Без води немає життя. Властивості води-рідини. Вода — розчинник (3 клас. Природознавство)

Тема. Без води немає життя. Властивості води-рідини. Вода — розчинник

Мета: розширити уявлення про значення води в природі, про три стани води і властивості води (не має власної форми, прозора, безбарвна, без запаху рідина; під час нагрівання розширюється і стискається під час охолодження); формувати елементарні поняття,  що вода — речовина, розчинник, розчин; учити робити розчини; виробляти вміння самостійно виконувати досліди, узагальнювати сприйняте під час виконання дослідів, робити висновки; виховувати пізнавальний інтерес, самостійність, організованість, відповідальність за виконану роботу.

Обладнання: склянка з водою і паличками на кожну парту, банка з водою і ложкою для демонстрації, пляшки різної форми (порожні), дощечка, грудочки льоду, ілюстрації.

ХІД УРОКУ

І. Перевірка домашнього завдання
1. Фронтальне опитування
— Як люди піклуються про чистоту повітря?
— Як людина використовує повітря?
— Де знаходиться повітря?
— Яке значення має повітря?
2. Індивідуальне опитування
— З чого складається повітря?
— Які властивості має повітря?
— Які речовини забруднюють повітря?

II. Мотивація навчальної діяльності. Оголошення теми уроку
Розгадування та обговорення загадок.
• Відома з віку рідина,
Усяк її вживає,
Буває маркою вона,
Сніжинкою буває,
Бува, як скло,
Крихка, тверда —
Звичайна, підкажіть,… (вода).
• Мене частенько просять, ждуть,
А тільки покажусь — ховатися почнуть. (Дощ)
• Білим килимом все поле вкрило. (Сніг)
Ніжна зірка сніжно-біла
На рукав згори злетіла.
Поки ніс її сюди,
Стала краплею води. (Сніжинка)
• Я вода і на воді плаваю. (Лід)
• Вночі спить на землі, а вранці висихає. (Роса)
— Ви відгадували загадки. Давайте ще раз скажемо, про що вони. (Дощ, сніжинка, лід, роса, вода…)
— А давайте поміркуємо і скажемо одним словом: це все… (вода).
— А тепер нам залишилося визначити тему уроку. Хто здогадався, про що
йтиметься? (Про воду)

ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів
— Чи доводилося вам бачити воду в природі?
— Де вона знаходиться?
— Для чого потрібна вода?

— Ми відгадували загадки. У яких станах може перебувати вода?
— Які властивості води ви знаєте?
— Чому говорять: «Без води не було б життя на Землі»?

IV. Первинне сприйняття й усвідомлення нового матеріалу
1. Бесіда
— Вода — багатство Землі. Вона необхідна для життя всіх живих організмів. У природі вода перебуває у трьох станах: рідкому (дощ, туман, роса, вода), твердому (сніг, лід, іній, крига, бурульки), газоподібному (водяна пара).
— А тепер пригадаємо, з чого складається будь-яка речовина. (Підручник, с. 81)
Якими є молекули води за формою і розміром в усіх трьох станах?
— А які відстані між молекулами у воді-рідині, воді — твердому тілі і воді — газоподібному тілі?
2. Ознайомлення з властивостями води
— Про які властивості рідин ви дізнались на попередніх уроках?
— Виллємо воду в тарілку. Що трапилось?
— Якою є перша властивість води? (Розтікається)
— Із банки переллємо воду у пляшки різної форми. Яку форму мала вода в банці? Яку форму має вода в пляшках? А свою форму має вода? (Вода набуває форми тієї посудини, в якій знаходиться.)
— Зануримо у склянку з водою ложку. Чи добре її видно? Отже, вода прозора.
— Чи має вода колір? Чи має запах? (Вода — безбарвна рідина без запаху.)
— Як і всі інші рідини, вода під час нагрівання розширюється, а під час охолодження — стискається.
Кому з вас доводилось спостерігати, що станеться з пляшкою чи склянкою з водою, якщо її винести, закрити і поставити на мороз?
— Отже, ще одна властивість води: коли вона замерзає і перетворюється на лід, вона перестає стискатися і починає розширюватися, саме тому пляшка або склянка з водою тріскаються на морозі.
Дослід 1. Кинути в склянку з водою 2–3 кришталики марганцівки, розмішати.
— Куди зникли кришталики?
— Якою стала вода? (Кришталики марганцівки розчинилися у воді.)
— Які ще речовини можуть розчинятись у воді? (Сіль, цукор, сік рослин, кров людей і тварин.)
— Для речовин, що розчинилися у воді, вода є розчинником. А вода з розчиненою в ній речовиною називається розчином (розчин солі, розчин цукру).
Дослід 2. У склянку з водою вкинемо пісок або глину. Ані пісок, ані глина не розчинилися. Речовини, що не розчиняються у воді, називають не розчинними у воді речовинами.
Фізкультхвилинка

V. Робота з підручником (С. 91–93)

VI. Закріплення та осмислення знань
— Як довести, що вода в газоподібному стані (пара) дійсно існує?
— Чому вода має різний смак у колодязях, морях, мінеральних джерелах?
— Чому плями від олії не змиваються водою?

VII. Узагальнення та систематизація знань
Технологія «Мікрофон»
1) Які ви знаєте властивості води?
2) Вода — розчинник:
а) тверді речовини; б) рідкі речовини; в) газоподібні речовини.

VIIІ. Домашнє завдання
Опрацювати статті: «Без води немає життя», «Властивості води-рідини», «Вода — розчинник».

Завантажити: Без води немає життя. Властивості води-рідини. Вода — розчинник (3 клас. Природознавство) (Розмір: 19.6 KB, Завантажень: 6)
  

Залишити коментар

Ваша електронна адреса не буде опублікована.Обов'язкові поля позначені *

*