Ліна Костенко. Коротко про письменницю. Ідея зіткнення неповторності й буденності в поезії «Кольорові миші» (7 клас. Українська література) + Презентація
Автор: Дележа Альбіна Ярославівна
Навчальний заклад: гімназія № 290 м.Києва
Тема: Ліна Костенко. Коротко про письменницю. Ідея зіткнення неповторності й буденності в поезії «Кольорові миші».
Мета: познайомити учнів із життям та творчим шляхом Ліни Костенко; розкрити тематично-ідейний зміст та суть поезії «Кольорові миші»; дослідити зіткнення неповторності та стандарту в творі, розкрити алегоричний образ кольорових мишей, охарактеризувати образ головної героїні; формувати вміння учнів розуміти поезію, розвивати уяву, фантазію, вміння висловлювати свої думки; прищеплювати прагнення зберегти риси неординарної, неповторної особистості, толерантність, естетичний смак, позитивне мислення.
ХІД УРОКУ
- Організаційний етап
Повідомлення теми та мети уроку
Жінка, яка ніколи не боялася цензури. Жива легенда, яка боролася і бореться за Незалежність словом. Безкомпромісна, принципова і сильна – Ліна Костенко. Саме з творчістю цієї письменниці ми познайомимось сьогодні на уроці. Прочитаємо її поезію «Кольорові миші», з’ясуємо її ідейний зміст та образи.
- Опрацювання навчального матеріалу
Ліна Василівна Костенко народилася у сім’ї вчителі 19 березня 1930 року в м. Ржищеві на Київщині. Коли дівчинці було 6 років – родина перебралася до столиці, де Ліна закінчила школу. Ще будучи школяркою, вона почала відвідувати літературну студію при журналі «Дніпро», а перші вірші випустила в 16 років.
Після закінчення середньої школи майбутня поетеса вступила в Київський педагогічний інститут, а після його завершення стала студенткою Московського літературному інституті імені О. М. Горького, який закінчила в 1956 році.
Одразу після завершення навчання Ліна Костенко видала свою дебютну збірку поезій «Проміння землі». Друга збірка «Вітрила» вийшла в 1958 році, за нею – збірка «Мандрівки серця» (1961 р.). Поетесі одразу вдалося завоювати любов та повагу українців, але не всім подобалася її творча діяльність. Збірку «Зоряний інтеграл» 1962 року заборонила до друку цензура, і відтоді ім’я Ліни Костенко зникло на 15 років. Увесь цей час поетеса писала «в шухляду» та стала однією з ключових фігур покоління українських шістдесятників.
За час вимушеного мовчання поетеса не сиділа, склавши руки, а створила свої найкращі твори: і «Берестечко», і «Маруся Чурай» – історичний роман у віршах, що чекав друку цілих 6 років, і був виданий лише у 1979. За нього поетеса отримала Державну премію імені Тараса Шевченка.
Наприкінці 90-х Ліна Костенко знову взяла паузу. На 10 років вона вже за власним бажанням зникла з публічного простору України. Вона відмовилася від звання Героя України, а до громадського життя на деякий час повернулася лише в період Помаранчевої революції.
А от літературне повернення Ліни Костенко відбулося 2010 року: письменниця видала свій перший прозовий твір «Записки українського самашедшого», що викликав великий ажіотаж. У січні 2011 року поетеса вирушила в тур-презентацію свого роману, але 9 лютого вже перервала тур через особисту образу.
Ліна Костенко має чимало регалій, хоча вони для неї нічого не значать. Вона – почесний доктор Чернівецького національного університету, лауреат Державної премії ім. Т.Шевченка, лауреат Міжнародної літературно-мистецької премії ім. О. Теліги. Також її було нагороджено Почесною відзнакою Президента України (1992) і Орденом князя Ярослава Мудрого V ступеня у березні 2000 року.
- Перегляд відео. Біографія письменниці
https://www.youtube.com/watch?v=91xuA7obvCk
Робота над змістом твору «Кольорові миші»
Творчість Ліни Костенко настільки багатогранна, що вона не може не включати у себе й поезії для дітей – добрі та повчальні. Однією з таких є твір «Кольорові Миші», який я пропоную вам розглянути. Але перш, ніж ми прочитаємо його, давайте подумаємо про назву твору? У кожного з вас, безперечно, є улюблений колір, який можна з чимось асоціювати: з певним предметом чи явищем, з настроєм, з певною подією у житті, зі спогадом.
- Перед вами дві ілюстрації: кольорова і чорно-біла. Скажіть, яка вам більше подобається? Чому?
- А уявіть на мить, що світ став чорно-білим. Чи буде вам комфортно в такому світі?
- Чи хотіли б ви жити у чорно-білому світі? Чому?
- Які асоціації викликає у вас назва твору Ліни Костенко?
- Які очікування у вас від твору?
5.1. Виразне читання поезії «Кольорові миші»
5.2. Словникова робота
Цебто – тобто.
Юрма – натовп.
Ладом – так, як треба.
Недоквас – недоквашене.
Жужмом – купою.
Мантія – судейська широка накидка чорного кольору.
Гарантія – зобов’язання щодо виконання угоди; забезпечення, порука.
Стандарт –еталон, який стає мірилом для інших подібних об’єктів.
5.3. Бесіда за питаннями
- Коли відбувається дія і у якому місті?
- Що саме трапилось у Вишгороді?
- Як звали дівчину?
- Скільки їй було років?
- Що з нею трапилось?
- Чи відомо вам з історії про те, як карали відьом?
Існує навіть такий термін, як «полювання на відьом» — масові переслідування та вбивства жінок, звинувачуваних у чаклунстві. Переслідування відьомі та чаклунів відоме ще з античних часів, але особливого розмаху досягло в Західній Європі та Америці наприкінці XV — середині XVII ст. Із середини XVІ до середини XVІІ століття в Європі відбулось понад 50 тисяч відьомських процесів. Всім, мабуть відома й історія відомої героїні Франції Жанни д’Арк, яка була спалена на вогнищі зі звинуваченням у відьомстві.
На території України, як і в Європі в чаклунстві також могли звинуватити будь-яку жінку. Відьми звинувачувалися у всіх мислимих і немислимих гріхах, починаючи від неврожаю, закінчуючи падінням худоби, посухою і проливними дощами. Підозрювану у бідах всього села або окремих її жителів, нерідко допитували з пристрастю. Природно, що багато хто після тортур, зізнавався у нескоєних ним гріхах. Багаття і осиковий кіл були головними засобами боротьби з відьмами.
В Україні найбільше «полювання на відьом» сталося в середині 1667 року в Гадячі на Полтавщині, де мав резиденцію лівобережний гетьман Іван Брюховецький. Йому постійно ввижалися зради й заколоти козацької старшини. Підтримки шукав у Москві, навіть одружився з московкою – бояринею Дарією Ісканською. Коли в неї стався викидень, забобонний Брюховецький вбачив у цьому відьомський підступ. За наказом гетьмана «перед всем народом в Гадяче» спалили «пять баб ведьм да шестую гадяцкова полковника жену Острую» – дружину Семена Остренка.
Узагалі ж в Україні смертельні вироки щодо відьом і чарівників траплялися вкрай рідко, судячи із судових актів ХVI–ХVIIІ ст. церковний суд зловленим на чарах чи відьмуванні зазвичай постановляв відбути покаяння й спокуту гріхів. Якщо ж людині через відьомські чари було завдано значних матеріальних збитків або шкоди здоров’ю, скаргу на винуватицю чи винуватця передавали до цивільного суду – це вже був кримінальний злочин. Вирок за нього могли винести такий: бити батогами, сплатити штраф за завдані збитки, виселити з місця проживання. М’якість покарання дослідники пояснюють тим, що в Західній Європі відьмацтво сприймали як змову з дияволом, в Україні – тільки як заподіяну шкоду.
- У чому звинувачували Анну? Зачитайте
— Панове судді! Я її привів.
Вона робила… кольорові миші
з оцих ось жовтих і сухих листків.
Ото складе листочок до листочка,
два рази хукне — так і побіжать.
У мене діти, в мене син і дочки,
у них цяцьки так жужмом і лежать.
Вони були нормальні і здорові,
а ця чаклунка збила їх з пуття.
Вночі їм сняться миші кольорові.
Од тих мишей немає нам життя!
- Як відреагував суддя на звинувачення?
- Якої шкоди кольорові миші завдавали панові? Зачитайте
Сусід сказав, що миші ті якраз
такої шкоди не чинили зроду,
що в господарстві наче все гаразд,
а йдеться швидше про моральну шкоду.
Суддя спитав: — Вони на вас гарчать?
— Та, — каже, — ні. Але вони яскраві…
- Яким був вирок?
- Чому ми про нього не дізнаємось? Зачитайте
Був сірий день. І сірий був сусід.
І сірий стіл. І сірі були двері.
І раптом нявкнув кольоровий кіт.
Залив чорнилом вирок на папері.
- Як ви вважаєте, чому Ліна Костенко використовує повторення слова «сірий»?
- Чому, на вашу думку, сусіда названо сірим?
- Чи відомий вам вислів «сіра миша»? Що він означає?
- Чи відомі вам вислові протилежні за значенням?
Фразеологізм «біла ворона» застосовують до людини, яка виділяється своєю поведінкою від інших. Цьому вислову майже дві тисячі років, і він увійшов у багато мов. Його автор — давньоримський поет Ювенал, який писав: «Доля наділяє царство рабам, полоненим… тільки щасливців таких менше, ніж білих ворон». У природі білі ворони трапляються дуже рідко. Їхнє забарвлення зумовлене відсутністю в організмі пігменту. Таких птахів закльовують їхні сірі родичі, бо вони вирізняються на тлі зграї.
- Чи була Анна «білою вороною»?
- Що ви можете сказати про дівчину?
- Який жанр нагадує вам ця поезія?
- Якщо в казці відбувається боротьба між добром та злом, то між якими поняттями боротьба у цьому творі?
- Яке значення мають слова буденність, неповторність, індивідуальність, стандарт?
- А яким є жанр цього твору?
- Актуалізація опорних знань
- Пригадайте, що таке лірика?
- Які види ліричних творів вам відомі?
- Літературний аналіз твору
Тема: зображення давніх часів, коли людей страчували за будь-яке чаклунство, звинувачення Анни в тому, що вона з багряного листя робить мишей.
Ідея: засудження тих, хто за індивідуальність, творчу думку переслідує людину, звинувачує і виносить вирок на страту.
Основна думка: кожна людина, навіть якщо вона ще маленька, — то неповторна індивідуальність, особистість.
Жанр: філософська лірика
- Узагальнення знань у вигляді тестового контролю
- Коли відбуваються події поезії «Кольорові миші»?
А) У наш час; Б) у 17 столітті; В) сто років тому
- Скільки років було головній героїні Анні?
А)12; Б)10; В) 7;
- Хто привів Анну до суду?
А) розлючений сусід; Б) розлючена сусідка; В)представники влади
- У чому звинуватили Анну?
А) у крадіжці; Б) у тому, що літала на мітлі й гасила зірки; В) у чаклунстві.
- Що було матеріалом для виготовлення кольорових мишей?
А) фарби; Б) осіннє листя; В) кольоровий пластилін
- Який художній засіб вжито у рядках:
Багряне листя, кілька тих листочків,
Останнє листя із кленових віт.
А) порівняння; Б) метафора; В) епітет
- Яку шкоду на думку сусіда нанесли йому кольорові миші?
А) прогризли у підлозі дірку; Б) вчинили моральну шкоду; В) згризли сухарі
- Що означають наведенні рядки:
Вони були нормальні і здорові,
А ця чаклунка збила їх з пуття.
А) те, що з появою Анни діти почали хворіти;
Б) те, що діти почали бешкетувати і поводитися дивно;
В) те, що Анна розбудила у дітях фантазію та творчу уяву.
- Фразеологізм «збити з пуття» означає:
А) заблукати; Б) підбурити на погані вчинки; В)зіпхнути із залізничної колії.
- Слова із поезії Ліни Костенко «Кольорові миші» «Життя – це справа без гарантії» означають:
А) життя непередбачене, і ніхто не знає, що може трапитися;
Б) у судді скінчилися папери, на яких писали людям гарантії;
В) гарантії не видаються безкоштовно.
- Чому автор у творі кілька разів повторює слово «сірий»?
А) це улюблений колір поетеси;
Б) сірий – символ тієї епохи;
В) щоб наголосити на буденності й одноманітності;
- Поезія Ліни Костенко «Кольорові миші» належить до:
А) громадянської лірики;
Б) пейзажної лірики;
В) філософської лірики.
- Підсумки уроку
- Домашнє завдання
- №11 ст. 201 – письмово