Конспекти уроків української літератури 8 класУсі уроки української мови та літературиФайли

Художні образи поезій Ігоря Павлюка (8 клас. Українська література) + Презентація

Автор: Дележа Альбіна Ярославівна

Навчальний заклад: гімназія № 290 м.Києва

Тема: Художні образи поезій Ігоря Павлюка

Мета: ознайомити учнів з життям та з поезією сучасного автора Ігоря Павлюка; прочитати поезії «Дівчинка», «Асоціації»; допомогти учням розкрити ідейно-образний зміст, поетичність образів творів; подати поняття «антитеза», розкрити його роль в поезії «Асоціації»; звернути увагу на світовий рівень поезії Павлюка, переклади його творів; з’ясувати відмінності між перекладами та оригіналом;  розвивати образне та аналітичне мислення, навички виразного, вдумливого читання ліричних творів, уміння висловлювати судження з приводу прочитаних поезій; формувати життєву позицію, естетичні смаки, уміння відчувати й бачити красу художнього світу.

Епіграф: Ігор Павлюк – поет, у якого нема зазору між словом та серцем.

Микола Вінграновський

ХІД УРОКУ

  1. Організаційний етап
  1. Перевірка домашнього завдання
  1. Повідомлення теми та мети уроку

Ігор Павлюк – людина, що має багато титулів, але не потребує їх. Він відомий не лише в Україні, а й у світі. Письменник, та поет, слова творів якого покладені на музику, науковець, член Асоціації європейських письменників, автор книги десятиліття.  Саме з його життєписом та творами ми познайомимося сьогодні на уроці.

  1. Опрацювання навчального матеріалу

Ігор Зиновійович Павлюк — письменник, науковець. Народився 1 січня 1967 року  в селі Малий  Окорськ Локачинського району на Волині.   На жаль, доля розпорядилась так, що його  мама Надія Олексіївна померла через 10 днів після   народження сина. Тож виховувався в родині діда та баби по материній лінії в селі Ужова Рожищанського району.

Допитливий, жвавий вдачею юний Ігор був ініціатором, організатором всесільських дитячих походів «на полювання», до лісу з ночівлею, шкільних бійок «за дівчат і честь», а із сьомого класу відмінно вчився у школі, допомагав у веденні домашнього господарства, оскільки з восьми років жив лише з бабусею – Тетяною Герасимівною Вовкотруб, бо його дідусь Олексій помер.

У цей же час, у сьомому класі, Ігор Павлюк написав свої перші вірші, які опублікувала шкільна газета, а він сам був запрошений в обласну літературну студію «Лесин кадуб» до Луцька, їздити на заняття якої хлопчик не мав змоги, бо мусив допомагати бабусі

У січні 1984 року, коли Ігор Павлюк закінчував навчання в Доросинівській середній школі Рожищенського району Волинської області, померла його бабуся Тетяна, яка замінювала йому батьків. Отож, хлопцеві довелося майже півроку жити на квартирі в матері одного померлого воїна-афганця в тому ж селі Доросині.

Попри все школу хлопець закінчив із золотою медаллю. Після чого вступив до Ленінградського вищого військового інженерного училища, яке скандально залишив на другому курсі навчання, коли почав писати вірші, за що був покараний — засланий у забайкальську тайгу — будувати з в’язнями автомобільну дорогу воєнного призначення.

Писав там вірші в «захалявну книжечку», які пізніше стали основами його книг. Повертався в Україну в час, який збігся з початком розпаду Радянського Союзу, із воскреслою й закріпленою мрією — стати поетом.

У 1986-1987 роках Ігор Павлюк — кореспондент Ківерцівської районної газети на Волині, 1987 року вступив на факультет журналістики Львівського державного університету ім. Івана Франка, який закінчив із відзнакою.

Перша поетична збірка Ігора Павлюка «Острови Юності» вийшла у 1992 року, а ім’я автора стало відомим любителям поезії.

1996 року в Інституті журналістики Київського національного університету ім. Т. Шевченка Павлюк захистив кандидатську дисертацію на тему «Митець — Влада — Преса: історико-типологічний аналіз». З того часу він відомий не лише як поет та журналіст, а й науковець.

Творчий доробок налічує не лише поезії, а й драматичні та епічні твори. Вони перекладені багатьма мовами світу. А у 2015 році книжка Ігора Павлюка «Політ над Чорним морем» у перекладі англійською визнана кращою книгою світу за версією англійського ПЕН-клубу.

В одному з інтерв’ю на запитання, як автор почуває себе, коли до нього прийшло світове визнання, Ігор Павлюк відповів так: «Після того як мою книжку «Політ над Чорним морем» ПЕН-клуб Британії відзначив грантом і запросив мене на презентацію в Лондон, я психологічно був готовий до того, що своєю творчістю можна перемагати на міжнародному рівні. Приємно, що за мене, українського поета, голосував увесь світ. Тому це важлива перемога не лише для мене особисто, а й для нашої країни, свого роду визнання нашої літератури на світовому рівні… Я щасливий, що сподобався світові… Відчуваю відповідальність. Адже прижиттєва світова слава для письменника — це важка ноша. Хоч при доброму гуморі посильна. Адже Всевишній, як відомо, не дає людині непосильного хреста.»

  1. Бесіда за питаннями
  • Яке враження на вас справила біографія письменника?
  • Які факти із його життя вас найбільше вразили?
  • Що ми можемо сказати про письменника, зважаючи на слова, сказані ним в інтерв’ю?
  • А що б ви хотіли запитати у Ігора Павлюка, якби були журналістами?
  1. Робота над змістом поезії «Дівчинка»
  • Перегляд відео

У Ігоря Павлюка є тисячі поезій, проте сам він виділяє одну – поезію «Дівчинка». Давайте переглянемо невелике відео, уривок з документальної стрічки про Ігоря Павлюка «Між Бугом та Богом», у якому автор читає її та розповідає про те, кому вона присвячена.

  • Бесіда за питаннями
  • Які емоції викликала у вас поезія?
  • Які образи виникли у вашій уяві?
  • Які мотиви цього твору?
  • Чому, на вашу думку, дівчинці всіх шкода?
  • Як ви розумієте фразу «розчарована осінь  клигає по дворі»?
  • Чому у творі автор використовує саме образ осені?
  • Які художні засоби використовує поет для змалювання  осені?
  • Чи має вірш філософський підтекст? Доведіть
  • Літературний аналіз твору

Тема: розповідь про дівчинку, яка плаче на бабусиному порозі.

Ідея: автор показує драму, яка вирує в душі маленької дівчинки і про  суть якої ми можемо лише здогадатися з її відповіді: «Всіх».

Жанр: філософська лірика.

Художні засоби:

Епітети: дівчинка боса, бабусин поріг, розчарована осінь;

Персоніфікація: розчарована осінь клигає.

  • Робота з перекладами твору

Як вам вже відомо, поезії Ігоря Павлюка перекладені багатьма мовами світу. Такою поезією є й «Дівчинка». Давайте прочитаємо цей твір англійською та російською мовами та порівняємо з оригіналом:

“Little Girl”

Barefoot girl-child
weeping at her grandma’s door,
her disquiet deep:
аutumn’s limping in.
No beauty in a cold heart…
the cock won’t crow again.
“Who are you sorry for, so?”
“Everyone,” she says.

translated by Thomas Moore

«Девочка»

Плачет девочка бóсой –
Да на бабкин порог.
По двору бродит осень –
Вымоталась, без ног.

Сердцу шатко и валко.
Тишина, как на грех…
– А кого тебе жалко?
Шепчет девочка:
– Всех…

Перевод Марты Январской

  • Порівняйте переклади з оригіналом. У чому різниця?
  • Які моменти (слова) зникли при перекладах?
  • Як ви вважаєте, чи легко перекладати поетичні твори?
  • У чому полягає складність?
  1. Гра в асоціації

В Ігоря Павлюка є ще одна напрочуд цікава поезія під назвою «Асоціації». Чи відоме вам значення цього слова?

Асоціація – зв’язок між уявленнями, думками, почуттями, внаслідок якого одне уявлення, почуття і т. ін. викликає інше.

Давайте, перш ніж прочитати поезію, створимо власні асоціації про щось буденне нам і знайоме. Наприклад, про чашку. Опишіть чашку, як виглядає чашка, яка виринає з вашої уяви?

  • Чому так, що слово одне, а уявлення про нього в усіх різне?

Так, це вказує на те, що усі ми різні і сприймаємо світ по-різному. Різні поняття асоціюються з різними речами. А які ж асоціації присутні у творі Ігоря Павлюка? Давайте з’ясуємо, прочитавши поезію.

  1. Робота над змістом твору «Асоціації»
  • Виразне читання поезії учнями

Ангел, який сміється, –
Це уже трохи біс.
Маски – колишні лиця.
Трави – маленький ліс.

Мудрість – це перша старість.
Ніжність – це юний ніж.
Кобза – бабця гітари.
“Так” – це вчорашнє “ні”.

Сонце – поганська свічка.
Цукор – весела сіль.
Постріл – це тиша вічна.
Бог – то забутий біль…

  • Бесіда за питаннями
  • Які враження справила на вас поезія?
  • Як ви можете пояснити її назву?
  • На прикладі чого побудована поезія?

Антитеза – це протиставлення двох слів або словосполучень, протилежних за своїм змістом.

  • Які її образи ви можете назвати? Поясніть
  • Які поняття підіймає автор?
  • Який рядок поезії, на вашу думку, вказує на його основну думку? Аргументуйте
  • Яким за жанром є даний твір? Аргументуйте
  • Чого він може нас навчити?
  • Літературний аналіз тексту

Тема: розповідь про те, що все у цьому світі відносне.

Ідея: показати рівновагу життя, що воно є різнобарвним і складається не лише з чорного та білого; кожна людина сприймає світ по-своєму і одне поняття може викликати різні асоціації у різних людей.

Жанр: філософська лірика

Художні засоби:

Епітети: юний ніж; поганська свічка; весела сіль; тиша вічна; забутий біль.

Метафори: кобза- бабця гітари;

Антитеза: ангел-біс; маски-лиця; трави-ліс; мудрість-старість; ніжність-ніж; кобза-гітара; так-ні; сонце-свічка; цукор-сіль; постріл-тиша; Бог-біль.

  1. Підсумок уроку у вигляді роботи над епіграфом

Про Ігоря Павлюка відомий український письменник Микола Вінграновський сказав так: «Ігор Павлюк – поет, у якого нема зазору між словом та серцем». Чи дійсно це так? Що ви дізналися про автора та його твори, щоб погодитись або спростувати цю думку?

  1. Домашнє завдання

№ 7 ст.82 – письмово

Завантажити: Художні образи поезій Ігоря Павлюка (8 клас. Українська література) + Презентація + Сертифікат (Розмір: 7.6 MB, Завантажень: 17)
  
Теґи
Back to top button
Close