Конспекти уроків української літератури 10 класУсі уроки української мови та літературиФайли

Художня правда новели Василя Стефаника «Новина» (10 клас. Українська література) + Презентація

Автор: Дележа Альбіна Ярославівна

Навчальний заклад: гімназія № 290 м.Києва

Тема: Художня правда новели Василя Стефаника «Новина»

Мета: розкрити трагедію українського села кінця ХІХ – початку ХХ ст., зображену в новелі Василя Стефаника «Новина»; ознайомити зі стилем письменника; показати, як засобами експресіонізму Василь Стефаник зображує найважливіші проблеми людства; вчити досліджувати текст та визначати роль художньої деталі як засобу розкриття внутрішнього стану героїв твору; розвивати вміння вдумливого читання, аналізу деталей; зіставляти літературу й життя та аналізувати явища, визначати актуальність звучання проблем твору; розвивати навички аналізу художніх образів, уміння висловлювати та обґрунтовувати свої думки,  вміння аналізувати події з правової точки зору, вчити шукати правові виходи із ситуації; розвивати мислення учнів;  виховувати риси доброти, милосердя, бажання долати труднощі, вміння співпереживати чужому горю.

 ХІД УРОКУ

  1. Організаційний етап
  1. Актуалізація опорних знань

 На минулому уроці ми з вами розпочали знайомство із життям та творчістю Василя Стефаника, давайте дещо пригадаємо

  • Що вам відомо про життя Василя Стефаника?
  • Коли розпочалася його творча діяльність?
  • До якого літературного напрямку належать твори митця?
  • Що таке експресіонізм?
  • Якими є його ознаки?
  • Який твір Василя Стефаника ми розглянули на попередньому уроці?
  • Які риси експресіонізму можна виділити у новелі «Камінний хрест»?
  • Які символічні образи твору вам запам’ятались?
  • А що ви можете сказати про головного героя твору?
  • Чи мав він прототип?
  1. Перевірка домашнього завдання

Відповідь учнів на питання з підручника «Чому не можна стверджувати, що єдиним прототипом Івана Дідуха був русівчанин Штефан Дідух»

  1. Повідомлення теми та мети уроку

Максим Горький, познайомившись із творчістю Василя Стефаника, охарактеризував її такими словами: «Як коротко, сильно і страшно пише ця людина». Сьогодні на уроці ми з вами опрацюємо новелу Василя Стефаника «Новина», дослідимо історію її написання, художні деталі, риси експресіонізму і з’ясуємо, чи можна слова російського митця віднести саме до неї.

  1. Робота над змістом твору Василя Стефаника «Новина»

5.1. Історія написання

 Уся творчість Василя Стефаника насичена психологізмом, відчуттям неминучості людського життя на землі. Переживання героїв Стефаникових новел – переживання самого автора. Дуже часто, події, зображені у творах є реальними фактами. Вам вже відомо, що основою новели «Камінний хрест» є переосмислена історія односельчанина Василя Стефаника Штефана Дідуха, що емігрував із сім’єю до Канади. Оповідання «Стратився» – відгук на родинне горе митця, коли 1887 року покінчив життя самогубством двоюрідний брат Стефаника. Але крім власних гірких спогадів письменник реагує й на ті, що відбуваються довкола нього. Такою була й реакція на подію, що сталася восени 1898 року у селі Трійця на Покутті. Удовець Михайло, жахливо бідуючи  з дітьми, вирішує їх утопити: меншу втопив, а старша – Катруся – випросилася. Після цього нещасний батько пішов до Коломиї заявити про свій злочин. Ця подія дуже вразила письменника. Він спеціально  ходив  до  Трійці,  щоб  докладніше  взнати  про  життя  того селянина, щоб поговорити з його донькою. А в листі, виклавши трійцінську подію, схвильовано писав: «Отаких якихось історій так багато діється по селах, що вони, як опирі, кров випивають. Все то є матеріал до заповнення «новинок» газетярських. Ой, так гірко!». Своє бачення цієї історії Василь Стефаник виклав на сторінках новели «Новина», написаної наступного 1899 року. Давайте прочитаємо її.

5.2. Виразне читання новели «Новина» учнями

5.3. Бесіда за питаннями

  • Які почуття викликала у вас ця новела?
  • Які рядки викликали найбільшу емоційну напругу?
  • Що незвичайного ви помітили у композиції твору?
Розв’язка Вбивство Грицем Летючим доньки
Зав’язка Гриць Летючий – вдівець, що лишився з двома дітьми, яких не було чим прогодувати
Розвиток дії Усвідомлення свого наміру, боязнь сидіти з дітьми у хаті, прогулянка з дітьми
Кульмінація Гриць кидає у ріку молодшу доньку, старша випрошується
  • Як ви вважаєте, чи сприймався б твір так само, якби мав стандартну композицію? Аргументуйте
  • Як ви ставитесь до вчинка Гриця Летючого?
  • У яких творах ви вже зустрічалися з темою дітовбивства?
  • Що змусило героїв цих творів піти на цей крок?
  • Що змусило піти на дітовбивство Гриця Летючого?

5.4. Гра-суд «Гриць Летючий – злочинець чи жертва?»

  • Як ви вважаєте, яким є основний конфлікт твору?

Визначіть риси характеру та обставини, що розкривають вчинок головного героя новели та його місце у ньому. Подумайте, чи можна виправдати вчинок Грицька Летючого? Якою має бути кара за такий вчинок? А як можна було б виправити ситуацію?

ЗЛОЧИНЕЦЬ ГРИЦЬ ЛЕТЮЧИЙ ЖЕРТВА
·        Злий

·        Зневірений

·        Роздратований

·        Постійно нарікає на долю

·        Неспроможний потурбуватися про дітей

·        Морально слабкий

·        Приходить у відчай

·        Вбиває молодшу дитину свідомо

·        Нещасний вдівець

·        У безвихідному становищі

·        Дивлячись на дітей, переживає душевні страждання

·        Не може дивитися на муки дітей

·        Переживає душевне напруження

·        Не бачить іншого виходу

·        Кидає дитину у воду швидко, щоб не передумати

·        Відпускає старшу доньку

·        Дає Гандзі бучок для захисту

·        Усвідомлює те, що скоїв

5.5. Художні деталі твору

Безумовно, психологізм твору створюється за допомогою художніх деталей. Пригадайте, що художня деталь – виразна подробиця, що часто викликає в уяві цілу картину, робить зображення відчутним та яскравим.

  • Якими є художні деталі новели «Новина»?
  • Що вони символізують?
Очі =

страждання

Слово «Мерці» =

приреченість

Камінь =

Сумнів, страх

Ріка =

сумління

•          четверо чорних очей;

•          були живі й мали вагу;

•          важили би так, як олово;

•          глибокі, стражденні очі, які були живими.

 

•          думка про приреченість дітей;

•          молитва, аби позбутися від страшної думки;

•          усвідомлення, що голодної смерті не відвернути.

 

•          “неначе хто поклав на груди”;

•          не дивився на світ, лише на той камінь, що давив  що давив груди;

•          “камінь на грудях ставав ще тяжчим”.

 

•          усвідомлення вчинку;

•          задеревів, не всилах перейти;

•          суд людський не важливий;

•          важливий – суд власний: своєї совісті, сумління.

 

5.6. Літературний аналіз твору
Тема: зображення складних, навіть екстремальних, умов життя селянина та спроби знайти вихід з цього становища, вбивши власних дітей.

Ідея: показати психологічний конфлікт люблячого батька, що не може допомогти власним дітям, та вбивці

Рід: епос

Жанр: психологічна новела

  1. Підсумки уроку

 Спростуйте або підтвердіть твердження:

  1. Прототипом головного героя твору Василя Стефаника «Новина» став селянин Григорій із села Трійця
  2. Особливістю твору «Новина» є те, що вона починається із розв’язки.
  3. Грицько Летючий на одружився вдруге, бо був бідний ще й мав дітей.
  4. Голодних дітей у творі автор порівнює із кошенятами.
  5. Грицько Летючий проклинав покійну дружину.
  6. Очі дівчат автор порівнює з оловом.
  7. Гриць подивився на дівчат і зрозумів, що вони хворі.
  8. У вечір перед вбивством Гриць нагодував дітей картоплею.
  9. Виходячи з дівчатами з хати, Гриць сказав, що вони йдуть на прогулянку.
  10. Підходячи до ріки Гриць зупинився та подивився на дівчат.
  11. Відпускаючи старшу доньку Григорій, сказав їй, куди йти та що казати.

Спростуйте чи підтвердіть слова Максима Горького про творчість Стефаника ««Як коротко, сильно і страшно пише ця людина»

  1. Домашнє завдання

Прочитати твір Ольги Кобилянської «Impromtu phantasie»

Завантажити: Художня правда новели Василя Стефаника «Новина» (10 клас. Українська література) + Презентація + Сертифікат (Розмір: 11.3 MB, Завантажень: 52)
Back to top button