Тема: Розмаїтість рослинних клітин. Основні рослинні тканини та їхні функції (біологія 7 клас)
Цілі уроку: ознайомити учнів з розмаїтістю рослинних клітин за формою, розмірами, виконуваними функціями; показати, що в рослинах однакові клітини зібрані разом, утворюючи тканини, які виконують певні функції; узагальнити, закріпити й перевірити знання й уміння учнів з метою виявити прогалини в засвоєнні окремих питань теми «Клітина» й усунути їх на цьому уроці або на наступних.
Обладнання й матеріали: різноманітні рослини та їх фрагменти, на яких можна було б ознайомитися з різною будовою рослинних клітин.
Базові поняття й терміни уроку: клітина, оболонка, ядро, цитоплазма, хлоропласти.
Хід уроку
І. Організаційний етап
Актуалізація опорних знань і мотивація навчальної діяльності учнів
Питання для бесіди
- Якої форми й розміру можуть бути клітини рослини?
- Що спільного в будові всіх рослинних клітин?
- Як саме здійснюється взаємозв’язок клітин та яке це має значення в житті всього рослинного організму?
III. Вивчення нового матеріалу
Типи тканин рослин
Тканини
|
Різновиди тканин
|
Особливості будови
|
Твірні (меристеми)
|
Верхівкова Бічна Вставна | Складаються з живих недиференційованих клітин |
Основні (паренхіми) | Фотосинтезуюча Запасаюча Повітроносна Водоносна Поглинаюча |
Складаються з живих диференційованих клітин |
Покривні | Епідерміс Пробка Кірка |
Складаються з живих або мертвих клітин, що утворюють зовнішні покриви рослини |
Механічні | Коленхіма Склеренхіма |
Складаються з живих (коленхіма) або мертвих (склеренхіма) клітин, що мають потовщені стінки |
Провідні | Ксилема Флоема |
Складаються з живих або мертвих трубчастих клітин, що забезпечують транспорт речовин у рослині |
Видільні (секреторні) |
Смоляні канали Нектарники |
Складаються з живих або мертвих клітин різноманітної форми, що забезпечують накопичення або виведення з рослини продуктів обміну речовин |
Провести узагальнюючу бесіду можна в такий спосіб: учитель записує на дошці головні питання до уроку, а перед опитуванням пропонує учням прочитати їх і обміркувати відповідь, а вже потім відповідати за його викликом. Під час відповіді на питання учні використовують наочне приладдя або роблять малюнки.
Головними питаннями є нижченаведені, але під час бесіди можна запропонувати учням і додаткові питання.
— Якою є внутрішня будова органів квіткових рослин? Як ви про це дізналися?
— Яку будову має рослинна клітина? Намалюйте й підпишіть назви її частин.
— Поясніть, чому клітини в рослині не розпадаються.
— Як ви можете довести, що клітини в рослині живі?
— Як у рослині здійснюється взаємозв’язок клітин одна з одною?
— Назвіть і покажіть головні частини мікроскопа. Розкажіть про правила користування мікроскопом і продемонструйте їх виконання.
— Як слід готувати препарат? Покажіть.
Після бесіди учні виконують практичну роботу за варіантами. Їх зміст залежатиме від раніше розглянутих учнями рослинних мікропрепаратів, а також наявного в школі устаткування. Для приготування мікропрепаратів необхідно дати ті об’єкти, які учні ще не бачили під мікроскопом. Це підвищує інтерес учнів, а також ступінь їх самостійності в розгляданні незнайомого їм об’єкта, знаходженні частин клітини.
Перед виконанням першого варіанта потрібно попередити учнів, що м’якоть плода на предметному скельці слід поміщати в краплю соку плода, а не води, в якій клітини плода набухають і руйнуються. Препарат другого варіанта (м’якоть плода шипшини) готується так само, як і препарат шкірочки цибулі.
Варіант I
Приготувати препарат м’якоті плода томату. Розглянути будову клітин у мікроскоп, замалювати одну велику клітину й підписати назви її частин.
Варіант II
Приготувати препарат м’якоті плода шипшини. Розглянути будову клітин у мікроскоп, замалювати одну клітину й підписати назви її частин.
Учитель стежить за ходом роботи учнів: приготуванням мікропрепарату, умінням користуватися мікроскопом, робити замальовки клітин, надписи до малюнків. Учням, які виконали завдання правильно, ставляться оцінки в класний журнал. З рештою учнів на наступних уроках здійснюється робота, пов’язана з формуванням уміння готувати мікропрепарати й розглядати їх у мікроскоп і зміцненням знання будови рослинної клітини.
Узагальнення, систематизація й контроль знань і вмінь учнів
Дати відповіді на питання
Як ви можете довести, що клітини в рослині живі?
Як у рослині здійснюється взаємозв’язок клітин одна з одною?
Назвіть і покажіть головні частини мікроскопа. Розкажіть про правила користування мікроскопом і продемонструйте їх виконання.
Як слід готувати препарат?
Домашнє завдання
Завантажити: Тема: Розмаїтість рослинних клітин. Основні рослинні тканини та їхні функції (біологія 7 клас) (Розмір: 15.0 KB, Завантажень: 48)