Конспекти уроків “Я досліджую світ” 3 класУсі уроки початкова школаФайли

Розмноження квіткових рослин. Як виростити нову рослину з насінини. Як виростити нову рослину без насіння (3 клас. Природознавство)

Тема. Розмноження квіткових рослин. Як виростити нову рослину з насінини. Як виростити нову рослину без насіння

Мета: формувати уявлення про розмноження квіткових рослин, умови проростання насіння (тепло, вода, повітря), умови росту і розвитку рослин (тепло, вода, повітря, світло), про способи розмноження рослин іншими органами — листком, частинами стебла, кореневими паростками; учити пророщувати насіння, вирощувати рослини з насіння, розмножувати кімнатні рослини у різні способи; формувати вміння бачити проблему і формулювати її у формі запитання, цілеспрямовано сприймати об’єкт або його частину, узагальнювати сприйняття; виховувати спостережливість під час спільної діяльності (виконання довготривалих дослідів).

Обладнання: гербарії та малюнки квіткових рослин; колекції плодів і насіння, таблиці, фотографії, репродукції картин, колекція «Комахи-запилювачі».

ХІД УРОКУ

І. Перевірка домашнього завдання
1. Фронтальне опитування
— На які групи вчені розподілили всі рослини на Землі?

— Чому водорості вважаються найпростішими за будовою?
— Чому вони так називаються?
— Які органи є у наступної групи — мохів?
— Чому хвойні рослини називають вічнозеленими?
2. Гра «Що зайве?» (визначити зайві рослини)
• Ялина, сосна, дуб, ялівець, модрина.
• Яблуня, калина, айстра, фіалка, папороть.
• Каштан, береза, липа, осика, верба, ялиця, сосна.
3. Бесіда
— Чим мохи відрізняються від водоростей?
— Яких органів не мають мохи?
— До якої групи трав’янистих рослин належать хвощі й папороті?
— Як вони розмножуються?

II. Мотивація навчальної діяльності
— Сьогодні ми з вами вивчатимемо найпоширенішу на Землі, найбільшу за кількістю видів, найгарнішу групу рослин, що мають велике практичне значення в житті людей.

Що це за рослини, ви дізнаєтеся, коли відгадаєте кросворд.

Стала на поляні
В жовтім сарафані.
Підросте — всміхнеться,
Для вітрів вбереться
В платтячко біленьке,
Пишне та легеньке. (Кульбаба)
2. Із зеленої сорочки,
Що зітхав весною гай,
Білі дивляться дзвіночки.
Як зовуть їх, відгадай! (Конвалії)
3. У зеленім кожушку,
Костяній сорочці,
Я росту собі в ліску,
Всім зірвати хочеться! (Ліщина)
4. Навесні цвітуть мої свічі,
Заглядають сонцю в вічі,
А під осінь ті свічки
Вдягнуть з голок кожушки. (Каштан)
5. На сонечко схожий
І сонце я люблю,
За сонцем повертаю
Голівоньку свою. (Соняшник)
6. Під лопухом зелене яйце з хвостом. (Огірок)
7. В земляній сиджу коморі, а коса моя надворі. (Морква)
8. Я найперша зацвітаю
Синім цвітом серед гаю.
Відгадай, що за рослина? (Пролісок)
— Отже, які рослини вивчатимемо на уроці? (Квіткові)

III. Повідомлення теми і мети уроку

ІV. Вивчення нового матеріалу
1. Розповідь учителя з елементами бесіди
— Сьогодні продовжимо вивчення рослин. Рослини поширені всюди — в усіх кліматичних зонах, на всіх континентах, і живуть вони в різних умовах. Квіткові рослини у своїй великій різноманітності впливають на клімат Землі, на газообмін в атмосфері. Як ви гадаєте, чому? Що вони виділяють? (Кисень) Звідки взялася така велика кількість рослин? Із чого вони виростають?
— Як розмножуються квіткові рослини — ми дізнаємося сьогодні на уроці.
Органом розмноження квіткових рослин є квітка. Плід із насінням утворюється з квітки лише після запилення пилком. Як це відбувається в природі? Давайте з вами заплющимо очі й помандруємо на лісову галявину, у сад, на луг. Там світить яскраве сонечко, цвітуть дерева, квіти. Повіває легенький вітерець, який лоскоче обличчя. Хто весело літає над рослинами? (Бджоли, комахи, метелики, джмелі)
— Так. Це різні комахи збирають із квіток солодкий сік — нектар. Крім нектару, у квіток є пилок. Коли комаха сідає на квітку, пилок потрапляє на її тіло. Комаха перелітає до іншої квітки і переносить на неї пилок. Так відбувається запилення. Бджіл, метеликів, джмелів називають комахами-запилювачами.

Але не всі квіти яскраві, великі та мають запах. Тому багато квітів запилюються вітром. Вітер переносить жовтий пилок над посівами пшениці, вівса… Вітром запилюються і дерева: дуб, вільха, береза. Плоди захищають насіння. Давайте розглянемо колекції плодів і насіння.

Гра «Розпізнай плід і насіння»
— На що схожі плоди клена, ясена? (На крильця. Вони переносяться вітром.)
— А як поширюються плоди горобини, калини, обліпихи? (Птахами)
— Плоди і насіння рослин дуже різноманітні. Вони можуть бути великими і твердими, як у горіха, дрібними і легкими, наче порошинки, як у тополі. Великі й соковиті плоди ростуть на наших яблунях і грушах. Вони дуже поживні й багаті на вітаміни, а тому їх охоче поїдають як люди, так і птахи та звірі.

Насіння не пошкоджується в них у шлунку. Потрапляючи разом із послідом у ґрунт, воно проростає.

Отже, давайте проведемо вікторину.
— Для чого рослині необхідна квітка?
— Що з неї утворюється?
— Чому після дощової весни врожай яблук, слив, груш невисокий?
— Як запилюються рослини?
— Як допомогти пернатим друзям узимку?

2. Слухання вірша з екрана телевізора «Крилате насіння»
Кружляє над нами
Насіння крилате,
Радіє насіння,
Що вміє літати.
Це клени високі
З осінньої гілки
Синів проводжають
В далеку мандрівку.
І згадують сумно
Дерева бувалі:
Колись і вони
Над землею літали.
— Ми знову знялись би,
Як наше насіння,
Та роки не ті,
І тримає коріння.
Кружляє у небі
Насіння крилате,
Радіє насіння,
Що вміє літати.
Одна насінина
З кленової крони
Довірливо сіла
Мені на долоню.
І каже: — Я довго
Блукала над містом,
Але на асфальт
Не наважилась сісти.
Благаю, мій друже,
Якщо це не важко,
Візьми й посади мене
В землю, будь ласка.
Я виросту кленом
У нашому краї
І листом зеленим
Тебе привітаю.
3. Технології інтерактивного навчання: «Мікрофон», «Мозковий штурм»
— Чому насінина не наважилась сісти на асфальт?
— Які умови потрібні насінині для проростання, для росту і розвитку рослин?
4. Практична робота
1) Розглядання насінини квасолі.
2) Демонстрація дослідів, описаних у підручнику (С. 122) учнями, які утворили три групи: «Паросток», «Тепло», «Повітря» (у вигляді прес-конференції).
Завдання для дослідів учні отримали заздалегідь. Спостерігали за проростанням насіння.
— Чому не проросло насіння у холодному місці? (Бо для проростання насіння потрібне тепло.)
— Чому не проросло насіння квасолі, коли воно було залите водою? (Не мало
доступу повітря.
)
— Чи проросло насіння, коли воно було покладене на зволожену тканину, накрите такою самою тканиною і поставлене у тепле місце? Чому? (Було тепло, повітря і вода.) Обговоривши інформацію, експерти оцінюють результати дослідів, і учасники доходять висновку: для проростання насіння потрібні такі умови: вода, тепло, повітря.

Фізкультхвилинка

5. Демонстрація дослідів, описаних у підручнику (С. 123) і проведених учнями-дослідниками в живому куточку за один-два тижні у супроводі бесіди, яку організували журналісти (за допомогою вчителя)
— Чому пожовтіла і зів’яла рослина, яку не поливали? Яка ж умова необхідна для росту рослин? (Вода)
— Чому паросток, який був накритий склянкою, має поганий вигляд? (Бракувало повітря)
— Чому загинув паросток, коли його поставили в холодильник? (Бракувало тепла)
— Подивіться записи на дошці і зробіть висновок, які загальні умови потрібні для проростання насіння і для подальшого росту і розвитку рослин. (Вода, повітря, тепло)
— Якого кольору стало листя паростка квасолі, який стояв у темній шафі, хоча там йому було тепло, його поливали й у шафі є повітря? (Жовтого)
— Якою є четверта умова життя рослин? (Світло)
— Подивіться на останні досліди і зробіть висновок, чим відрізняється паросток квасолі, який посадили у прожарений промитий пісок, від паростка, який росте у звичайному ґрунті. Чому він такий слабкий, погано зростає, хоча їх обох поливали, розпушували ґрунт і пісок, тримали на світлі?
— Якою є п’ята умова, що необхідна для життя рослин?
— Пригадайте, що рослини беруть із ґрунту.
Експерти роблять загальні висновки з усіх дослідів, які умови потрібні для
росту і розвитку рослин. Записують на дошці: тепло, світло, вода, повітря, поживні речовини.
6. Як виростити нову рослину без насіння?
1) Розповідь учителя з елементами бесіди з використанням гербарію.
2) Робота з підручником за завданнями.
• Прочитайте в тексті (С. 124), які рослини розмножуються бульбами, цибулинами, кореневищами, як розмножується малина.
• Розгляньте малюнок (С. 125), перелічіть способи розмноження рослин.
З’ясуйте, яка садова рослина розмножується відводками.
3) Робота з таблицею «Розмноження рослин».

V. Закріплення вивченого матеріалу
Гра «Назвіть зайве слово»
— Бульбами розмножуються картопля, горох, цибулина, мак, пролісок, тюльпан.
— Стеблом розмножуються верба, смородина, нарцис, аґрус.
— Насінням розмножуються огірок, кріп, цибуля, горох, малина, суниця,
абрикос.

VІ. Підсумок уроку
— Продовжте речення.
• Органом розмноження квіткових рослин є…
• Запилення відбувається за допомогою…
• Щоб рослина добре росла й розвивалася, їй потрібні…

VII. Домашнє завдання
1) Опрацювати статті підручника (С. 120–125), читати і переказувати, відповідати на запитання.
2) Розпочати вирощування вдома кімнатної рослини за допомогою одного із способів, що вивчали на уроці.

Завантажити: Розмноження квіткових рослин. Як виростити нову рослину з насінини. Як виростити нову рослину без насіння (3 клас. Природознавство) (Розмір: 35.1 KB, Завантажень: 90)
  
Back to top button