Однак кожна з них має потребу у світлі. Ця життєва необхідність у сонячному освітленні створює в рослин боротьбу за світло. У цій боротьбі стебло відіграє значну роль: високе й гіллясте стебло дає рослині перевагу перед тими, в яких воно слабко розвинене. На добре розвиненому стеблі утворюється більше листків, і вони розміщаються на ньому за найбільш сприятливих умов освітлення. Отже, у таких рослин утворюватиметься більше органічних речовин.

Учні записують у зошит: «Стебло, як і корінь, росте верхівкою. У разі видалення верхівкової бруньки розвиваються бічні пагони, рослина галузиться». Далі вчитель запитує учнів, для чого застосовується обрізка дерев і кущів у зелених насадженнях міст, а також під час вирощування плодово-ягідних рослин, в яку пору року вона проводиться. На завершення бесіди з цих питань важливо зазначити, що обрізка дерев і кущів навесні до розпускання бруньок сприяє тому, що з настанням тепла в ріст рушають бічні пагони, у результаті утворюється густа крона, яка в умовах міста добре затримує пил і ослабляє різноманітні шуми. У плодово-ягідних рослин на бічних пагонах, що утворилися, розвиваються не тільки листки, але і квітки, а потім і плоди. У результаті правильно проведеної обрізки плодово-ягідні рослини різко підвищують урожай.

Далі з’ясовується, за рахунок чого відбувається ріст пагона в довжину. Використовуючи таблицю, учитель розповідає про клітинну будову верхівкової частини кінчика стебла в бруньці, говорить, що вона називається «конусом наростання» (точкою росту). Увага учнів звертається на дрібні горбки, розташовані на конусі наростання, — це зачатки листків, а більші горбки – зачатки бічних пагонів.

Виконання лабораторної роботи
Лабораторна робота № 4. Пагін та його будова. Розмаїтість пагонів
Мета: ознайомитися з особливостями будови й різноманітністю пагонів.

Обладнання й матеріали: живі або гербарні зразки подовжених і вкорочених пагонів яблуні, зразки рослин з дерев’янистими і трав’янистими, прямо­стоячими, лежачими, повзучими, виткими, чіпкими стеблами, лупа, препарувальний набір, зошит, підручник.

Хід роботи

  1. Розгляньте наявні у вас пагони рослин, знайдіть на них вузли й міжвузля.
  2. Знайдіть основні частини пагона: стебло, листки, верхівкову й бічні бруньки, листкові пазухи.
  3. Замалюйте будову пагона й позначте на малюнку вісь пагона (стебло), вузли, міжвузля, листки і бруньки.
  4. Визначте, у яких рослин стебла дерев’янисті, а в яких — трав’янисті.
  5. Знайдіть серед ваших матеріалів подовжені й укорочені пагони.
  6. Визначте, які з ваших рослин мають прямостоячі, лежачі, повзучі, виткі або чіпкі стебла.
  7. Заповніть таблицю і зробіть висновок, де вкажіть, яке значення для рослин мають пагони. Рекомендується розглянути п’ять-шість рослин.
Рослина

 

Тип пагона (дерев’янистий чи трав’янистий)

 

Особливості будови пагона
і стебла
 

Домашнє завдання

Шкільне життя

Завантажити: Тема: Зовнішня будова пагона. Розвиток пагона із бруньки. Лабораторна робота № 4. Пагін та його будова. Розмаїтість пагонів (біологія 7 клас) (Розмір: 14.9 KB, Завантажень: 88)

Залишити коментар

Ваша електронна адреса не буде опублікована.Обов'язкові поля позначені *

*