ГоловнеПерерваПосібники-Книги

Сторітелінг: учимося розповідати захопливі історії

Навчання потребує підходів та інструментів, які допоможуть учням не губитися в потоці інформації, адже буває складно запам’ятати великі за обсягом факти, і це, як наслідок, зменшує інтерес до навчання.

Одним із таких інструментів є сторітелінг, під час якого пояснення нової інформації, необхідної для запам’ятовування, відбувається за допомогою захопливих емоційних історій.

Сторітелінг – це мистецтво створювати та розповідати історії так, щоб вони запам’яталися. Слово  сторітелінг пішло від двох англійських слів: story (історія) та telling (розказувати).

Пропонуємо поговорити саме про мистецтво історій та ділимось із вами деякими порадами, які можна використовувати і в освітньому процесі, адже вміння правильно і переконливо формулювати свої думки – одна з необхідних життєвих навичок, яку набувають у школі.

Із чого почати? 

Найкраще почати історію з дії. Потім можна змалювати місцевість, контекст, героя. Але захопити свого слухача ви повинні з перших слів. Якщо ж почати з довгого вступу, є шанс утратити увагу аудиторії.

Емоції та люди

Будь-яка історія повинна викликати емоції. Що сильніші емоції – тим краще запам’ятається історія. Як відомо, емоції добре викликають люди, бо ми схильні співпереживати іншим. Навіть якщо ви розказуєте про речі, їх можна олюднити, наділити характером.

Деталі 

Простота і швидкий розвиток дії дуже важливі для захоплення уваги. А для її утримання потрібно створити живу, яскраву достовірну ситуацію. Для цього додайте до вашої історії деталей. Наприклад, якусь особливість зовнішності героя або кілька штрихів про особливості місця події. Опишіть запахи, звуки, форми – аудиторія повинна відчути вашу розповідь. Тільки не перестарайтеся. Забагато дрібниць одразу перевантажать оповідь.

Природна мова і недоліки 

Найкраще, коли ваші герої говорять простою мовою, як у звичайному житті. А ще краще – коли вони мають якісь недоліки, адже ідеальних людей не існує. Такий підхід додасть вашим персонажам прихильності, людяності, наблизить до аудиторії.

Конфлікт 

Без нього рідко обходиться будь яка історія. У конфлікті сходяться різні інтереси, світогляди, він виводить героя з рівноваги або відкриває нові риси його характеру. Хочеться дізнатися, чим все закінчиться, чия сторона переможе. Конфлікт не обов’язково з кимось, він може бути внутрішнім або пов’язаний із навколишнім світом. Наприклад, людина проти природного лиха або соціальної нерівності.

Картинка 

Ми живемо в епоху візуального мистецтва й найбільше інформації сприймаємо очима. У сторітеллінгу це також могутня зброя у війні за увагу. Правильно підібрана картинка налаштовує на певний настрій, зацікавлює. Якщо немає змоги показати, розповідайте образами. Тобто не буквально говоріть, що горять дрова, а опишіть гарячий та яскравий жар полум’я, що розриває темряву та мільярдами іскор несеться в небо. Нехай працює уява!

Робіть натяки 

Підказуйте аудиторії, що буде далі, ставте запитання, які наводять на потрібні вам відповіді: «Як же сильно він пошкодує про це рішення згодом», «Але все виявилося набагато цікавіше», «Хіба такого вони очікували подарунку?». Додавайте натяки ближче до середини історії, коли аудиторія вже в неї занурилась.

Без моралі

Хороша історія завжди має певний сенс, мету, ідею. І вони розкриваються у процесі розповіді. Зазвичай, не варто підводити моралізаторську риску, щоб іще чіткіше донести свою ідею. У крутій історії слухач сам приходить до потрібного висновку. Або до різних висновків, якщо фінал історії відкритий і залишає право кожному додумати його по-своєму.

Матеріал розроблено IREX в рамках проєкту «Вивчай та розрізняй: інфо-медійна грамотність»

Читайте також: Як майстерно розповідати історії?

Back to top button