Конспекти уроків української літератури 8 класУсі уроки української мови та літературиФайли

Історичні пісні про боротьбу проти соціального та національного гніту. Період Визвольної війни у піснях (8 клас. Українська література) + Презентація

Автор: Дележа Альбіна Ярославівна

Навчальний заклад: гімназія № 290 м.Києва

Тема: Історичні пісні про боротьбу проти соціального та національного гніту. Період Визвольної війни у піснях

Мета: ознайомити учнів із періодом Національно-визвольного руху, його представниками, їхнім зображенням у історичних піснях, зокрема «Чи не той то хміль», «Ой Морозе, Морозенку»; формувати в учнів знання про народних героїв історичних пісень, проаналізувати ідейно-художній зміст творів, пов’язуючи їх з історичними подіями, які в них оспівані, визначити провідні мотиви цих пісень; розвивати навички аналізу художнього тексту, зв’язне мовлення, вміння висловлювати власну думку та обґрунтовувати її; виховувати почуття пошани до історії України, її героїв, митців народної пісні.

Хід уроку

  1. Організаційний етап
  1. Перевірка домашнього завдання
  1. Повідомлення теми та мети уроку

У народі завжди поважали сміливих, мужніх, одважних, справедливих людей, які, не шкодуючи свого життя, боролися з ворогами, тими, хто віками визискував народ і користувався плодами його праці. З історії нашої держави ми знаємо про такі переламні моменти, як національно-визвольна війна під проводом Богдана Хмельницького,  яку ще називають Хмельниччиною, період козацько-селянських повстань, відомих під назвою Коліївщини. Обидві доби мали своїх героїв, імена яких увіковічнено у народній пам’яті, в тому числі й через народні пісні. Сьогодні ми з вами познайомимося з текстами пісень про боротьбу проти соціального та національного гніту 17 століття, їхніми героями, дізнаємося, як у них описана доба і з’ясуємо їхні мотиви.

  1. Актуалізація опорних знань

На минулому уроці ми з вами познайомились з поняттям «історична пісня»

  • Пригадайте, що називають «історичною піснею»?
  • Яка доба описана у піснях «Зажурилась Україна» й «Та, ой, як же крикнув козак Сірко»?
  1. Опрацювання навчального матеріалу

Так, у пісні «Зажурилась Україна»  описана доба зародження козацтва, період татарських набігів на Україну, які тривали аж до 1648 року, до моменту поки Богдан Хмельницький не уклав союз з Османською імперією і кримським ханом Іслям III Ґераєм.

  • Як ви вважаєте, чому був укладений цей союз?
  • У яких випадках вороги об’єднуються?

Існує такий вислів «Ніщо так не об’єднує людей, як спільний ворог», і саме таким спільним ворогом для України та Османської імперії у 1648 році була Річ Посполита, держава що утворилася 1569 року після Люблінської унії, що внаслідок Люблінської унії, що об’єднала Королівство Польське та Велике князівство Литовське у Республіку Обидвох Націй, територія яких була на теренах сучасних Польщі, України, Білорусі, Литви, Латвії, Молдови, південної Естонії та західної Росії. На той час це була одна з найбільших держав, яка вела безперервні війни проти Московської держави, Османської імперії, Швеції та багатьох інших країн Європи. Тоді чому Богдан Хмельницький уклав союз саме з турками й татарами?

Справа в тому, що у той час Річ Посполита була більшим злом, і, звісно, Хмельницький не перший, хто це зрозумів.

Загарбання Польщею майже всієї України призвело до посилення феодально-кріпосницького та національного гніту. На селі зросли розміри панщини, були введені нові натуральні та грошові повинності, які й без того були непосильними. Не кращою була ситуація й в українських містах: від панських утисків потерпали міщани, передусім купці й ремісники. Українцям було найгірше за польського панування: магдебурзьке право поширювалося тільки на католиків, посади в органах міського самоврядування могли займати лише поляки чи німці. Від національних, феодальних та релігійних утисків селяни й містяни тікали на Запорізьку Січ, де їхніми надійними союзниками й захисниками завжди були козаки. Утікачі, які ставали козаками, не тільки поповнювали запорізьке воїнство чисельно, а й приносили та активізували на Січі антипольські настрої. Між козацтвом та іншими верствами населення України — селянами, містянами, православним духовенством — установилися міцні зв’язки. Перше велике селянсько-козацьке повстання, яке охопило Поділля, Волинь і Київщину, почалося 1591 року. Такі повстання прокотилися Україною неодноразово, проте кожного разу були придушені і владі Речі Посполитої здалося, що вона остаточно підкорила українців, оскільки збройні виступи на деякий час припинилися. Навіть роки від 1638 до 1648 року отримали назву «десятиріччя золотого спокою». Проте в середині XVII ст. становище українського народу під владою Речі Посполитої стало особливо важким. В Україні не було жодної соціальної верстви населення, яка б не зазнавала утисків у правах:  козацтво зазнавало постійних утисків: магнати відбирали в них хутори, луки, ставки, млини, змушували платити нечувані податки; панщина для селян досягла чотирьох днів на тиждень, у західних районах — шести; міщан українського походження усували від участі в міському самоврядуванні, натомість на посади брали іноземців; чинилися перешкоди вступу українців до цехів, заняття ними ремеслом чи торгівлею; збільшився тиск на православну церкву, звичайним людям насаджували католицизм; застосовувалися обмеження щодо освіти та вживання української мови.

1646 року відбулася подія, що значною мірою вплинула на перебіг історичних подій. За відсутності господаря на Суботів здійснив напад чигиринський підстароста Чаплинський, який, пограбувавши хутір, убив наймолодшого сина Богдана Хмельницького та забрав жінку, з якою мав намір одружитися овдовілий Богдан. Варто зауважити: подібні випадки були звичним явищем з боку шляхти Речі Посполитої, тому Хмельницький спочатку намагався покарати підстаросту законними методами через короля, але всі прохання виявилися марними. Цей випадок остаточно переконав його в необхідності докорінних змін у державі.

21 січня 1648 року Богдан Хмельницький на чолі невеликого загону реєстрових і запорізьких козаків, напав на залогу Речі Посполитої на острові Базавлук (на Дніпрі) і знищив її. Це звільнило Запорізьку Січ від контролю Речі Посполитої, притягнуло запорожців на бік Богдана Хмельницького, обраного гетьманом. Наступні кілька місяців тривала підготовка ширшого повстання, дуже важливим був договір, який Богдан Хмельницький уклав з Османською імперією та з кримським ханом Іслямом III Ґераєм, за яким Тугай-бей з 40-тисячним загоном кримських татар мав допомогти козакам. З того часу й розпочинається період національно-визвольної війни українського народу, що відзначалася перемогами українців, зокрема першою великою перемогою була битва під Жовтими водами у травні 1648.

Внаслідок Визвольної війни Річ Посполита втратила контроль над центральною частиною українських етнічних земель, на базі яких постала козацька держава на чолі з гетьманом. Детальніше цей період ви розглянете на уроках історії, а сьогодні я пропоную вам ознайомитися з текстами пісень, що описують Визвольну війну та наших національних героїв.

  1. Робота над змістом твору «Чи не той то хміль»

6.1. Читання пісні «Чи не той то хміль» учнями

6.2. Бесіда за питаннями

  • Про кого ця пісня?
  • З чим у творі порівнюють Хмельницького? Чому?
  • Як називається художній прийом, використаний у творі?
  • Якою в пісні відтворена боротьба козаків з ляхами?
  • Яка реальна подія лягла в її основу?
  • Від чого застерігав народ Богдана Хмельницького перед цією битвою? Чому?
  • Якою була реакція гетьмана? Як про це зазначено в пісні?
  • Якими були наслідки битви українського козацтва з ляхами під керівництвом Хмельницького?
  • Як у пісні описано становище ворога після його розгрому козацтвом? Чи співчуваєте ви їм?

6.3. Літературний аналіз твору 

Тема: оспівування мужності, героїзму, винахідливості Б. Хмельницького — видатного українського гетьмана, його прагнення здобути волю і щастя народу в боротьбі з ляхами.

Ідея: уславлення Богдана Хмельницького — народного ватажка, талановитого полководця, мудрого державного діяча

Жанр: історична пісня

Художні засоби:

Епітети: Золота Вода, хорошая врода

Метафори: Хміль в’ється, грає, кисне; становили хати

Гіпербола: «Гей, поїхав Хмельницький К Золотому Броду,— Гей, не один лях лежить Головою у воду».

Повтори: чи не той то хміль? ой, той то Хмельницький; вражі ляхи.

  1. Опрацювання навчального матеріалу

Період Визвольної війни надзвичайно важливий момент в нашій історії. І це заслуга не лише Богдана Хмельницького, а й усіх людей, що відстоювали ідею України. Поряд з гетьманом Хмельницьким були його побратими – талановиті воєнні стратеги, полководці, вірні українці.

  • Чи відомі вам імена полководців Хмельницького?

Історія зберегла імена багатьох сподвижників Богдана Хмельницького, таких як Іван Богун, Максим Кривоніс, Ілля Голота, Станіслав-Нестор Морозенко та багатьох інших. Сьогодні хотілось би зупинитися на образі саме Морозенка, адже цей козацький лицар відзначався якоюсь нечуваною хоробрістю й особливою шляхетністю, що її помітили й поцінували не тільки козаки, а й весь український народ, і навіть вороги.

За народними переказами був у Богдана Хмельницького полковник Морозенко, який відзначився в багатьох битвах – і під Жовтими Водами, і під Корсунем,і під Пилявцями, і у Львові.

Кажуть, прийшов він на Запорізьку Січ Станіславом Мрозовицьким, а став Нестором Морозенком, перетворившись зі шляхтича на захисника українського народу. Був Морозенко розумним та дуже любив книги. Любив цього полковника й Хмельницький за його розум та відданість. А ось вороги боялись, і будь-що хотіли знищити.

Якось козацько-селянське військо взяло в облогу Збараж – били козаки поляків, аж пір’я летіло. Захотів тоді Ярема Вишневецький, воєначальник Речі Посполитої, переговорів та й попросив прислати когось до замку.

Визвався йти на них Нестор Морозенко. Вранці 6 липня 1649 року вони з Хмельницьким ще обдумували що сказати Вишневецькому, а вже по обіді, у супроводі двох козаків, поїхав Морозенко до Збаразького замку. Як побачили вороги хто їде – дали знати Яремі.

Морозенко їхав повільно. Раптом сонце зайшло за хмару, потемніла земля, повіяв вітер. Посипалися кулі на послів Хмельницького. З неба полив дощ, ніби земля плакала за славним лицарем.

Схопили козаки тіло полковника й відвезли до свого табору. Гірко було Хмельницькому від такої втрати, наказав урочисто поховати Морозенка на Савур-могилі.

Смерть Морозенка вразила не лише Хмельницького та козаків, а й увесь український народ, і це ми можемо побачити у пісні «Ой Морозе, Морозенку». Ця пісня, до речі, має більше 8 варіантів, у яких Морозенко бився з різними ворогами: турками, татарами, поляками, а то й просто ворогами. Пропоную вам ознайомитись із текстом твору, представлений у вашому підручнику.

  1. Робота над змістом твору «Ой Морозе, Морозенку»

7.1. Читання пісні «Ой Морозе, Морозенку» учнями

7.2. Бесіда за питаннями

  • Яким народний герой постає у цій пісні?
  • Про що свідчить використане слово «славний»?
  • Як можна охарактеризувати рядки «Вся Вкраїна плаче»?
  • Як ви думаєте, для чого в пісню введено образ матері Морозенка?
  • З чим він асоціюється?
  • Що в пісні вказує на нерівність сил?
  • Як закінчився бій? Чому, на вашу думку, відсутній опис самої битви?
  • Відшукайте у тексті рядки про катування Морозенка ворогами. З якою метою, на вашу думку, народ описує жорстокість ворогів у пісні?

7.3. Літературний аналіз твору

Тема: зображення боротьби козаків керівництвом Морозенка, сум України через втрату героя.

Ідея: возвеличення мужності, відваги козацького ватажка, засудження жорстокості та підступності поневолювачів.

Жанр: історична пісня

Художні засоби:

Епітети: славний козаче; буйне військо; голова завзята; тяжке горе; білий світ.

Метафори: Вкраїна плаче; Морозенко… сивим конем виграває; живцем серце виривали; Україна славою покрита.

Гіпербола: татар велика сила.

  1. Підсумки уроку
  1. Домашнє завдання

Написати есе за темою «Героїчні постаті періоду Визвольної боротьби в історичних піснях»

Завантажити: Історичні пісні про боротьбу проти соціального та національного гніту. Період Визвольної війни у піснях (8 клас. Українська література) + Презентація + Сертифікат (Розмір: 4.8 MB, Завантажень: 111)
  
Теґи
Back to top button
Close