Методика викладання історії та правознавстваУсі уроки історіїФайли

Підвищення мотивації та інтересу учнів до вивчення історії шляхом впровадження на уроках принципу BYOD

Автор: Власова Наталія Сергіївна

Навчальний заклад: КЗО “СЗШ № 15” ДМР

 ПІДВИЩЕННЯ МОТИВАЦІЇ ТА ІНТЕРЕСУ УЧНІВ ДО ВИВЧЕННЯ ІСТОРІЇ ШЛЯХОМ ВПРОВАДЖЕННЯ НА УРОКАХ ПРИНЦИПУ BYOD

Сучасне реформування освіти покликане покращити її зміст, удосконалити методики викладання та саме освітнє середовище.

Для того, щоб нинішні учні були вмотивовані та зацікавленні у результатах свого навчання, вчитель має йти у ногу з часом і використовувати в освітньому процесі підходи та принципи, які не тільки зрозумілі, але й цікаві учням.

Я вважаю, що важливою частиною професії вчителя є використання ним сучасних технологій, впровадження яких за державними стандартами покликане сформувати в учнів інформаційно-комунікативні і технологічні компетентності.

Такими технологіями я сьогодні бачу мобільні технології, що стають невід’ємними освітніми інструментами та відкривають широкі можливості.

Виконати ці завдання мені допомагає впровадження на уроках мобільної технології BYOD (bring your own devices), що означає «прийди зі своїм пристроєм». Такий підхід дозволяє кожному вчителю та кожному учневі використовувати на уроці власні пристрої (смартфони, андроїди, планшети, ноутбуки) як інструмент для навчання.

Смартфони і планшети – це ті самі персональні комп’ютери, які мають сенсорний екран, функції підключення до Wi-Fi і високошвидкісний доступ з використанням 3G технології для забезпечення доступу до Інтернету, фотокамеру, мікрофон, операційну систему з можливістю встановлювати різні додатки, підтримку змінних носіїв інформації (ємність більше, ніж 4-8 ГБ), велику тривалість роботи без перезарядки.

Не важко помітити, що цих можливостей цілком достатньо для повноцінної мобільної роботи в навчальному процесі.

Пропонований підхід особливо важливий для тих, у кого на уроці немає можливості використовувати мультимедійну дошку через недосконалість або відсутність технічного забезпечення. Використання гаджетів для навчання дозволяє учням працювати в режимі он-лайн, отримувати оцінки і в короткі терміни обговорювати отримані результати.

Технологія BYOD надає можливість:

  • Вільного доступу до інформації (електронні книги, ресурси, новини світу);
  • Колективної та індивідуальної роботи над проектами;
  • Моделювання та обговорення ситуацій, проблемних і дискусійних питань (он-лайн дошки);
  • Проведення короткотривалих досліджень, участь у проектах;
  • Можливість проводити альтернативне опитування;
  • Можливість обмінюватися досвідом та навчатися дистанційно;
  • Гейміфікувати процес навчання, включивши у нього елементи гри, пошуку, змагання;
  • Розвитку творчих здібностей, формування основних та предметних компетентностей необхідних у дорослому житті.

Сьогодні можливості застосування на уроці звичайних смартфонів (які наявні у кожного учня) майже необмежені. ХХІ століття недаремно називають «століття гаджетів», адже наші діти мають так зване «кліпове мислення» і навчати їх застарілими методами неприпустимо.

Для смартфонів на сьогодні створено величезну кількість освітніх мобільних додатків, які легко завантажуються на девайс за допомогою програм Play Market або App Store.

Серед цих програм, для себе я виділила найцікавіші та найефективніші і про них сьогодні й піде мова.

  1. Quizlet

Багато вчителів погодяться зі мною, що деякі теми в підручнику історії перенасичені термінологією, є неоднозначними для трактування і виводять на певну дискусію або є важкими для їх сприйняття. Таким темам вчитель завжди намагається приділити більше уваги, більше акцентувати на них для кращого їх розуміння учнями.

Наприклад.

Коли мова йде про таку тему як «Голодомор 1932-33 рр.», вчителі і діти зарання налаштовуються на депресивний та психологічно і емоційно важкий матеріал, бояться висловлювати свої думки, обговорювати складні проблеми, досліджувати їх. А значить, ефективність такого уроку знижується.

Під час вивчення цієї теми мені добре слугує сервіс Quizlet і для мене вирішує певну кількість завдань у цій темі:

  • по-перше, спрощує вивчення та розуміння термінології;
  • по-друге, залучає учнів до творчої, колективної роботи і обговорення.
  • по-третє, важливим аспектом для мене є ефективне, раціональне використання навчального часу на уроці.

Так, за допомогою цього мобільного додатка можна створити інтерактивні картки з термінами, тестові завдання різних типів складності та провести опитування. Вчитель разом з учнями спрощують великий об’єм інформації, створюють власні навчальні модулі, навіть, залучають учнів-інтравертів до спільного вивчення теми. Таким чином,  школярі не тільки по-іншому, із зацікавленням,  сприймають тему, але й мають змогу виказати власне бачення проблемного питання чи теми, а значить, своїм оціночним ставленням до теми розвивають громадянську компетентність та інше.

  1. Canva

Звісно, що інтерактивні мобільні технології, це не тільки засіб зберігання, але й спосіб продуктивного відтворення змісту навчання. У інформаційно-освітньому середовищі діти повинні вміти критично і логічно мислити, виділяти головне та другорядне серед великої кількості інформації, грамотно працювати з медіа-файлами.

Canva – це інструмент графічного дизайну, який дозволяє учням широко працювати з ілюстраціями та текстом. Учні можуть легко створювати інфографіку, колажі, мапи думок і навіть журнали. Це багатофункціональний, безкоштовний сервіс для створення різноманітної графіки. Цей сервіс дозволяє зберігати готовий продукт у зручних форматах, а також надає можливість працювати над спільним проектом колективно, додаючи авторські медіа-файли, коментарі та відгуки.

Під час практичного уроку у цьому мобільному додатку, учні отримують можливість працювати в групах, обираючи в Інтернеті необхідну інформацію, опрацьовуючи її та критично оцінюючи.

Так, працюючи над темою Голодомору, мої учні створили електронний інформаційно-історичний журнал як кінцевий продукт роботи у сервісі Canva.  Кожна група самостійно за допомогою вчителя обрала підтему (статтю), яку мала висвітлити на сторінках цього журналу, а готовий продукт (журнал) розмістити в мережі, зберегти на мобільному пристрої для подальшого редагування або завантажити у форматі pdf – файлу.

Приклад такого журналу, створеного учнями розміщено на моєму особистому блозі за посиланням:

https://drive.google.com/file/d/1STTI4qQlFzA8d35JgFnM6kEhxA2wsVDy/view

  1. Kahoot

За допомогою сервісу «Кахут» можна створити запитання для дискусії та слідкувати за їх обговоренням. Відповідно до результатів обговорення сервісом автоматично формуються графіки у %% відношенні і показуються  кращі учні чи перші учні, які виконали завдання.

До обговорення проблеми учні можуть залучати користувачів соціальних мереж, залишати коментарі. Крім того, цей онлайн-сервіс дозволяє створювати вікторини, дидактичні ігри, проводити різноманітне опитування та тестування. Всі учні мають змогу одночасно стати                                          учасниками вікторини або певного обговорення, зареєструвавшись у цьому он-лайн сервісі. Їх особисті дані (імена та прізвища) відображаються на екрані вчителя, таким чином дозволяючи слідкувати за успішністю кожного, його прогресом, участю в обговоренні та допомагає вчителеві виявляти найбільш вдалі результати учнів у вигляді рейтингу.

Сервіс також дозволяє адаптувати будь-яку навчальну тему у легку, цікаву, інтерактивну формі та урізноманітнити методи перевірки знань під час уроку та накопичувати оцінки.

  1. Crayon

Цей безкоштовний мобільний додаток дозволяє за декілька простих кроків створити веб-сайт професійного вигляду.

Учні можуть самостійно обирати і розташовувати елементи сайту: зображення, текст, відео, карти, посилання. Сайт дозволяє додавати «Кошик», у який користувачі можуть додавати власні медіа-файли. На створеному сайті в учнів  є можливість залишати коментарі та повідомлення. Фактично кожна частина сайту, над якою працюють діти, є окремим кейсом з інформацією, яку потрібно критично осмислити та подати.

Представлені мною мобільні технології та форми роботи доводять, що якість навчання учнів значно підвищується, бо вони надають учням більші можливості для їх саморозвитку та самореалізації.

І на завершення хочу наголосити, що використання мобільних технологій на уроках історії дозволяє більш продуктивно впроваджувати діяльнісний підхід до навчання.

Мої поради.

При використанні технології BYOD можуть виникнути проблеми, тому вчителям потрібно шукати варіанти їх вирішення, а не відмовлятись від цієї технології:

  • планувати роботу з пристроями не більше, ніж на 10-15 хвилин.
  • ознайомити батьків з мобільними технологіями, встановивши функцію «Батьківський контроль» для забороненого контенту (як то ігри чи ще щось, що відволікатиме).
  • А зацікавленим вчителям я раджу розробляти нові способи донесення інформації до учнів із використанням мобільних пристроїв та поєднувати їх із традиційними методами навчання.
Завантажити: Підвищення мотивації та інтересу учнів до вивчення історії шляхом впровадження на уроках принципу BYOD + Сертифікат (Розмір: 340.3 KB, Завантажень: 267)
Back to top button