Конспекти уроків української літератури 8 класУсі уроки української мови та літературиФайли

Проблема вибору у думі «Маруся Богуславка» (8 клас. Українська література) + Презентація

Автор: Дележа Альбіна Ярославівна

Навчальний заклад: гімназія № 290 м.Києва

Тема: Проблема вибору у думі «Маруся Богуславка»

Мета: повторити теоретичний матеріал про думу як жанр усної народної творчості, її особливості та різновиди; опрацювати ідейно-тематичний зміст думи «Маруся Богуславка»; ознайомити учнів з історичною основою твору; з’ясувати проблематику думи «Маруся Богуславка», розкрити образ головної героїні, його значення в українському фольклорі; розширити знання учнів  про історичне минуле українського народу; розвивати вміння аналізувати художній образ, у логічній послідовності висловлювати власну думку, обґрунтовувати її; працювати над удосконаленням навичок виразного читання; виховувати почуття  любові до рідної землі, патріотизму, інтерес до історичного минулого українського народу.

Хід уроку

  1. Організаційний етап
  1. Актуалізація опорних знань
  • Пригадайте, що таке епос як рід літератури?
  • Які ознаки епічних творів?
  • Які жанри епічних творів вам відомі?
  • Що таке дума як жанр літератури?
  • Які її особливості?
  • На які різновиди поділяють народні думи?
  1. Повідомлення теми та мети уроку

Одна із найтрагічніших сторінок нашої історії – набіги на українські землі татарських орд. Кримські й турецькі ринки були переповнені українськими бранцями. «Уся Україна, – писав історик Михайло Грушевський, – саме повітря її наповнилося невольницьким плачем, який нині ще бринить і плаче ще у наших піснях». Перлиною українського епосу є дума «Маруся Богуславка», і сьогодні на уроці ви познайомитесь із текстом цього твору, з’ясуєте його жанрові особливості та проблематику.

  1. Опрацювання навчального матеріалу

Хто ж така Маруся Богуславка, що народ увіковічнив її ім’я у своїх думах? Вважають, що образ Марусі Богуславки — головної героїні твору — це збірний образ, який не має конкретного історичного прототипу, хоча відомо, що іноді вродливі українські дівчата-полонянки займали видні місця при дворах турецьких вельмож, наприклад, дружина Сулеймана І Роксолана. Бували випадки, коли дівчата-полонянки потрапляли в гарем, ставали дружинами турецьких багатіїв, навіть мали від них дітей та до кінця життя в глибині їхньої свідомості жеврів патріотичний вогник і не забувалася провина перед рідною Батьківщиною.

Про долю як і постать самої Марусі Богуславки ми дізнаємося саме з тексту думи, яка була записана в першій половині 50-х років XIX ст. від кобзаря Ригоренка з села Краснокутськ. Відомо більше двадцяти п’яти варіантів цієї думи, вона багато разів досліджувалася та широко використовувалася в літературі. А Тарас Шевченко навіть передрукував її в своєму букварі. Чи була Маруся Богуславка насправді достеменно невідомо, проте її образ шанують й досі. Наприклад, у місті Богуславі у 1981 році на місці, де колись була Покровська церква і хата, в якій ніби Маруся народилася й жила, встановлено пам’ятник. На постаменті напис «Живи у думах та піснях Маруся Богуславка». То ж про що ця дума? Давайте прочитаємо та дізнаємось.

  1. Робота над змістом твору «Маруся Богуславка» 

4.1. Виразне читання думи «Маруся Богуславка» учнями

4.2. Бесіда за питаннями

  • Про які часи йдеться мова у творі? Що про це свідчить?
  • Яким чином, на ваш погляд, козаки потрапили у полон?
  • В яких умовах перебували козаки у полоні? Як про це зазначено у думі?
  • Для чого до темниці прийшла Маруся?
  • Як козаки сприйняли її звернення до них?
  • Чому козаки, на вашу думку, називали Марусю бранкою?
  • У думі Маруся — попівна Богуславка, як ви вважаєте, з чим пов’язане таке ім’я героїні?
  • Як сприйняли ув’язнені козаки про християнське свято, яке почули від Марусі?
  • Чим зумовлена така реакція запорожців?
  • Чому Маруся вимушена була виправдовуватися перед козаками?
  • Що вона їм пообіцяла?
  • Як ви вважаєте, чи був такий вчинок для неї ризикованим?
  • З яким проханням звернулася Маруся до козаків після їх звільнення?
  • Яка основна проблема порушена у творі?

4.3. Робота над образом Марусі Богуславки

  • Що ми можемо сказати про Марусю Богуславку?
  • Що нам про неї відомо з тексту думи?
  • Чому, на вашу думку, Маруся не схотіла втікати разом із невільниками?
  • Як ви ставитесь до того, що Маруся зреклася християнської віри?
  • Чи засуджується це у творі?

У жодному варіанті думи «Маруся Богуславка»  не засуджується той факт, що героїня зреклася християнської віри. Маруся символізує тих, хто не з власної волі залишив Україну, проте духовно залишився назавжди з нею.

З героїчного народного епосу про боротьбу українського народу з турецько-татарськими загарбниками відомо, що всі, хто потрапляв у полон і зрікався віри, вважався зрадником, засуджувався.  Маруся Богуславка, хоч і «потурчилась, побусурменилась», проте не викликала осуду.

  • З чим це пов’язано?
  • Як ви вважаєте, яка головна ідея цього твору?

4.4. Літературний аналіз твору

Тема: відтворення часів боротьби українського народу з турками та тривалого перебування козаків у ворожому полоні, яким прагне допомогти Маруся Богуславка, звільнивши їх з неволі.

Ідея: засудження поневолення, страждань, яких зазнали українці під час нападу турків, віра у щасливе вільне життя; уславлення патріотизму

Жанр: народна дума невільницького циклу.

4.5. Робота над композицією думи «Маруся Богуславка»

  • Пригадайте, які елементи композиції характерні для думи?
  • Чи є твір «Маруся Богуславка» саме думою? Доведіть 

Заплачка: розповідь про те, як козаки перебували в ув’язненні у пана турецького

Власне дума: обіцяння Марусі звільнити запорожців з неволі після від’їзду турецького пана до мечеті; визволення козаків із неволі; відмова героїні тікати на рідну землю

Славословіє: молитва за всіх невільників, прохання, звернене до Бога, про їх щасливе повернення

  1. Творча рефлексія

Образ легендарної дівчини-бранки «Марусі, попівни Богуславки» не залишив байдужими митців слова, особливо  другої половини ХІХ століття, він творчо інтерпретувався в різних жанрах художньої літератури, а згодом у музиці та кінематографії. Марусі Богуславці присвячені оповідання Сидора Воробкевича, поема «Маруся Богуславка» Пантелеймона Куліша, історична драма  Івана Нечуя-Левицького, романи Івана Багряного та Миколи Тютюнника. Постать Богуславки фігурує й у творах Ліни Костенко, Івана Драча, Бориса Грінченка. Чому, на вашу думку, цей образ важливий для нашої історії та культури? Чому історія Марусі Богуславки живе не одне покоління? Свої думки аргументуйте у вигляді міні-есе, час для виконання роботи – 5 хвилин.

  1. Зачитування учнівських есе
  1. Підсумки уроку у вигляді тестового опитування
1.      Дума Маруся Богуславка належить до:

А) соціально-побутових

Б) про героїчну боротьбу українського народу проти турецько-татарських загарбників та про турецьку неволю

В) про героїчну боротьбу українського народу проти національного поневолення

2.      З якого матеріалу була побудована темниця, у якій перебували невільники?

А) цегла

Б) камінь

В) цегла

3.      Скільки невільників було у неволі?

А) 300

Б) 500

В) 700

4.      Скільки років невільники були у неволі?

А) 10   Б) 30   В) 33

5.      Напередодні якого свята Маруся Богуславка захотіла визволити невільників?

А) Трійці

Б) Великодня

В) Різдва

6.      Куди мав відправитись пан турецький?

А) у похід

Б) до мечеті

В) до брата у гості

 

7.      Проклинаючи Марусю, козаки бажали їй, щоб вона:

А) вмерла

Б) щастя-долі не мала

В) у темниці згнивала

8.      Яким Маруся Богуславка хотіла визволити невільників?

А) підсипати охоронцям снодійного зілля

Б) дати їм зброї

В) за допомогою ключа, що залишив пан турецький

9.      Куди Маруся Богуславка радить утікати невільникам?

А) на схід

Б) у Богуслав

В) у городи християнські

10.  Що Маруся Богуславка просить передати своїм батькам?

А) перстень

Б) лист із вітаннями

В) щоб не викупали її з неволі

11.  До чого звикла Маруся Богуславка?

А) до служіння панові турецькому

Б) до розкошів турецьких

В) до життя в гаремі

12.  Якою частиною композиції є слова з думи «Ой визволи нас, Боже, бідних невольників, з тяжкої неволі, з віри бусурменської, на ясні зорі, на тихі води»?

А) заплачки

Б) власне думи

В) славословія

  1. Домашнє завдання

  Підготуватись до контрольної роботи за темою «Усна народна творчість»

Завантажити: Проблема вибору у думі «Маруся Богуславка» (8 клас. Українська література) + Презентація + Сертифікат (Розмір: 4.1 MB, Завантажень: 284)
  
Back to top button