Тема: Клітинна будова кореня. Лабораторна робота № 3. Внутрішня будова кореня у зв’язку з його функціями(біологія 7 клас)

Цілі уроку: разом з учнями розібратися у внутрішній будові кореня у зв’язку з виконуваними ним функціями; навчити учнів розпізнавати на корені окремі його ділянки, знати їх назву, будову і значення.

Обладнання й матеріали: таблиці внутрішньої будови кореня, проростки пшениці, мікроскопи, предметні й покривні скельця, склянки з водою, живі рослини, гербарний матеріал.

Базові поняття й терміни уроку:   корінь, кінчик кореня, кореневий чохлик, зона поділу, зона росту, зона проведення, зона всмоктування, пікіровка розсади, бічні корені.

Хід уроку

І. Організаційний етап

ІІ. Актуалізація опорних знань і мотивація навчальної діяльності учнів

Питання для бесіди

  1. Як розвиваються корені в більшості дводольних рослин? Як вони називаються?
  2. Як розвивається коренева система в більшості однодольних рослин? Як вона називається?
  3. У чому полягає головна відмінність кореневої системи більшості дводольних рослин від кореневої системи однодольних?

III. Вивчення нового матеріалу

Спочатку слід звернути увагу учнів на характерні ознаки зовнішньої будови кореня: кінчик корінця (верхівка) жовтуватого кольору та загострена; далі йде зовсім гладенька частина кореня, без бічних виростів, до якої ґрунт майже не прилипає; потім розташовується ділянка кореня, вкрита великою кількістю виростів, що нагадують пушок. До цієї частини кореня щільно прилипли частинки ґрунту. Ближче до основи корінь знову гладенький. Учитель повинен допомогти правильному сприйняттю учнями будови окремих ділянок кореня, ставлячи їм під час виконання завдання додаткові запитання, наприклад: «Зверніть увагу на кінчик кореня. Якого він кольору та форми?»

Потім учитель звертає увагу учнів на внутрішню будову ділянок кореня. Він розповідає про особливості будови клітин кореневого чохлика та його функції: зовнішні його клітини досить великі за розмірами, з товстими оболонками; деякі клітини зовнішнього шару чохлика легко відокремлюються, їхні оболонки змінюються, відбувається розчинення міжклітинної речовини, утворюється слиз, що служить «змащенням» під час просування кореня в ґрунті, нові клітини чохлика поступово наростають зсередини за рахунок клітин твірної тканини, вони захищають ніжний кінчик кореня, що росте, від ушкоджень під час зіткнення з грубими часточками ґрунту.

Бесіда про ділянку росту кореня проводиться як повторення, тому що особ­ливості його внутрішньої будови розглядалися на минулому уроці. Слід підкреслити, що частина кореня, яка росте, не має жодних бічних виростів і цілком гладенька. Це має велике значення, тому що будь-які бічні вирости зробили б неможливим просування верхівки кореня в ґрунті. Під час росту кореня розтягуються клітини всієї його гладенької верхівкової частини.

Особливу увагу слід звернути на всмоктувальну ділянку кореня, на розвиток і будову кореневих волосків.

З метою підготовки до розглядання під мікроскопом кореневих волосків учні на рисунках підручника й таблиці розглядають утворення найтонших виростів на шкірочці кореня, які утворюють пушок. Учитель розповідає про виникнення кореневого волоска спочатку як невеликого випинання поверхневої клітини шкірочки кореня, що потім збільшується, витягується в довгу трубочку.

Виконання лабораторної роботи

Лабораторна робота № 3. Внутрішня будова кореня у зв’язку

з його функціями

Мета: розглянути особливості внутрішньої будови кореня й пояснити її зв’язок із функціями, які виконує корінь.

Обладнання й матеріали: мікроскоп, постійні мікропрепарати поздовжніх і поперечних зрізів кореня, зошит, підручник.

Хід роботи

  1. Розгляньте на мікропрепараті кореневий чохлик. Відмітьте особливості його будови й занесіть їх у таблицю. Також занесіть у таблицю функції, які виконує ця структура кореня.
  2. Розгляньте на мікропрепараті шкірку. Відмітьте особливості її будови й занесіть їх у таблицю. Також занесіть у таблицю функції, які виконує ця структура кореня.
  3. Розгляньте на мікропрепараті первинну кору. Відмітьте особливості її будови і занесіть їх у таблицю. Також занесіть у таблицю функції, які виконує ця структура кореня.
  4. Розгляньте на мікропрепараті в центральному циліндрі судини. Відмітьте особливості їх будови й занесіть їх у таблицю. Також занесіть у таблицю функції, які виконує ця структура кореня.
  5. Розгляньте на мікропрепараті в центральному циліндрі ситоподібні трубки. Відмітьте особливості їх будови й занесіть їх у таблицю. Також занесіть у таблицю функції, які виконує ця структура кореня.
Структура кореня  Особливості будови  Функції 
Кореневий чохлик
Шкірка
Первинна кора
Судини
Ситоподібні трубки

Зробіть висновок, у якому вкажіть, яким чином особливості будови певних структур кореня дозволяють їм ефективно виконувати відповідні функції, та запишіть його в зошит.

Домашнє завдання

Шкільне життя

Завантажити: Тема: Клітинна будова кореня. Лабораторна робота № 3. Внутрішня будова кореня у зв’язку з його функціями(біологія 7 клас) (Розмір: 14.2 KB, Завантажень: 44)

Залишити коментар

Ваша електронна адреса не буде опублікована.Обов'язкові поля позначені *

*