Роздуми автора про майбутнє людини та людства. Гуманістичний зміст оповідання – віра в перемогу людського розуму (6 клас. Зарубіжна література)
Тема. Роздуми автора про майбутнє людини та людства. Гуманістичний зміст оповідання – віра в перемогу людського розуму
Мета. Продовжити знайомство з творчістю американського письменника Роберта Шеклі, порівняти, вчитись характеризувати образи майбутнього у творах письменників Р.Бредбері та Р.Шеклі, розвивати уміння порівнювати літературні твори з творами інших видів мистецтва; розвивати творчу уяву.
Обладнання: портрет Роберта Шеклі, проектор, мультимедійна презентація.
Тип уроку: урок вдосконалення знань, умінь, навичок.
Фантастика про майбутнє допомагає нам жити в теперішньому» Р.Д.Бредбері
Хід уроку
І. Організаційний момент.
Повідомлення теми, очікуваних результатів.
Запис теми та епіграфу уроку в зошити.
ІІ. Актуалізація опорних знань і умінь.
- Які якості допомагають вижити Кліві?(Йому допомагають вижити такі риси характеру: врівноваженість і спокій (він не розгубився, коли побачив, що корабель потрапив в аварійне становище), дисциплінованість (Покидаючи зореліт, не забуває про сумку з поштою, яку не кидає навіть тоді, коли знаходиться в небезпечних ситуаціях),мужність і витримка(Намагається опанувати свої думки і не панікувати.), цілеспрямованість,(Старається зрозуміти закон виживання на незнайомій планеті.)
- Чи зміг би Кліві врятуватися якби вчасно не поспіла допомога товаришів?
- Які моральні цінності, на вашу думку повинні панувати у світі майбутнього?(Доброта, дружба, милосердя, відповідальність, дисциплінованість тощо)
- Чому сталася ядерна катастрофа в оповіданні Р.Бредбері «Посмішка»(Тому що люди забули про духовні цінності, захопившись досягненнями цивілізації)
- Як ви думаєте, чому епіграфом до нашого уроку є саме цей вислів Р.Бредбері?(Коли люди дізнаються, що з ними може трапитись у майбутньому в разі якихось неправильних дій, то вони намагатимуться не робити таких помилок, налаштовуватимуть себе на зустріч з майбутнім)
- Яку роль у світі літератури відіграє наукова фантастика?(дуже важливу, вона допомагає людям готуватися до майбутнього)
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Вчитель. Роберт Шеклі переносить свого героя у невизначене майбутнє. Світ дуже швидко змінюється, стрімко розвивається наука, техніка, в природі відбуваються непередбачувані катаклізми, людина не може бути певна, що її чекає завтра, до чого їй бути готовою, як протистояти невідомому. Звідси і надзвичайна напруга, яку відчув герой Роберта Шеклі, потрапивши в надзвичайну ситуацію.Але він збирає волю, нерви в один клубок і включає те, що дано людині природою, що заздалегідь у людини завжди з собою – свій мозок. Людина має бути настільки розумною, що у лічені хвилини вона мусить співставити, осмислити, зрозуміти, прийняти рішення і перемогти.
- Чому Шеклі робить свого героя, звичайного поштаря, переможцем над фантастичними створіннями? ( бо він вірить у силу волі і розуму людини, яка здатна мобілізувати в екстремальній ситуації весь свій потенціал)
Вчитель. Так, дійсно, в цьому і заключається гуманістичний зміст оповідання.
- Дослідимо за текстом, якою повинна бути людина майбутнього?(учні наводять приклади з тексту, разом коментують)
Зрозумівши, що думка на цій планеті матеріалізується, Лерой Кліві робить спробу керувати своїми думками. Виявляється, це дуже важка річ.«Кліві зрозумів, що намагатися не думати про щось – це все одно, що зупиняти лавину голими руками. Людський мозок неможливо свідомо й прямо загальмувати. Для цього потрібні час і практика.». А ще людина майбутнього повинна мати такі риси:
силу волі, дисциплінованість— свідоме прагнення до якої-небудь мети, влада над собою та керуванні своїми діями і вчинками(Завдяки дисциплінованості та надзвичайним зусиллям волі Кліві зберігає пошту, досягає мети освоєння телепатії , навчається керувати думками);
мужність — вияв хоробрості, стійкості, рішучості(герой проявляє усі ці якості в різних ситуаціях);
сміливість — здатність переборювати труднощі, ризикувати заради благородної мети (Кліві ризикує життям, експериментуючи зі своїми думками, вчинками;
відвага — смілива поведінка людини в небезпечній ситуації; здатність до такої поведінки (герой не розгублюється і починає рішуче діяти);
кмітливість — здатність людини легко схоплювати, добре розуміти суть явища; тямущість, здогадливість, спостережливість (про це яскраво свідчать спостереження Кліві за дивними тваринами);
обережність, — якості людини, яка поводиться стримано, обдумано, передбачливо, не наражаючись на можливу небезпеку, неприємності (весь час намагається контролювати потік своїх думок, щоб уникнути небезпеки);
віра – сподівання у зміни на краще (Лерой Кліві вірить, що йому вдасться пізнати закон виживання, що на допомогу прилетить зореліт);
бажання вижити та жити (Він щомиті бореться за життя, ).
Який настрій фіналів оповідань Р.Бредбері «Усмішка» та «Запах думки» Р.Шеклі? (оповідання мають оптимістичний настрій, автори вірять в силу розуму людини. Том («Усмішка») збереже «усмішку» і відновить в майбутньому цивілізацію людям на добро, Кліві перемагає дивних істот, отже в майбутньому завдяки своєму розумові людина має всі шанси на виживання )
- Як ви вважаєте, хто є головним героєм Кліві чи потік його думки? ( Потік думки виступає в ролі головної дійової особи у творі. Через його думки ми пізнаємо його самого)
- Чому рятувальників здивувало те, що на тілі Лероя Кливі, який стояв у самому центрі пожежі, не було жодного опіку? Чим це пояснюється?(Вогонь у творі «Запах думки» має символічне значення. Сила вогню, здатна все змітати на своєму шляху, символізує силу людського розуму. )
Заключне слово учителя:
Отже, Роберт Шеклі показує нам, якою повинна бути людина майбутнього, щоб могла вижити у боротьбі із невідомим. Головний герой стоїть перед вибором – навчитися і розвинути за декілька годин телепатію в собі, щоб успішно протистояти хижакам, або бути їх здобиччю. І землянин зміг. Зміг настільки, що став телепатом, який обманув не тільки інопланетних тварин, але і землян, що прибули йому на допомогу.
VІ. Оцінювання.
VІІ. Домашнє завдання.(за вибором)
− Висвітлити свою думку щодо майбутнього людства.
- Підготувати повідомлення про твори сучасного мистецтва на тему майбутнього (кіно, живопис, музика тощо), зіставити їх із творами Рея Бредбері й Роберта Шеклі.