Конспекти уроків української літератури 7 класУсі уроки української мови та літературиФайли

Ліна Костенко. Коротко про письменницю. Ідея зіткнення неповторності й буденності в поезії «Кольорові миші» (7 клас. Українська література) + Презентація

Автор: Дележа Альбіна Ярославівна

Навчальний заклад: гімназія № 290 м.Києва

Тема: Ліна Костенко. Коротко про письменницю. Ідея зіткнення неповторності й буденності в поезії «Кольорові миші».

Мета: познайомити учнів із життям та творчим шляхом Ліни Костенко; розкрити тематично-ідейний зміст та суть поезії «Кольорові миші»; дослідити зіткнення неповторності та стандарту в творі, розкрити алегоричний образ кольорових мишей, охарактеризувати образ головної героїні; формувати вміння учнів розуміти поезію, розвивати уяву, фантазію, вміння висловлювати свої думки; прищеплювати прагнення зберегти риси неординарної, неповторної особистості, толерантність, естетичний смак, позитивне мислення.

ХІД УРОКУ

  1. Організаційний етап

 Повідомлення теми та мети уроку

 Жінка, яка ніколи не боялася цензури. Жива легенда, яка боролася і бореться за Незалежність словом.  Безкомпромісна, принципова і сильна – Ліна Костенко. Саме з творчістю цієї письменниці ми познайомимось сьогодні на уроці. Прочитаємо її поезію «Кольорові миші», з’ясуємо її ідейний зміст та образи.

  1. Опрацювання навчального матеріалу

Ліна Василівна Костенко народилася у сім’ї вчителі 19 березня 1930 року в м. Ржищеві на Київщині. Коли дівчинці було 6 років – родина перебралася до столиці, де Ліна закінчила школу. Ще будучи школяркою, вона почала відвідувати літературну студію при журналі «Дніпро», а перші вірші випустила в 16 років.

Після закінчення середньої школи майбутня поетеса вступила в Київський педагогічний інститут, а після його завершення стала студенткою Московського літературному інституті імені О. М. Горького, який закінчила в 1956 році.

Одразу після завершення навчання Ліна Костенко видала свою дебютну збірку поезій «Проміння землі». Друга збірка «Вітрила» вийшла в 1958 році, за нею – збірка «Мандрівки серця» (1961 р.). Поетесі одразу вдалося завоювати любов та повагу українців, але не всім подобалася її творча діяльність. Збірку «Зоряний інтеграл» 1962 року заборонила до друку цензура, і відтоді ім’я Ліни Костенко зникло на 15 років. Увесь цей час поетеса писала «в шухляду» та стала однією з ключових фігур покоління українських шістдесятників.

За час вимушеного мовчання поетеса не сиділа, склавши руки, а створила свої найкращі твори: і «Берестечко», і «Маруся Чурай» – історичний роман у віршах, що чекав друку цілих 6 років, і був виданий лише у 1979. За нього поетеса отримала Державну премію імені Тараса Шевченка.

Наприкінці 90-х Ліна Костенко знову взяла паузу. На 10 років вона вже за власним бажанням зникла з публічного простору України. Вона відмовилася від звання Героя України, а до громадського життя на деякий час повернулася лише в період Помаранчевої революції.

А от літературне повернення Ліни Костенко відбулося 2010 року: письменниця видала свій перший прозовий твір «Записки українського самашедшого», що викликав великий ажіотаж. У січні 2011 року поетеса вирушила в тур-презентацію свого роману, але 9 лютого вже перервала тур через особисту образу.

Ліна Костенко має чимало регалій, хоча вони для неї нічого не значать. Вона – почесний доктор Чернівецького національного університету, лауреат Державної премії ім. Т.Шевченка, лауреат Міжнародної літературно-мистецької премії ім. О. Теліги. Також її було нагороджено Почесною відзнакою Президента України (1992) і Орденом князя Ярослава Мудрого V ступеня у березні 2000 року.

  1. Перегляд відео. Біографія письменниці

 https://www.youtube.com/watch?v=91xuA7obvCk

 Робота над змістом твору «Кольорові миші»

Творчість Ліни Костенко настільки багатогранна, що вона не може не включати у себе й поезії для дітей – добрі та повчальні. Однією з таких є твір «Кольорові Миші», який я пропоную вам розглянути. Але перш, ніж ми прочитаємо його, давайте подумаємо про назву твору? У кожного з вас, безперечно, є улюблений колір, який можна з чимось асоціювати: з певним предметом чи явищем, з настроєм, з певною подією у житті, зі спогадом.

  • Перед вами дві ілюстрації: кольорова і чорно-біла. Скажіть, яка вам більше подобається? Чому?
  • А уявіть на мить, що світ став чорно-білим. Чи буде вам комфортно в такому світі?
  • Чи хотіли б ви жити у чорно-білому світі? Чому?
  • Які асоціації викликає у вас назва твору Ліни Костенко?
  • Які очікування у вас від твору?

5.1. Виразне читання поезії «Кольорові миші»

5.2. Словникова робота

Цебто – тобто.

Юрма – натовп.

Ладом – так,  як треба.

Недоквас – недоквашене.

Жужмом – купою.

Мантія – судейська широка накидка чорного кольору.

Гарантія – зобов’язання щодо виконання угоди; забезпечення, порука.

Стандарт –еталон, який стає мірилом для інших подібних об’єктів.

5.3. Бесіда за питаннями

  • Коли відбувається дія і у якому місті?
  • Що саме трапилось у Вишгороді?
  • Як звали дівчину?
  • Скільки їй було років?
  • Що з нею трапилось?
  • Чи відомо вам з історії про те, як карали відьом?

Існує навіть такий термін, як «полювання на відьом» — масові переслідування та вбивства жінок, звинувачуваних у чаклунстві. Переслідування відьомі та чаклунів відоме ще з античних часів, але особливого розмаху досягло в Західній Європі та Америці наприкінці XV — середині XVII ст.  Із середини XVІ до середини XVІІ століття в Європі відбулось понад 50 тисяч відьомських процесів. Всім, мабуть відома й історія відомої героїні Франції Жанни д’Арк, яка була спалена на вогнищі зі звинуваченням у відьомстві.

На території України, як і в Європі в чаклунстві  також могли звинуватити будь-яку жінку. Відьми звинувачувалися у всіх мислимих і немислимих гріхах, починаючи від неврожаю, закінчуючи падінням худоби, посухою і проливними дощами. Підозрювану у бідах всього села або окремих її жителів, нерідко допитували з пристрастю. Природно, що багато хто після тортур, зізнавався у нескоєних ним гріхах. Багаття і осиковий кіл були головними засобами боротьби з відьмами.

В Україні найбільше «полювання на відьом» сталося в середині 1667 року в Гадячі на Полтавщині, де мав резиденцію лівобережний гетьман Іван Брюховецький. Йому постійно ввижалися зради й заколоти козацької старшини. Підтримки шукав у Москві, навіть одружився з московкою – бояринею Дарією Ісканською. Коли в неї стався викидень, забобонний Брюховецький вбачив у цьому відьомський підступ.  За наказом гетьмана «перед всем народом в Гадяче» спалили «пять баб ведьм да шестую гадяцкова полковника жену Острую» – дружину Семена Остренка.

Узагалі ж в Україні смертельні вироки щодо відьом і чарівників траплялися вкрай рідко, судячи із судових актів ХVI–ХVIIІ ст. церковний суд зловленим на чарах чи відьмуванні зазвичай постановляв відбути покаяння й спокуту гріхів. Якщо ж людині через відьомські чари було завдано значних матеріальних збитків або шкоди здоров’ю, скаргу на винуватицю чи винуватця передавали до цивільного суду – це вже був кримінальний злочин. Вирок за нього могли винести такий: бити батогами, сплатити штраф за завдані збитки, виселити з місця проживання. М’якість покарання дослідники пояснюють тим, що в Західній Європі відьмацтво сприймали як змову з дияволом, в Україні – тільки як заподіяну шкоду.

  • У чому звинувачували Анну? Зачитайте

 — Панове судді! Я її привів.

Вона робила… кольорові миші

з оцих ось жовтих і сухих листків.

Ото складе листочок до листочка,

два рази хукне — так і побіжать.

У мене діти, в мене син і дочки,

у них цяцьки так жужмом і лежать.

Вони були нормальні і здорові,

а ця чаклунка збила їх з пуття.

Вночі їм сняться миші кольорові.

Од тих мишей немає нам життя!

  • Як відреагував суддя на звинувачення?
  • Якої шкоди кольорові миші завдавали панові? Зачитайте

Сусід сказав, що миші ті якраз

такої шкоди не чинили зроду,

що в господарстві наче все гаразд,

а йдеться швидше про моральну шкоду.

Суддя спитав: — Вони на вас гарчать?

— Та, — каже, — ні. Але вони яскраві…

  • Яким був вирок?
  • Чому ми про нього не дізнаємось? Зачитайте

 Був сірий день. І сірий був сусід.

І сірий стіл. І сірі були двері.

І раптом нявкнув кольоровий кіт.

Залив чорнилом вирок на папері.

  • Як ви вважаєте, чому Ліна Костенко використовує повторення слова «сірий»?
  • Чому, на вашу думку, сусіда названо сірим?
  • Чи відомий вам вислів «сіра миша»? Що він означає?
  • Чи відомі вам вислові протилежні за значенням?

Фразеологізм «біла ворона» застосовують до людини, яка виділяється своєю поведінкою від інших. Цьому вислову майже дві тисячі років, і він увійшов у багато мов. Його автор — давньоримський поет Ювенал, який писав: «Доля наділяє царство рабам, полоненим… тільки щасливців таких менше, ніж білих ворон». У природі білі ворони трапляються дуже рідко. Їхнє забарвлення зумовлене відсутністю в організмі пігменту. Таких птахів закльовують їхні сірі родичі, бо вони вирізняються на тлі зграї.

  • Чи була Анна «білою вороною»?
  • Що ви можете сказати про дівчину?
  • Який жанр нагадує вам ця поезія?
  • Якщо в казці відбувається боротьба між добром та злом, то між якими поняттями боротьба у цьому творі?
  • Яке значення мають слова буденність, неповторність, індивідуальність, стандарт?
  • А яким є жанр цього твору?
  1. Актуалізація опорних знань
  • Пригадайте, що таке лірика?
  • Які види ліричних творів вам відомі?
  1. Літературний аналіз твору

Тема: зображення давніх часів, коли людей страчували за будь-яке чаклунство, звинувачення Анни в тому, що вона з багряного листя робить мишей.

Ідея: засудження тих, хто за індивідуальність, творчу думку переслідує людину, звинувачує і виносить вирок на страту.

Основна думка: кожна людина, навіть якщо вона ще маленька, — то неповторна індивідуальність, особистість.

Жанр: філософська лірика

  1. Узагальнення знань у вигляді тестового контролю
  1. Коли відбуваються події поезії «Кольорові миші»?

А) У наш час;     Б) у 17 столітті;   В) сто років тому

  1. Скільки років було головній героїні Анні?

А)12;   Б)10;   В) 7;

  1. Хто привів Анну до суду?

А) розлючений сусід;   Б) розлючена сусідка;   В)представники влади

  1. У чому звинуватили Анну?

А) у крадіжці;   Б) у тому, що літала на мітлі й гасила зірки; В) у чаклунстві.

  1. Що було матеріалом для виготовлення кольорових мишей?

А) фарби;   Б) осіннє листя;   В) кольоровий пластилін

  1. Який художній засіб вжито у рядках:

Багряне листя, кілька тих листочків,

Останнє листя із кленових віт.

А) порівняння;   Б) метафора;   В) епітет

  1. Яку шкоду на думку сусіда нанесли йому кольорові миші?

А) прогризли у підлозі дірку;   Б) вчинили моральну шкоду; В) згризли сухарі

  1. Що означають наведенні рядки:

Вони були нормальні і здорові,

А ця чаклунка збила їх з пуття.

А) те, що з появою Анни діти почали хворіти;

Б) те, що діти почали бешкетувати і поводитися дивно;

В) те, що Анна розбудила у дітях фантазію та творчу уяву.

  1. Фразеологізм «збити з пуття» означає:

А) заблукати;   Б) підбурити на погані вчинки;   В)зіпхнути із залізничної колії.

  1. Слова із поезії Ліни Костенко «Кольорові миші» «Життя – це справа без гарантії» означають:

А) життя непередбачене, і ніхто не знає, що може трапитися;

Б) у судді скінчилися папери, на яких писали людям гарантії;

В) гарантії не видаються безкоштовно.

  1. Чому автор у творі кілька разів повторює слово «сірий»?

А) це улюблений колір поетеси;

Б) сірий – символ тієї епохи;

В) щоб наголосити на буденності й одноманітності;

  1. Поезія Ліни Костенко «Кольорові миші» належить до:

А) громадянської лірики;

Б) пейзажної лірики;

В) філософської лірики.

  1. Підсумки уроку
  1. Домашнє завдання
  1. №11 ст. 201 – письмово
Завантажити: Ліна Костенко. Коротко про письменницю. Ідея зіткнення неповторності й буденності в поезії «Кольорові миші» (7 клас. Українська література) + Презентація + Сертифікат (Розмір: 28.2 MB, Завантажень: 1503)
Back to top button