Здоров'яПсихологія

Звички можна змінити, слідуючи трьом простим правилам

Звички, які ми створюємо протягом усього життя, займають багато місця в нашій повсякденній діяльності. Вони виникають автоматично, і ми не завжди знаємо про те, що вони є частиною нашої поведінки. Дослідження показують: близько 40% людей щодня роблять майже одне і те ж. Звички формуються за допомогою асоціативного навчання. Знаходячи моделі поведінки, які дозволяють нам досягти мети, ми повторюємо їх, тому що вони працюють. При стабільному повторенні утворюється асоціативний зв’язок.

Коли щось відбувається в перший раз, активуються асоціативні базальні ганглії. Вони включають префронтальную кору і підтримують активність робочої пам’яті, що дозволяє приймати рішення. Як тільки поведінка повторюється в тому ж контексті, інформація в мозку змінюється. Вона зміщується в сенсомоторну систему, яка підтримує асоціативні уявлення про сигнал і відповіді, але не зберігає інформацію про мету і результаті. Цей зсув допомагає пояснити, чому звички стають стійкими.

Коли ми діємо виходячи з намірів, то використовуємо способи, які відповідають бажаному результату. Як правило, ми усвідомлюємо свої наміри. Вони змінюються дуже швидко, тому що ми можемо приймати свідомі рішення про те, що хочемо зробити в майбутньому. Ці рішення часто відрізняються від наших минулих бажань. Звички ж в основному лежать в області несвідомого. Ми не можемо їх відстежити або зрозуміти, навіщо так робимо. Звички повільно змінюються шляхом багаторазового повторення.

В одному з досліджень учасників попросили оцінити смак попкорна. Як і очікувалося, свіжий попкорн виявився кращим старішого. Коли добровольцям дали попкорн в кінотеатрі, люди зі звичкою їсти попкорн, при перегляді фільму з’їли стільки ж старого попкорна, скільки і учасники, яким дали свіжий попкорн. Людям зручно перебувати у владі звичок. 40% часу ми не думаємо про те, що робимо. Це допомагає зосередитися на інших речах. Сила волі – обмежений ресурс. Коли він закінчується, ми повертаємося до звичок.

Соціальна реклама, освітні програми і семінари направлені на зміну звичок. Вчені задалися питанням, наскільки вони ефективні. Виявилося, вони сильно підвищують мотивацію і бажання. Людям здається: вони хочуть і можуть змінитися, але це не так вже й просто. Дослідники вивчали, чи змінюється поведінка людей при отриманні нової інформації. Учасники дивилися соціальну рекламу про те, як важливо вживати 5 порцій фруктів і овочів щодня. 35% опитаних відповіли, що повинні з’їдати 5 фруктів і овочів на день. Виходячи з цього результату, можна було припустити, що така реклама ефективна. Однак лише 11% респондентів послідували даним порадам. Так, рекламний ролик змінив наміри багатьох людей, але не зміг вплинути на їх звичну поведінку.

За словами вчених, змінити звички можна, якщо слідувати трьом основним принципам. По-перше, потрібно позбутися старих асоціативних зв’язків і звільнити місце для нових устремлінь. Приміром, якщо метою є втрата ваги і здорове харчування, можна переставити нездорову їжу на верхню полицю холодильника або в його задню частину, щоб зробити її менш доступною. Другий принцип полягає в повторенні. Згідно з дослідженнями, зміна поведінки може зайняти від 15 до 254 днів. Неможливо передбачити, наскільки швидко це відбудеться. Нарешті, контекст, в якому відбувається повторення, повинен бути стабільним. Одна дія має обов’язково завжди слідувати за іншою. Якщо весь час міняти їх місцями, буде набагато складніше сформувати нову звичку.

Back to top button