Конспекти уроків української літератури 8 класУсі уроки української мови та літературиФайли

Тарас Шевченко. Історія викупу поета з неволі, участь у Кирило-Мефодіївському братстві, арешт (8 клас. Українська література) + Презентація

Автор: Дележа Альбіна Ярославівна

Навчальний заклад: гімназія № 290 м.Києва

Тема: Тарас Шевченко. Історія викупу поета з неволі, участь у Кирило-Мефодіївському братстві, арешт.

Мета: поглибити знання школярів про життя та творчість Тараса Шевченка, зокрема про його викуп з неволі, причини його покарання царем, арешт; проаналізувати поезію письменника «Думи мої, думи мої», з’ясувати жанрову приналежність та мотиви твору; розвивати вміння виразного читання, аналізу художнього тексту в контексті з біографією письменника, коментувати основні мотиви, ідеї його поезій; формувати кругозір, світогляд; виховувати почуття пошани, поваги до життя і творчості Тараса Шевченка.

Хід уроку

  1. Організаційний етап
  1. Повідомлення теми та мети уроку

В історії кожного народу є імена, які він свято береже у своїй пам’яті і з великою любов’ю та повагою передає з покоління в покоління. Є таке ім’я і у нашого народу — Тарас Шевченко. Не було і немає в Україні поета, який був би йому подібний. Не було у неньки України сина, який би так ніжно і віддано любив свій народ і так страждав за нього. Саме він зберіг і повернув народу його голос — українську мову. Сьогодні на уроці ви поглибите свої знання життєвого шляху Тараса Григоровича Шевченка і познайомитесь із ще однією сторінкою його життя, а саме – періодом після викупу із кріпацтва.

  1. Актуалізація опорних знань
  • Пригадайте, що вам відомо про Тараса Шевченка?
  • Де і коли народився письменник?
  • Як проходило його дитинство?
  • Як сталося, що Шевченко опинився у Петербурзі?
  • З ким він там познайомився і як це вплинуло на його долю?
  • Коли відбувся викуп поета?
  1. Опрацювання навчального матеріалу

25 квітня 1838 року за сприянням Карла Брюллова та Василя Жуковського Тарас Григорович Шевченко отримає відпускну і звільняється від кріпацтва. Як же складається його подальша доля, доля вільної людини?

Після викупу із кріпацтва Шевченко стає студентом Петербурзької академії мистецтв, опановуючи образотворче мистецтво він пише власні твори, поглиблює власні знання з історії, філософії, світової літератури. Як вам відомо, перша збірка «Кобзар» виходить у світ у 1840 році і містить лише 8 поезій: «Думи мої», «Перебендя», «Катерина», «Тополя», «Думка», «До Основ’яненка», «Іван Підкова», «Тарасова ніч».

  • Які із вищезазначених творів вам відомі?

На Україну Тарас Шевченко вперше повертається у травні 1843 році, відвідує Чернігівщину, Київ, знайомиться з відомими діячами культури – Михайлом Максимовичем, Пантелеймоном Кулішем. Звісно, не оминає і рідну Кирилівку, гостює у сестри та братів.

Під упливом побаченого й пережитого в Україні Шевченко пише вірш «Розрита могила», в якому висловлює осуд поневолення українського народу Російською імперією. У лютому 1844 року, повернувшись з України до Петербурга, Шевченко задумав видати серію малюнків «Живописна Україна», але для цього йому потрібні були дозвіл і звання художника.

22 березня 1845 року Шевченко подав заяву до ради Академії мистецтв із проханням дати йому звання художника, а рада, розглянувши заяву, ухвалила таке рішення:

«Ст. 12. По прошению вольноприходящего ученика Академии Тараса Шевченко (по входящей книге № 386). Определено: Поелику Шевченко известен Совету по своим работам и награжден уже за успехи в живописи серебряною медалью 2-го достоинства, то удостоить его звания неклассного художника и представить на утверждение общему собранию Академии»

Також Шевченко подав заяву й до правління Академії про видачу йому квитка для проїзду в Україну й вільного проживання там, 25 березня рада Академії мистецтв видала Шевченкові квиток на право проїзду в Україну і вже 31 березня Шевченко виїхав із Петербурга.

Весну, літо й осінь 1845 року Шевченко провів у Мар’їнському на Полтавщині на запрошення предводителя дворянства Миргородського повіту Олександра Лук’яновича. Жив у окремому від панів приміщенні, малював портрети й краєвиди. Тут поет здружився з селянами, охоче з ними зустрічався і розмовляв. До нашого часу зберігся лише портрет Лук’яновича, що нині перебуває в Миргородському краєзнавчому музеї.

У вересні він гостював у своїх родичів у Кирилівці, відвідав сестру Катерину в Зеленій Діброві, побував у Княжому.

Ставши співробітником Київської археографічної комісії, Шевченко багато подорожував Україною, збирав фольклорні й етнографічні матеріали та змальовував історичні й архітектурні пам’ятки.

Восени та взимку 1845 року  з-під пера Шевченка виходять такі твори як  «Великий льох», «Наймичка», «Кавказ», «І мертвим, і живим…». Через яскраво антирежимний характер нові поетичні Шевченкові твори не могли бути надруковані, а тому розповсюджувались у рукописних списках, а сам Шевченко переписав їх для себе в спеціальний зошит-альбом, якому дав назву «Три літа».

Навесні 1846 року Шевченко прибув до Києва й оселився в будинку (тепер — Літературно-меморіальний будинок-музей Тараса Шевченка) в колишньому провулку «Козине болото».  Того року в Києві сформувалась перша в історії України нелегальна політична організація – Кирило-Мефодіївське товариство. До передової групи цієї організації ввійшов і Тарас Шевченко. Товариство мало на меті: національне і соціальне визволення України, скасування кріпацтва, станових привілеїв, виступало проти царизму і всієї системи самодержавного ладу, за проголошення свободи совісті, рівності й братерства для українського та інших народів, насамперед слов’янських.

1847 року за доносом студента Київського університету Олексія Петрова Кирило-Мефодіївське товариство було викрите царською владою. Тараса Шевченка заарештували в Києві під час переправи через Дніпро. Це було в день весілля члена Кирило-Мефодіївського товариства Миколи Костомарова, на якому Тарас Григорович був дружбою. Оскільки арешт відбувся в день весілля, всі “братчики” були у святковому весільному одязі. Як згадував Тарас Шевченко: “Щойно я увійшов на пором, щоб переправитися, як зі мною трапилося таке, що й не варто було б розповідати на ніч. Мене заарештували і, посадивши з ким слід на візок, відправили в самий Петербург!”.

З Києва Тараса Шевченка відвезли до Петербурга і посадили до Петропавловської фортеці. Усю дорогу він був надзвичайно веселий, жартував, співав пісні. Бадьорий настрій не покидав його й під час слідства. На допиті Тарасу Григоровичу було поставлено 22 запитання, на які він відповів, заперечуючи всі факти, в яких було висвітлено його належність до Кирило-Мефодіївського братства, не видавши нікого. Проте залишалась ще одна проблема – вірші, на що не було виправдання, і Тарас Григорович відповів: “Малороссиянам нравились мои стихи и я сочинял и читал им без всякой цели; списывать не давал, а был неосторожен, что не прятал”

Участь у Кирило-Мефодіївському товаристві не була доведена, але документом для обвинувачення був альбом «Три літа», поема «Сон», в яких в образливій формі поет писав про царя і царицю.

Як відомо,  з усіх членів Кирило-Мефодіївського товариства найбільш жорстоко Микола І розправився саме з Тарасом Шевченком. 30 травня 1847 поета було засуджено до заслання рядовим солдатом в Окремий Оренбурзький корпус з особистою резолюцією Миколи I: “…під найсуворіший нагляд із забороною писати й малювати”. Це була особиста помста імператора. Він виявив тут свою дріб’язкову мстивість, повернувши Шевченка в ще тяжче рабство, ніж те, з якого дев’ять років тому його викупили. Але Тарас Шевченко тримався мужньо. Зі спогадів Миколи Костомарова відомо: “Виглянувши у вікно, я побачив, як вивели Шевченка і посадили в екіпаж: його відправляли у військове відомство. Побачивши мене, він посміхнувся, зняв картуз і привітно кланявся. Вирок над собою він вислухав з незворушним спокоєм”. Поет тримався впевнено, іноді навіть жартував: “Після допиту, йдучи поруч зі мною, Тарас Григорович вимовив: Не журися, Миколо, доведеться ще нам у купі жити”.

  • Як ви вважаєте, чому Шевченко так себе поводив?
  • Про які риси митця це свідчить?

Великої уваги заслуговує саме невільницьке життя Тараса Шевченка, адже саме в часи заслання він творив надзвичайно чуттєво та по-особливому. А саме заслання тривало цілих десять років. Творчість цього періоду вплинула на світосприйняття митця, змінилось й звучання його творінь – відчувається почуття самотності, туга за рідним краєм, здатність до самозречення в ім’я Батьківщини. Однією із таких поезій є «Думи мої, думи мої», написана у 1847 році. Пропоную вам ознайомитись з нею.

  1. Робота над змістом твору «Думи мої, думи мої»

5.1. Виразне читання поезії учнями

5.2. Бесіда за питаннями

  • Де, на вашу думку, була написана поезія?
  • На що це вказує?
  • Що, на вашу думку, змусило письменника написати поезію?
  • Через що поет звертається до своїх думок? Що його хвилює?
  • Чому Тарас Григорович свої думки називає голуб’ятами?
  • Через що поет заздрить киргизам?
  • Як ви розумієте вираз «бути вільним»?
  • Який настрій цього твору? Про що це свідчить?

5.3. Літературний аналіз твору

Тема: звернення Тараса Шевченка до своїх дум із сподіванням і вірою у вільне життя.

Ідея: тільки впевненість у щасливе життя, наполегливість допоможе змінити соціальний устрій; засудження слабкості, поневірянь, байдужості, що роблять людину рабом.

Жанр: громадянська лірика.

Художні засоби:

Епітети: лиха година; думи сизокрилі; Дніпро широкий; тихі речі

Порівняння: привітаю, як діток

  1. Підсумки уроку у вигляді тестового опитування
1. Тараса Шевченка визволили із кріпацтва у:

А) 1836 році

Б) 1838 році

В) 1847 році

2. Після того, як Шевченко став вільним, він:

А) повернувся на Україну

Б) став навчатися в Петербурзькій академії мистецтв

В) став помічником Карла Брюллова

3. Перша подорож до України Шевченка була у:

А) 1838 році

Б) 1841 році

В) 1843 році

4. Під враженням від першої подорожі Україною Шевченко пише твір:

А) «Гайдамаки»

Б) «Думи мої, думи мої»

В) «Розрита могила»

5. Натхненний Україною, Шевченко вирішує створити серію малюнків під назвою:

А) «Моя земля»

Б) «Живописна Україна»

В) «Краса України»

6. У 1845 році Шевченко жив у маєтку

А) Костомарова

Б) Лук’яновича

В) Гребінки

7. Протягом 1845 року Шевченко багато подорожував Україною

А) як вільний художник

Б) як співробітник Київської археографічної комісії

В) як етнограф

8. У 1846 році Тарас Шевченко приєднується до

А) Кирило-Мефодіївського братства

Б) Києво-Мефодіївського братства

В) «Руської трійці»

9. Арешт Шевченка відбувся

А) у день весілля Миколи Костомарова

Б) у день народження Миколи Костомарова

В) у день весілля Пантелеймона Куліша

10. Після арешту Шевченка було засуджено до

А) 10 років позбавлення волі

Б) 10 років заслання рядовим солдатом в Окремий Оренбурзький корпус

В) кріпацтва

11. Поезія «Думи мої, думи мої» була написана Шевченком:

А) Під час перебування у Кирило-Мефодіївському братстві

Б) В Петропавлівський фортеці

В) В Оренбурзі

12. За жанром твір Шевченка «Думи мої, думи мої» є:

А) філософською лірикою

Б) громадянською лірикою

В) інтимною лірикою

  1. 7. Домашнє завдання

Прочитати уривок роману О.Денисенка «Тарас. Повернення» на сайті вчителя

Завантажити: Тарас Шевченко. Історія викупу поета з неволі, участь у Кирило-Мефодіївському братстві, арешт (8 клас. Українська література) + Презентація + Сертифікат (Розмір: 5.2 MB, Завантажень: 336)
  
Back to top button