Л. М. Толстой. Життєвий і творчий шлях письменника. Творчість Л. М. Толстого як явище літератури реалізму (10 клас. Зарубіжна література)
Л. М. Толстой. Життєвий і творчий шлях письменника. Творчість Л. М. Толстого як явище літератури реалізму. Духовні й творчі шукання та здобутки письменника
Мета: формування предметних компетентностей: згадати разом із учнями про особливості доби реалізму у мистецтві та літературі, ознайомити із біографією Л. М. Толстого; визначитися із духовними та творчими пошуками й прагненнями Толстого; розвивати навички аналізу життя митця і впливу на його творчість; сприяти формуванню інтересу до літератури; виховувати мислячу людину, що вміє аналізувати, порівнювати, висловлювати свою точку зору, вільно спілкуватися за визначеною темою; формування ключових компетентностей: уміння навчатися: розвивати навички роботи з текстом, створення конспекту та презентації за означеною темою; комунікативної: розвивати навички виступу перед аудиторією, роботи в групі, дослухання до думок однокласників; інформаційно-цифрової: розвивати навички роботи із джерелами інформації (літературними та інтернету); загально-культурної грамотності: прищеплювати прагнення до літературної освіти, естетичний смак; сприяти розширенню світогляду школярів.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Обладнання: дидактичний матеріал, мультимедійний проектор, комп’ютер, виставка книг із творами Л. М. Толстого, портрет письменника; бланки портфоліо (5 сторінок формату А5), ножиці, клей, кольорові ручки (для кожного учня).
Випереджальне завдання (в групах): підготувати повідомлення: 1-ша група — про визначні дати в біографії Л. М. Толстого (виховання, навчання, одруження тощо); 2-га група — про найвидатніші романи письменника («Війна і мир», «Анна Кареніна», «Воскресіння» тощо); 3-тя група — про цикл «Севастопольських оповідань» й інші твори малої прози (згадати про повість «Хаджі-Мурат»); 4-та група — про тематику та загальний перелік проблем, порушуваних Л. М. Толстим у творах; 5-та група — підготувати презентації та роздруківки слайдів (для кожного учня) за кожною із зазначених вище тем.
Реалісти із поглядами романтиків — ось хто ми такі.
К. О. Кірчев
Хід уроку
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
ІІ. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
ІІІ. РОБОТА НАД ТЕМОЮ УРОКУ
- Вступне слово вчителя про Л. М. Толстого як представника доби реалізму
- Створення портфоліо письменника
- Повідомлення та демонстрування презентацій представниками груп (за випереджальним завданням)
- Заповнення сторінок портфоліо
- Під час прослуховування повідомлень та перегляду презентацій створіть портфоліо письменника, заповнюючи сторінки необхідними даними та/або ілюстраціями.
Коментар. Удома учні мають закінчити портфоліо: зробити обкладинку, дописати дані та вклеїти ілюстрації.
Портфоліо Л. М. Толстого
Сторінка 1. Візитівка
(Портрет письменника) | (П. І. Б., роки життя, стисла характеристика) |
… | … |
Сторінка 2. Біографія
Дата (д/м/р) | Подія |
… | … |
Сторінка 3. Сім’я
П. І. Б. | Портрет/світлина | Член сім’ї |
… | … | … |
Сторінки 4-5. Тематика і проблематика творів письменника
Рік (роки) створення | Назва твору (цикл, до якого належить) | Тематика і проблематика твору, ілюстрації, додаткова інформація |
… | … | … |
3) Перевірка заповнених сторінок учителем, коригування
ІV. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ
- Заключне слово вчителя
- Бесіда
- Яким ви уявляєте собі Л. М. Толстого? Що думаєте про цього письменника?
- Які його твори ви вже читали? Які хотіли б прочитати після цього уроку?
- Як ви вважаєте, чи позначилося соціальне становище, у якому зростав письменник, на тематиці його творів, на ставленні до людей?
- Які основні теми та питання порушував у своїх творах Л. М. Толстой?
- Чи потрібні суспільству взагалі такі твори? Чи можуть вони чогось навчити?
- Рефлексія
Інтерактивний прийом «Мікрофон»
- Чи сподобався вам сьогоднішній урок? Відповідь аргументуйте.
- Що особливо запам’яталося, найбільше вразило?
- Що хотілося б додати до уроку?
V. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Закінчити створення портфоліо (див. коментар до портфоліо), прочитати повість Л. М. Толстого «Хаджі-Мурат».
Індивідуальне завдання: підготувати повідомлення про історію створення повісті Л. М. Толстого «Хаджі-Мурат».
Завантажити: Л. М. Толстой. Життєвий і творчий шлях письменника. Творчість Л. М. Толстого як явище літератури реалізму (10 клас. Зарубіжна література) (Розмір: 22.6 KB, Завантажень: 37)