17 листопада 2021 року, презентовано новий онлайн-інструмент для моніторингу рівня безпеки і комфорту шкіл, створений Міністерством освіти і науки спільно з Дитячим фондом ООН (ЮНІСЕФ) в Україні. Інструмент стане частиною національної системи автоматизованого інформаційного комплексу освітнього менеджменту (АІКОМ).
Дані, які містяться в базі даних інформаційної системи управління освітою ПАК «АІКОМ», можуть бути доповнені новими вимірами, що є доданою цінністю для освітньої аналітики МОН.
Інструмент «Експрес-оцінювання», розроблений у межах концепції «Безпечна і дружня до дитини школа» (БДДШ), дозволяє перевірити наступні показники:
- санітарні умови у закладі освіти (наявність свіжої питної води, чистих і теплих туалетів, доступного і корисного харчування тощо);
- рівність можливостей для всіх учнів, незалежно від їхньої статі, соціального статусу, культурного походження, віросповідання або стану здоров’я;
- якість освітнього процесу (система навчання сприяє розвитку навичок та вмінь у всіх сферах, учні забезпечені навчальним планом і програмами відповідно до віку, враховуються індивідуальні особливості учнів, створено умови для впровадження різних стилів навчання, підтримання активного навчання і розвитку критичного мислення, ознайомлення дітей з інформаційними технологіями, розвитку в них життєвих навичок під час навчання з професійними, компетентними і вмотивованими вчителями);
- захист і піклування про здобувачів освіти (враховано інтереси учнів, учні убезпечені від ризикованої поведінки, надзвичайних ситуацій природного, техногенного або соціального походження);
- залученість учнів, сімей та місцевих громад (заклад освіти цінує і стимулює участь батьківських комітетів та шкільного самоврядування в плануванні шкільних заходів; надає освітні послуги дорослому населенню, є освітнім центром громади).
Результати оцінювання закладу освіти дозволяють визначити його сильні й слабкі сторони, запланувати заходи з удосконалення.
Моделювання концепції «Безпечна і дружня до дитини школа» відбувалося протягом 2017-2021 років у ста пілотних школах Донецької та Луганської областей. Школам-учасницям вдалося зокрема:
- збільшити довіру до закладів освіти на рівні громади;
- посилити партнерські взаємини між владою, учнями, батьками й освітянськими колективами;
- зафіксувати, що діти відчули важливість їхніх думок для дорослих, а також побачили, як їхні пропозиції втілюються в життя, а не залишаються на папері;
- збільшити громадську активність дітей, їхню зацікавленість у житті школи;
- посилити практику ненасильницької комунікації серед учнів;
- пересвідчитися, що педагогічні працівники набули навичок проєктної діяльності;
- збільшити використання інтерактивних технологій, пожвавити обмін професійним досвідом.
МОН та ЮНІСЕФ планують поширювати досвід шкіл-учасниць на всі заклади загальної середньої освіти України. Для цього відбудеться навчання національних тренерів і буде розроблено типову програму підвищення кваліфікації практичних психологів, соціальних працівників та керівників закладів.
Згодом національні тренери проведуть навчання за типовою програмою, моделюючи концепцію «Безпечна і дружня до дитини школа» для фахівців закладів освіти.
Для того, щоб скористатися онлайн-інструментом та провести моніторинг, закладу освіти слід зареєструватись на платформі АІКОМ.
Читайте також: Із понеділка, 22 листопада, столичні школярі повернуться за парти