Конспекти уроків української літератури 8 класУсі уроки української мови та літературиФайли

Трагічна доля Марусі Чурай у піснях «Сидить голуб на березі», «Ой не ходи Грицю» (8 клас. Українська література) + Презентація

Автор: Дележа Альбіна Ярославівна

Навчальний заклад: гімназія № 290 м.Києва

Тема: Трагічна доля Марусі Чурай у піснях «Сидить голуб на березі», «Ой не ходи Грицю»

Мета: продовжити знайомство учнів із життям та творчістю Марусі Чурай; ознайомити учнів зі змістом пісень «Сидить голуб на березі», «Ой не ходи, Гриця»; розкрити образи пісень, жанрову приналежність, зв’язок їхнього змісту із життям Марусі Чурай; формувати вміння визначати основну думку, художні особливості пісень, уміння бачити за твором образ самого автора; розвивати навички виразного читання, коментування й аналізу пісень, культуру зв’язного мовлення; сприяти вихованню почуття прекрасного, бажання вивчати пісенну спадщину українського народу.

Хід уроку

  1. Організаційний етап
  1. Повідомлення теми та мети уроку

На попередньому уроці ми познайомились із постаттю Марусі Чурай – легендарної поетеси з Полтави. Сьогодні ми продовжимо вивчати твори цієї легендарної піснярки та з’ясуємо як вони розкривають її долю.

  1. Опрацювання навчального матеріалу

Постать Марусі Чурай легендарна для української історії та літератури зокрема. Адже її життя настільки заворожує, що стало сюжетом не для одного твору літератури. Про неї писали Степан Руданський, Михайло Старицький, Володимир Самійленко, Ольга Кобилянська, Ліна Костенко, Любов Забашта та інші.

  1. Актуалізація опорних знань
  • Пригадайте, що вам відомо про Марусю Чурай?
  • Чи пам’ятаєте ви як вона перенесла розлуку з коханим?
  • З текстів яких пісень ми це знаємо?
  • Що сталося після того, як Гриць повернувся з війни?
  1. Вправа «Асоціація»
  • З чим асоціюється у вас слово «кохання»? Чому?
  • З чим асоціюється слово «зрада»? Чому?
  • З якими кольорами асоціюються ці слова?
  • Як ви вважаєте, як Маруся сприйняла зраду коханого?

Про долю Марусі Чурай ми дізнаємося з творів її пісень, пісня «Сидить голуб на березі» – не виняток. Саме з неї ми можемо дізнатися про почуття та думки дівчини. Пропоную вам ознайомитись із її текстом.

  1. Робота над змістом твору «Сидить голуб на березі»

6.1. Виразне читання твору учнями

Сидить голуб на березі,
Голубка на вишні:
— Скажи, скажи, моє серце,
Що маєш на мислі?

Ой ти ж мені обіцявся
Любити, як душу,
Тепер мене покидаєш,
Я плакати мушу.

Будь щасливий із тією,
Котру ти кохаєш,
А над мене вірнішої
На світі не знайдеш.

Буду Бога я просити,
Щоб ти був щасливий
Чи зі мною, чи з другою —
Повік мені милий!..

Як не хочеш, моє серце,
Дружиною бути,
То дай мені таке зілля,
Щоб тебе забути.

— Ой є в мене таке зілля
Близько перелазу.
Як дам тобі напитися,
Забудеш відразу.

— Буду пити через силу,
Каплі не упущу
Тоді я тебе забуду,
Як очі заплющу.

Буду пити, буду пити,
Хоч би через силу,
Тоді я тебе забуду,
Як ляжу в могилі.

6.2. Бесіда за питаннями

  • У якій формі побудована пісня?
  • Якою вона є за жанром?
  • Чому, на вашу думку, герої представлені у вигляді голубів?
  • Що можна сказати про почуття дівчини?
  • Чи тримає вона злість на парубка?
  • А яким тут постає парубок?
  • Яким, на думку дівчини, є вихід із ситуації?
  • Які рядки пісні на це вказують?
  • Чи погоджуєтесь ви з ним? Чому?

Чи змогла Маруся Чурай отруїти себе, чи сталося щось інше? Давайте дізнаємось це з твору «Ой не ходи, Грицю»

  1. Робота над змістом твору «Ой не ходи, Грицю»

7.1. Виразне читання пісні «Ой не ходи, Грицю» учнями

7.2. Бесіда за питаннями

  • Яким ви уявляєте Гриця? Чим саме, на ваш погляд, він подобався дівчатам?
  • Якими були стосунки Марусі та Гриця?
  • Як Маруся Чурай характеризує свою героїню?
  • Чи гідний був Гриць кохання Марусі? Доведіть свою думку.
  • Чому кохання до іншої стало загрозою для життя Гриця?
  • Які рядки пісні на це вказують?
  • Як дівчина готувала зілля, щоб отруїти Гриця?
  • Це отруєнням було випадковим чи спеціальним?
  • Як мати покарала дочку за вчинений злочин?
  • Чи відчуває Маруся провину за свій вчинок?
  • Як ви вважаєте, якою за жанром є ця пісня? 

7.3. Літературний аналіз твору 

Тема: відтворення трагічної долі Гриця внаслідок зради.

Ідея: возвеличення почуття кохання; засудження зради

Жанр: Драматична пісня літературного походження

Художні засоби:

Епітети: дівчина чорнобривая, чарівниченька справедливая, сира земля, дубовая хата

Метафори: прийшла п’ятниця

Порівняння: дівки-чарівниці

  1. Підсумки уроку у вигляді творчої рефлексії

Чи викликав у вас співчуття Гриць? Чи можна виправдати кохання хлопця? Чи справедливе покарання отримав хлопець? А хто ж Маруся Чурай – eбивця чи жертва? Викладіть свої думки з цього приводу у формі есе. Час для виконання роботи – 10 хвилин.

  1. Зачитування учнівських есе
  1. Домашнє завдання

Виконати тест за творчістю Марусі Чурай на сайті вчителя

Завантажити: Трагічна доля Марусі Чурай у піснях «Сидить голуб на березі», «Ой не ходи Грицю» (8 клас. Українська література) + Презентація + Сертифікат (Розмір: 9.9 MB, Завантажень: 21)
  
Теґи
Back to top button
Close