Конспекти уроків української літератури 8 класУсі уроки української мови та літературиФайли

Оригінальність і простота висловлення глибоких почуттів і важливих думок у поезіях В.Голобородька «Наша мова», «Теплі слова» (8 клас. Українська література) + Презентація

Автор: Дележа Альбіна Ярославівна

Навчальний заклад: гімназія № 290 м.Києва

Тема: Оригінальність і простота висловлення глибоких почуттів і важливих думок у поезіях В.Голобородька «Наша мова», «Теплі слова»

Мета: продовжити роботу над творчістю Василя Голобородька, опрацювавши поезії «Наша мова», «Теплі слова»; виконати ідейно-тематичний аналіз поезій, розкрити мотиви, образи, жанрову приналежність; розвивати вміння виразного читання поетичних творів, літературного аналізу; виховувати патріотичні почуття, любов до рідної мови.

Хід уроку

  1. Організаційний етап
  1. Актуалізація опорних знань

На минулому уроці ми познайомилися з життям та творчістю Василя Голобородька. Давайте пригадаємо, що нам про нього відомо. Спростуйте або доведіть вислови:

  1. Василь Голобородько народився на Черкащині. (ні)
  2. Перші свої твори Василь Голобородько почав писати у школі, коли навчався у шостому класі, будучи одним із творців класної газети «Турист». (так)
  3. Свої перші твори Василь Голобородько писав українською мовою. (ні)
  4. Василь Голобородько закінчив Донецький педагогічний інститут з червоним дипломом. (ні)
  5. Василь Голобородько мав намір вступити до Московського Літінституту. (так)
  6. Перша збірка поезій Василя Голобородька «Летюче віконце» вийшла друком у Києві у 1970 році. (ні)
  7. Василя Голобородька вважали ворогом, бо його твори друкували за кордоном. (так)
  8. Збірка Василя Голобородька «Зелен день» вийшла у 1988 році і була відзначена премією ім.В.Симоненка (так)
  9. Василь Голобородько захоплюється українським фольклором та досліджує українські казки (так)
  10. Василь Голобородько пише свої поезії у жанрі верлібру (так).
  11. У 2014 році Василь Голобородько покинув Луганськ і оселився у США. (ні)
  12. Після завершення війни Василь Голобородько планує повернутися додому на Луганщину. (так)
  • З яким твором Василя Голобородька ми познайомились на минулому уроці?
  • Чим незвичний цей твір?
  1. Перевірка домашнього завдання
  2. Повідомлення теми та мети уроку

Любов до свого народу, батьківщини проявляється у поетів по-різному. Виражається вона не тільки у схилянні перед героїчним минулим та чеснотами України. Часто поети гострим словом таврували недоліки свого краю, недалекоглядність народних мас, бажаючи добра усім. Здавалося б, що закладена в нашій літературі традиція будити народ, називати суспільні негативні явища своїми іменами матиме своє продовження і в нових поколіннях письменників. Та не так на цю позицію митців стали дивитись у двадцяті і пізніші роки. Той з поетів, хто насмілювався думати і писати про інше, а тим паче критикував керівництво, боротися за традиції свого народу виключався за це не тільки з літературного процесу, але й часто з самого життя. Одні, як Василь Стус, пішли за свої переконання на загибель, інші, як Василь Голобородько, у внутрішню еміграцію. Адже, дійсно, понад 20 років його твори не друкувалися. І лише за часів незалежної України вони відкрились нам, читачам. Про що писав Василь Голобородько? За що боровся? На ці питання ми дамо відповіді на сьогоднішньому уроці.

  1. Бесіда за питаннями
  • Пригадайте, за що переслідувалися українські письменники у радянські часи?
  • У чому проявляється любов до свого народу, батьківщини, читаючи твори митців?
  • Пригадайте, хто з відомих вам письменників відмовився писати російською мовою, хоча починав писати саме нею?
  • Чому, на вашу думку, вони так вчинили?
  • Чи знайомі вам поезії, присвячені українській мові? Які?
  • А яка ваша думка з приводу того, якою є наша мова?
  1. Складання грона-характеристики «Наша мова»
  2. Робота над змістом твору Василя Голобородька «Наша мова»

В одному із інтерв’ю Василь Голобородько  так висловився про мову:

«Кожен народ відображає дійсність через свою мову і культуру, тому дійсність у кожній мові різниться між собою, є унікальною в порівнянні з іншими мовами…»

  • Чи погоджуєтесь ви з такою думкою письменника?

Рідній мові, яку письменник вважав унікальною, він присвятив не один свій твір. Зараз я пропоную вам познайомитись з поезією «Наша мова»

6.1. Виразне читання поезії «Наша мова» учнями

6.2. Бесіда за питаннями

  • Які поетичні образи автор створює в поезії?
  • Чому, на вашу думку, слова «Пісня», «Літопис» автор написав з великої літери, хоча сам вірш починається з малої?
  • Що є визначальною ознакою народної пісні?
  • Яке значення мають літописи?
  • Хто є ліричним героєм поезії?
  • Чому, на вашу думку, цей твір не має розділових знаків?
  • На якому принципі побудована поезія?
  • Які образи протиставляються?
  • Чому автор використовує слово «побратим»?

Побратимство існувало між козаками на Січі. Це були не просто товариські стосунки, дружба, а набагато глибший зв’язок між людьми. Існував обряд братання. Після нього кожен козак клявся, що ніколи не зрадить свого побратима аж до смерті й готовий заради нього віддати життя. Отже, здатність українського народу до побратимства – шляхетна риса, потрібна і сучасним, і майбутнім поколінням.

  • А які дії протиставляються в поезії?
  • Чому автор використовує слово «мовчимо»?

Мовчання – це також дія, іноді воно вагоміше за слово. Поет вірить, що таке мовчання є, але колись народ скаже своє слово.

  • Чи знаєте ви прислів’я та приказки про мовчання?

6.3. Літературний аналіз твору 

Тема: висловлення почуття любові, пошани до рідної мови

Ідея: уславлення ролі мови, її значимості у житті нашого народу; гордості українців за свою мову.

Жанр: верлібр, громадянська лірика

Художні засоби:

Епітет: пісенні слова

Тавтологія: проспівано у Пісні

Анафора: кожне слово нашої мови

  1. Робота над змістом твору «Теплі слова»

Ще однією поезією, що присвячена мові, є «Теплі слова». Інтригуюча назва, чи не так? Тож давайте прочитаємо її та з’ясуємо, які слова є теплими.

7.1. Виразне читання учнями поезії «Теплі слова»

7.2. Бесіда за питаннями

  • Чому в поета слова «теплі», а всесвіт «холодний»?
  • А якими слова бувають ще? Якими б епітетами ви їх наділили?
  • Які слова «теплі» у поезії?
  • Чому саме ці слова?
  • Які асоціації ви можете дібрати до них?
  • Що об’єднує їх?
  • Що значить «наповнювати всесвіт теплими словами»? Чи може світ від слів «потепліти»?
  • Доберіть низку інших «теплих» слів, обґрунтуйте свій вибір.

7.3. Літературний аналіз твору

Тема: поетична розповідь про теплі слова – символ нерозривності мови та України.

Ідея: возвеличення мови у житті народу, показ мови, що єднає покоління

Жанр: верлібр, громадянська лірика

Художні засоби:

Епітети: холодний всесвіт, теплими словами

Метафора: щоб не вмерло слово; наповнюймо … всесвіт … словами; словами, що народжуються разом із диханням.

Рефрен: щоб не вмерло слово

Антитеза: холодний всесвіт – теплі слова

  1. Підсумки уроку у вигляді написання міні-есе

Узагальніть вивчене на сьогоднішньому уроці у форматі міні-есе на тему «Мотиви поезій Василя Голобородька». Час на виконання завдання – 5 хвилин.

  1. Зачитування учнівських есе
  1. Домашнє завдання

№ 12 ст. 71 – письмово

Завантажити: Оригінальність і простота висловлення глибоких почуттів і важливих думок у поезіях В.Голобородька «Наша мова», «Теплі слова» (8 клас. Українська література) + Презентація + Сертифікат (Розмір: 7.2 MB, Завантажень: 174)
  
Back to top button