Охорона ґрунту (3 клас. Природознавство)

Тема. Охорона ґрунту

Мета: формувати уявлення про значення ґрунту в природі та значення його для людей, про шляхи забруднення і руйнування ґрунту, про охорону і збереження ґрунту.

Обладнання: обладнання попереднього уроку; таблиці, на яких зображена поливна система ґрунтів, оброблення полів отрутохімікатами, змивання водами пагорбів.

ХІД УРОКУ

І. Перевірка домашнього завдання
1. Фронтальне опитування
— Чому землю називають годувальницею?
— Яке значення має ґрунт для людини?
— Із чого складається ґрунт?
— Який ґрунт називають родючим?
— Від чого залежить його родючість?
2. Індивідуальне опитування
Завдання 1. Продовжити речення: «До складу ґрунту входять…».
Завдання 2. Яким є значення ґрунту для людей?
Завдання 3. Що беруть із ґрунту рослини?

II. Актуалізація опорних знань учнів
— В Україні багато родючих чорноземів. Чи можна сказати, що Україна — багата країна?
Метод «Прес» (інтерактивна технологія навчання)
Висловлювання учнів повинні мати таку структуру й етапи:
1) Позиція: почати зі слів «Я вважаю, що…».
Учень висловлює свою думку, пояснює, у чому полягає його точка зору.
2) Обґрунтування: починаючи словами «Тому що…», навести причину появи
цієї думки (на чому ґрунтуються докази на підтримку позицій учня).
3) Приклад: учень продовжує висловлювання («…наприклад…»), наводить факти, дані, що підтверджують його позицію.
4) Висновки: завершує висловлювання: «Отже (тому), я вважаю…» і робить висновок.

III. Повідомлення теми і завдань уроку
Бесіда вчителя (із використанням таблиць).
• Вирощування різноманітних рослин на ґрунті.
• Зниження родючості ґрунту.
• Засолення ґрунтів.
• «Омертвіння» ґрунтів.
• Руйнування ґрунтів.
• Охорона ґрунту.

IV. Мотивація навчальної діяльності
— Яке значення має ґрунт для людини?
— Чому руйнується ґрунт?
— Як потрібно охороняти ґрунт?

V. Первинне сприйняття й усвідомлення нового матеріалу
1. Робота з текстом підручника (С. 103–104)
2. Бесіда з метою усвідомлення прочитаного матеріалу
— Для чого людина використовує ґрунт?
— За яких причин знижується родючість ґрунту?

— Чому шкідливе надмірне поливання?
— Як захищають ґрунт на пагорбах?
— Для чого слід насаджувати лісозахисні смуги?

VI. Закріплення та осмислення знань
— Для чого роблять снігозатримання на полях?
— Чому землю називають годувальницею?
— Як ви розумієте прислів’я: «Є сніг на полях — буде хліб на столах»?

VII. Узагальнення та систематизація знань
Пояснення змісту прислів’їв.
• Земля — наша мати, всіх годує.
• Земля турботу любить.
• Квітами милуйся, а землею радуйся.

VIII. Домашнє завдання
1) Опрацювати статтю підручника «Охорона ґрунту» (С. 103–104).
2) Підготуватися до відповіді на запитання: чому не можна спалювати листя і суху траву в садах, парках, на берегах річок?

Додатковий матеріал
ҐРУНТ І КРУГООБІГ РЕЧОВИН

Ґрунт можна порівняти з тоненькою плівкою, що вкрила сушу нашої величезної планети, але без цієї плівки не було б на суші ні рослин, ні тварин, ні людини. Чому?

Ви пам’ятаєте, що основна частина ґрунту — перегній. З нього під дією мікроорганізмів утворюються солі. Вони розчиняються у воді, яка є в ґрунті. А тоді їх використовують рослини. Рослинами живляться тварини. Коли рослини і тварини помирають, їхні рештки потрапляють у ґрунт і під дією мікроорганізмів перетворюються на перегній. З перегною знов утворюються солі. Їх використовують нові рослини. А рослинами живляться нові тварини. Ось так речовини і подорожують у природі ніби по кругу: із ґрунту — в рослини, із рослин — в тіла тварин, а з рештками рослин і тварин — знову в ґрунт. Учені називають це явище кругообігом речовин.

Уявіть собі, що ґрунту раптом не стало. Кругообіг речовин зупинився. Зникли рослини і тварини. Отже, не зможуть жити на Землі і люди.

Ось чому говорять, що ґрунт дорожче за золото. Без золота люди змогли б прожити, а без ґрунту — ні…

Завантажити: Охорона ґрунту (3 клас. Природознавство) (Розмір: 19.6 KB, Завантажень: 20)
  

Залишити коментар

Ваша електронна адреса не буде опублікована.Обов'язкові поля позначені *

*