Конспекти уроків “Я досліджую світ” 3 класУсі уроки початкова школаФайли

Повітря навколо нас. Властивості повітря (3 клас. Природознавство)

Тема. Повітря навколо нас. Властивості повітря

Мета: розширити й поглибити уявлення дітей про значення і місцезнаходження повітря на землі, про властивості повітря (прозоре, безбарвне, без запаху, розширюється під час нагрівання і стискається під час охолодження, погано проводить тепло); формувати вміння виконувати досліди, спостерігати за перебігом і результатами досліду; учити робити висновки, міркувати за аналогією; виховувати пізнавальний інтерес до вивчення природи, здатність спілкуватися в процесі спільної діяльності.

Обладнання: дитячі надувні іграшки (кульки, качечки та ін.); склянка з водою; грудки сухої глини, землі, цукру; свічка; дрібні шматочки паперу.

ХІД УРОКУ

І. Організація класу

ІІ. Повторення вивченого на попередньому уроці

ІІІ. Оголошення теми і мети уроку
— Послухайте уважно і скажіть, будь ласка, про що йдеться.
Воно таке велике, що займає цілий світ, воно таке маленьке, що в найменшу щілинку зайде. (Повітря)
— Сьогодні на уроці ми дізнаємось, що таке повітря, де воно може бути і чому
потрібно дбати про чистоту повітря.

IV. Вивчення нового матеріалу
— Земля оточена з усіх боків повітрям. Воно невидиме, але є усюди. Заповнює щілини, є у ґрунті, у воді. Без повітря не можуть жити рослини, тварини, люди. Ми дихаємо повітрям. Але воно потрібне не тільки для дихання. Повітря розсіює сонячні промені вдень, уночі оберігає від охолодження, є своєрідним щитом планети. Що ж таке повітря?
Це суміш багатьох газоподібних речовин: азоту, кисню, вуглекислого газу. Кожен із газів виконує свою роль. Кисень забезпечує процеси дихання і горіння. Крім газів, у повітрі є домішки (водяна пара, дим, сажа, пил та інші речовини). Зараз ми переконаємося, що у нас в класі є повітря. Ось шматочки паперу.
Я кладу їх на долоньку. А тепер змахну книжкою над долонькою. Що сталося? (Шматочки злетіли з долоньки.)
— Чому? Тому що ми книжкою сколихнули повітря. А повітря, в свою чергу, сколихнуло шматочки паперу, і вони розлетілися навсебіч.
Фізкультхвилинка
— Яка зараз пора року? (Осінь)
— Так, минули теплі літні дні. І осінь нам принесла прохолодні днини. Давайте відчинимо вікно або двері класної кімнати. Що ви відчули? (Повіяло холодом.)
— Правильно, ви відчули холод. Але це не просто холод. Це до нас у клас «забігло» повітря, воно, напевно, також хоче зігрітися. Отже, повітря, як бачите, рухається, переміщається. А переміщення повітря на вулиці називається вітром. Від того, як саме повітря переміщається, залежить сила вітру (дме з великою силою, вітер ледь відчутний тощо). А переконатись у тому, що повітря є всюди, нам допоможуть такі досліди.
Дослід 1. Візьмемо склянку з водою. Зануримо в неї грудочки цукру, глини, землі та ін.
— Що ви побачили? (З’являються бульбашки.)
— Бульбашки є повітрям. Його вода витіснила з тих речовин, які ми поклали у склянку, і тепер воно виходить у вигляді бульбашок.

Дослід 2. Повітря може займати місце, його можна стиснути. Ось стиснутим повітрям ми наповнили ці кульки, іграшки. Давайте покладемо їх у воду. Що ви бачите? (Вони плавають.)
— Отже, речі, наповнені повітрям, не тонуть у воді.
Якщо ви були уважними, ви почули, що я сказала, що повітря має бути чистим і ми повинні дбати про чистоту повітря. Як саме ми маємо це робити?

V. Робота з підручником
Проводиться бесіда за малюнками підручника. Опрацьовується матеріал, поданий у підручнику. Даються відповіді на запитання в підручнику.
Дослід 3. Візьмемо дві склянки з гарячою водою. Виміряємо температуру води в обох склянках. Одну склянку накриємо більшою склянкою. А другу залишимо відкритою. Через деякий час виміряємо температуру води в обох склянках.
Гра «Акваріум» (інтерактивні технології)
Опис гри:
об’єднати учнів у групи по 4–6 осіб. Одна з груп сідає в центр класу, щоб відокремитись від слухачів (решти учнів) певною відстанню.
Група отримує завдання для проведення групової дискусії: «Чому в накритій склянці вода залишилась гарячою?».
1) Група читає завдання вголос.
2) Обговорюють його в групі.
3) За 3–5 хвилин знаходять правильну відповідь.
Поки діюча група займає місце в центрі, учитель зачитує решті класу завдання і нагадує правила дискусії у малих групах. Кожній групі пропонується вголос протягом 3–5 хвилин обговорити та знайти відповідь.
Після закінчення відведеного для дискусії часу група обґрунтовує свою відповідь, а решта групи висловлює свої думки — погоджуються вони з відповіддю групи чи ні. Якщо ні, то чому? Бесіда триває протягом 2–3 хв. Після цього місце в «Акваріумі» займає інша група й обговорює наступне питання чи іншу ситуацію.
Фізкультхвилинка
Взяли кульки дружно в руки
І давай щосили дути,
Потім кульки ми пустили —
Вони швидко полетіли…

VI. Закріплення матеріалу
— Які властивості має повітря?
— За допомогою яких дослідів можна довести, що під час нагрівання повітря розширюється, а під час охолодження — стискається?
— До яких тіл належить повітря?
— Де знаходиться повітря?
— Як можна довести, що повітря займає певне місце?

VIІ. Підсумок уроку
— Яку тему ми вивчали на уроці?
— Що таке повітря?
— Що таке атмосфера?
— Чому безхмарне небо блакитне?
— Які властивості повітря ви знаєте?

XIІІ. Оцінювання учнів

ІХ. Домашнє завдання
1) Опрацювати статті підручника: «Повітря», «Властивості повітря».
2) Дати відповідь на запитання: «Як люди використовують у побуті властивість повітря погано проводити тепло?».

Завантажити: Повітря навколо нас. Властивості повітря (3 клас. Природознавство) (Розмір: 27.3 KB, Завантажень: 107)
  
Back to top button