Розвиток зв’язного мовлення. Контрольний твір-роздум за романом Ф. М. Достоєвського «Злочин і кара» (10 клас. Зарубіжна література)
Розвиток зв’язного мовлення. Контрольний твір-роздум за романом Ф. М. Достоєвського «Злочин і кара»
Мета: формування предметних компетентностей: систематизувати й узагальнити вивчене, виявити рівень розуміння змісту, ідейно-художніх особливостей твору; розвивати образне, аналітичне мислення, зв’язне писемне мовлення, уміння висловлювати свої судження й аргументувати їх; виховувати високі моральні якості, прагнення до самопізнання та самовдосконалення; формування ключових компетентностей: уміння вчитися: розвивати навички оцінювання культурно-мистецьких явищ; комунікативної: розвивати навички роботи в групі; інформаційної: розвивати навички роботи із джерелами інформації; загальнокультурної: прищеплювати прагнення до літературної освіти, естетичний смак; розширювати світогляд школярів.
Тип уроку: урок розвитку зв’язного мовлення.
Обладнання: портрет письменника, видання його твору, ілюстрації до нього, художній текст.
Хід уроку
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
- Бесіда
- Чи погоджуєтеся ви з думкою, що покарання Раскольникова почалося задовго до злочину?
- Чи можна муки совісті героя вважати його головним покаранням?
- Чому після зізнання Соні герой почувався більш нещасним? (Він не очікував такої любові від Соні.)
- Про яку любов ідеться? (Християнську любов до ближнього)
- Чи можна Свидригайлова вважати художнім антиподом Раскольникова? чому?
- Чому Раскольников ставить поряд (за моральністю) Соню Мармеладову та свою сестру Дуню?
- Якими є роль і місце автора в романі «Злочин і кара»?
- Робота з таблицею «Творча історія роману Ф. М. Достоєвського «Злочин і кара»» (у парах)
- Розгляньте таблицю, зробіть висновки щодо творчої історії твору Достоєвського. Зробіть висновки.
Жанр | Назва | Країна, режисер (композитор) | Рік |
Короткометражний фільм | «Раскольников» | Німеччина | 1923 |
Художній фільм | «Петербурзька ніч» | СРСР | 1934 |
Художній фільм | «Злочин і кара» | США, Дж. фон Штернбер | 1935 |
Художній фільм | «Злочин і кара» | Франція, Ж. Ламлен | 1956 |
Художній фільм | «Злочин і кара» | СРСР, Л. Куліджанов | 1969 |
Художній фільм | «Злочин і кара» | СРСР | 1970 |
Художній фільм | «Двадцять шість днів із життя Достоєвського | СРСР | 1981 |
Опера | «Раскольников» | Г. Зутермайстер | 1948 |
Опера | «Раскольников» | Е. Петрович | |
Вокальна симфонія | На тексти Ф. Достоєвського і Ф. Кафки | В. Соммер | |
Музика до вистави | «Злочин і кара» | А. Онеггер |
ІІІ. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
ІV. РОБОТА НАД ТЕМОЮ УРОКУ
- Оголошення тем для написання творів
- Інструктаж; коментування вчителем тем твору
- Виконання роботи
Теми для творів
- Істинні й хибні мотиви злочину Раскольникова (за романом Ф. Достоєвського «Злочин і кара»).
- Суперечливість теорії «крові по совісті» та образу Родіона Раскольникова з роману Ф. Достоєвського «Злочин і кара».
- «Злочин і кара» Ф. Достоєвського як поліфонічний роман ідей.
- Специфіка образу Петербурга у романі Ф. Достоєвського «Злочин і кара».
- Світоглядно-естетичні позиції Ф. Достоєвського, їхнє новаторське втілення в його творчості.
План до твору «Суперечливість теорії «крові по совісті»
та образу Родіона Раскольникова
з роману Ф. Достоєвського «Злочин і кара»»
І. Вступ. Духовні шукання російського суспільства в 60-х роках XIX століття.
- Основна частина.
- Шлях Родіона Раскольникова від убивства до почуття « безкінечної любові»:
а) обставини життя головного героя;
б) шлях удосконалення світу в розумінні Раскольникова; теорія «надлюдини»;
в) покарання героя за вбивство від людей і від самого себе.
- Воскресіння «загиблої душі» головного героя роману, прихід до християнської моралі.
III. Висновок. Небезпека для людства індивідуалістичної свідомості; утвердження життя як вищої цінності людини.
V. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ
Інтерактивна вправа «Мікрофон»
- Продовжте речення:
— З вивченої теми для мене найцікавішими були такі форми роботи, такі проблеми, як… .
— Я поділяю (не поділяю) думку митців і літературознавців про те, що… .
— Твір Ф. Достоєвського близький сьогоденню тим, що… .
VІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Дописати твір.
Індивідуальні завдання (див. випереджальне завдання до уроку № 36).
Завантажити: Розвиток зв’язного мовлення. Контрольний твір-роздум за романом Ф. М. Достоєвського «Злочин і кара» (10 клас. Зарубіжна література) (Розмір: 22.3 KB, Завантажень: 74)